דף שיח: בין מסורת לחידוש

חורבת ענים. צילום: אבינועם ניסים, ארכיון הצילומים של קק"ל

מה מיוחד בשבת, למה היא נחוצה, איך מתייחסים אל השבת אנשים בעלי אורח חיים שונה, ומה מייחד את השבת עבור כל אחד מאיתנו?

*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

פתיחה

פותחים בסבב שבו מבקשים מכל משתתפת ומשתתף לספר מהי השבת בשבילם.

כותבים על הלוח את הדברים שנאמרים ומחלקים אותם לפי תחומים – כגון שקט ומנוחה, זמן לעשות דברים שלא מספיקים לעשותם בשגרה, זמן משפחה, חיבור למקורות ולמסורת, קדושה, אוכל, נוסטלגיה וזיכרונות... (לחלופין אפשר לבקש מהמשתתפים לכתוב את הדברים על פתקית, ולסדר את הפתקיות במרכז המעגל לפי נושאים).

שואלים: מה מיוחד בשבת? למה היא נחוצה?

שאלות לדיון:

  • מאיפה נוצרו המסורות המשפחתיות שעליהן שמענו? האם הן ייחודיות למשפחה? האם הן עוברות מדור לדור? האם הן מהוות סימן היכר למשפחה מסוימת?
  • האם להערכתכם המסורות שהוצגו בסבב יישמרו או ייעלמו? האם הן יישארו במסגרת המשפחתית או שאולי יתפשטו ויעברו הלאה לקבוצות נוספות?
  • מהי למעשה מסורת? איך היא נוצרת ומהם מקורותיה?
    האם חשוב שתהיה מסורת ותישמר? מדוע?

קוראים יחד כמה טקסטים של אנשים שונים, שנכתבו בתקופות שונות, על משמעות השבת באספקטים שונים:

זלמן שזר

"שבת היא המרגוע שלאחר יצירה והתחלתה של יצירה חדשה. שמיטה רוחנית כדי לחדש את הרוח. האיש אשר לא יצר בימי החול, לא ידע טעם שבת. ואשר לא ידע טעם שבת, לא יודע טעם יצירה. השבת בחיי יוצר, כמו בחיי עם שלם, היא קרקע בתולה למחשבה, שמעשים באים אחריה.

מחשבה תחילה לסוף מעשה. השבת היא אושר המנוחה השלמה לאחר מעשה, כדי לשוב ולהוציא לפעולה מעשה שני ושלישי שישנם כבר במחשבה."

סיוון רהב-מאיר

"יש לנו נטייה להתייחס לשבת (ואולי ליהדות בכלל?) כמשהו ששייך לעבר, כמשהו נוסטלגי, שאנחנו עושים טובה כשאנו נוצרים אותו ומעבירים אותו מדור לדור, כמעין מחווה לדורות קודמים...

כמובן, בשבת לא רק מניחים בצד את הסלולרי. אלפי שנים נשמר היום הזה כאי של שפיות. היה מי שכינה זאת 'ארמון בתוך הזמן'. לא נוסעים, לא מבשלים, לא מעשנים, לא נוגעים בכסף. אין שיעורי בית, אין כביש מהיר, אין עודף. פסק זמן. ושבת היא לא רק 'לא', אלא גם הרבה 'כן'. זה היום שבו מברכים על הדברים הכי אלמנטריים: על האש (בהדלקת נרות שבת), על היין (בקידוש), על הלחם (בבציעה של שתי חלות ריחניות), ונמצאים באמת ובריכוז עם המעגלים הכי קרובים של המשפחה והחברים, וגם עם עצמנו..."
שבת – אוויר לנשימה (אתר "הידברות", 28.5.15)

שאלות לשיח ודיון:

  • בארבעת הקטעים למעלה אנו רואים כיוונים שונים להכרה בערך השבת כיום עצירה ומנוחה ולהוקרה שלו. מהי החשיבות של השבת, העצירה והמנוחה ברמה האישית?
  • עד כמה אנחנו עוצרים ביומיום?
  • למה דווקא ההרפיה הזאת קשה לנו?

מסכת שבת, דף י, עמוד א

"אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה:
מתנה טובה יש לי בבית גְּנָזַי (בבית אוצרותיי), ושבת שְׁמָהּ,
ואני מבקש לִיתְנָה (לתת אותה) לישראל,
לך והודיעם."

שאלות לדיון:

  • המדרש מגדיר את השבת כמתנה. למי ניתנת המתנה?
  • על איזה צורך אנושי עונה השבת?
  • דף שיח: אדישות או מעורבות

    איך משפיעות הפעולות של כל פרט של העולם? מה יקרה אם נתרגל לחיות עם מצבים לא רצויים, דוגמת אלימות ולכלוך?
    לדף השיח
  • דף שיח: שלא תקלקל ותחריב את עולמי

    מהי האחריות שלנו כלפי העולם ואיזה חותם אנו משאירים בו? מה נרצה לספר לדורות הבאים על עצמנו, מנהגינו וערכינו?
    לדף השיח
  • דף שיח: האדם בעולם

    מהו תפקידו של האדם בעולם לפי מקורות שונים, ומהי תפיסתה של קק"ל על התערבות האדם בעולם?

    לדף השיח
  • דף שיח: מה אשאיר אחריי? חוני המעגל ועץ החרוב

    אילו פירות אנו מקבלים מהעצים שנטעו אבותינו ומה ראוי שניטע עבור הדורות הבאים? ואולי בכלל עדיף להשאיר את הטבע כמו שהוא ולא לשנותו?

    לדף השיח
  • מערך פעילות בנושא נתינה

    מערך הפעילות מזמן עצירה למחשבה, במסגרת פעילות עבודה תורמת של בני הנוער ביערות קק"ל, על המשמעות הערכית של הפעילות שלנו, על נתינה, תרומה ועשייה למען האחר או הכלל

    לפעילות
  • פעילות: אשפה ביער

    מי אחראי על הפסולת בטבע, האם קק"ל צריכה להציב פחים ביערות והאם אפשר ונכון לסמוך על המטיילים שיאספו את האשפה אחריהם? אילו פעולות אפשר לנקוט כדי לגרום לאנשים לשמור על הסביבה והניקיון?

    לפעילות