מה לי ולשמיטה? לכיתות א'-ד'

מהו פירושה המילולי של המילה שמיטה? מה מרגישים כששומטים? הפעלה ומשחק המעבירים לילדים את תחושת השמיטה
תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה.
קבוצת גיל: כיתות א'–ד'
משך הזמן: שיעור אחד

משחקים משחק – תחרות בין הילדים מי יכול לעשות את הפעולות הבאות ולהחזיק בהן הכי הרבה זמן:
  • לכווץ את הכתפיים כך שיגיעו הכי קרוב לאוזניים
  • לסגור את הפה חזק חזק חזק ולזמזם בלי להפסיק
  • לעצור את הנשימה
 
בסוף המשחק שואלים:
  • האם היה קשה להחזיק כל כך הרבה זמן? מה היה קשה בזה?
  • מה הייתה התחושה כשיכלו לשמוט את הכתפיים / לשחרר את הלסת / לקחת שוב אוויר? איך חוו את תחושת השחרור?
 
מסבירים את המשמעויות של המילה שמיטה:
  • איבוד אחיזה, שחרור מהידיים, הפלה
  • עזיבה, ויתור, נטישה
 
קושרים בין תחושת ההקלה שחשו כששחררו את האחיזה לבין הבשורה המשחררת והמקילה בשנת שמיטה – הציווי שמאפשר לנו ולאדמה לנוח קצת ולאגור כוחות כדי להמשיך הלאה ביתר קלות.

מבקשים מהילדים לשתף באירוע או במצב שיכלו לשחרר משהו שהיה מעמסה עבורם. שואלים - מה הם עושים כשהם מרגישים שקצת עמוס להם? איך הם נחים בשבת?

מציגים את הקשר בין שבת, יום המנוחה, לשנת שמיטה – שהיא "שַׁבַּת הָאָרֶץ" (ויקרא, כה, ו). כפי שאנחנו נחים בשבת מעמל השבוע, כך האדמה נחה בשנת השמיטה משש שנים של עיבוד חקלאי אינטנסיבי.

שואלים מה לדעתם אנחנו יכולים לעשות כדי לשחרר קצת מהעומס שהאדם מטיל על הסביבה ועל כדור הארץ.
האם קשה לעצור את הנשימה לאורך זמן? צילום: pixabay