דלג לתוכן העמוד
עמוד הבית
עבור לתפריט ראשי
He
מי אנחנו?
חזרה
מי אנחנו?
סיפורה של קרן קימת לישראל
לסמל שלנו שלושה צבעים
פודקאסט: סיפורה של הקופסה הכחולה
ההיסטוריה של הקופסה הכחולה
חזרה
ההיסטוריה של הקופסה הכחולה
פודקאסט הקופסה הכחולה – מקשיבים ומעצבים את הקופסה
יום הולדת לקק"ל
חזרה
יום הולדת לקק"ל
צפו: קק"ל בדקה ורבע
מחלום לקרן קימת: היום שבו הוקמה קק"ל
מוזיאון בית קק"ל
הפעלות למורים בנושאי קק"ל
עוד בקק"ל...
חזרה
עוד בקק"ל...
בולי קק"ל
סמלים ליום העצמאות
קק"ל בכרזות
תורמים לקק"ל וזוכים בהוקרה
האנשים שמאחורי קק"ל
היום לפני...
יומ"א – לוח שנה עם חגי ומועדי ישראל
בניין המוסדות הלאומיים
מוזיאון בית קק"ל
ככה הם למדו: תמונות נדירות מחיי בית הספר
תוכן וכתבות
חזרה
תוכן וכתבות
יער – כתבות
חזרה
יער – כתבות
יערות בישראל – כתבות
עצים – כתבות
שריפות יער – כתבות
סרטוני עצים ויער
הידעת? יער
מגדירים בישראל
חדשות היער
מים – כתבות
חזרה
מים – כתבות
בריכות החורף חוזרות לחיים
מה מתרחש במעמקי הכינרת?
גן העדן שבעמק – כך שוקם אגמון החולה
מים בששון: מאגרי המים בישראל
הגולן מתחדש במאגר נוסף, מאגר בראון
לטפל במי הגשמים
הם מטהרים: הביופילטרים הוכיחו את יעילותם
כשהזיהום חוצה את הגבול
טכנולוגיה למען האקולוגיה
איך אוגרים מים
חידון קהוט בנושא מים
קרקע – כתבות
חזרה
קרקע – כתבות
מצפה בית אשל
כך שוקם אגמון החולה
לנצח את המדבר
על החומה והמגדל
מערכת הידרופונית סולרית עירונית
סביבה – כתבות
חזרה
סביבה – כתבות
הכדור הירוק – כתבות
מגוון המינים – כתבות
פסולת – כתבות
יום כדור הארץ
בעלי חיים – כתבות
חזרה
בעלי חיים – כתבות
ציפורים
חרקים
זוחלים ומכרסמים
עוד על בעלי חיים וטבע
חדשות מהטבע
מינים פולשים ומתפרצים
עונות השנה – כתבות
חזרה
עונות השנה – כתבות
סתיו
חורף
אביב
קיץ
חגי ישראל – כתבות
חזרה
חגי ישראל – כתבות
ראש השנה
שנת שמיטה
יום הכיפורים
סוכות
חנוכה
ט"ו בשבט
פורים
פסח
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
יום הזיכרון לחללי צה"ל
יום העצמאות
ל"ג בעומר
יום ירושלים
שבועות
יום רבין
קצרים ומרתקים
חזרה
קצרים ומרתקים
ססתיק – פרפר עם תיק
מחול הדבורה: GPS אל הצוף
מחמישה יוצא אחד: צמחים בסכנת הכחדה
עצים מדברים
החיפושית שבקליפה
האם עצים יכולים לחסום אבק?
אז מה אם הוא דביק? שימושיו של השרף
הקוקייה מפקירת הבנים?
הזיקית – ציידת העל שמחליפה צבעים
זו הסיבה שקוראים לו פלסטיקוס
עץ המריבה
מצגות: למידה חווייתית
טיולים
חזרה
טיולים
טיפ טיול
חזרה
טיפ טיול
עשרת הדיברות ועוד אחד לטיול בשטח
עשה ואל תעשה בשטח
זה בסיסי: טיפים לקחת לשטח
מטיילים ושותים, אבל כמה מים?
משחקי דרך
תכנון יום טיול מדהים!
מטיילים בראש ירוק
דברים שרואים בחושך
המלצות טיול החודש
חזרה
המלצות טיול החודש
המלצות טיולים – 2025
המלצות טיולים – 2024
המלצות טיולים – 2023
המלצות טיולים – 2022
המלצות טיולים – 2021
המלצות טיולים – 2020
המלצות טיולים – 2019
המלצות טיולים – 2018
המלצות טיולים – 2017
המלצות טיולים – 2016
המלצות טיולים – 2015
המלצות טיולים – 2014
המלצות טיולים – 2013
המלצות טיולים – 2012
שביל הבריחה
מערת קשת בפארק אדמית
נחל הבאר ביער חניתה
מפארק שוני-ז'בוטינסקי לעין צור
מטיילים ומשחקים
משואבה לשמורת המסרק
חוויער: משחקי ניווט למשפחות ולקבוצות
חזרה
חוויער: משחקי ניווט למשפחות ולקבוצות
ניווטים מבוססי מקום
ניווטים מבוססי נושא
צפו: רום בשבילי קק"ל
חזרה
צפו: רום בשבילי קק"ל
רום בשבילי קק"ל – יער ציפורי ונחל ציפורי
רום בשבילי קק"ל – יער אילנות
רום בשבילי קק"ל – פארק איילון-קנדה
רום בשבילי קק"ל – בית אשל
ילדי היער
אירועי קק"ל
משחקים
חזרה
משחקים
מיודע? חידונים בכיף
טייק אקשן
חזרה
טייק אקשן
רק בגלל הרוח: תחרות עיצוב מגן דוד
חזרה
רק בגלל הרוח: תחרות עיצוב מגן דוד
איך משתתפים?
פעילויות חינוכיות בנושא מגן דוד
מחפשים פעילויות, משחקים והפעלות? קיבלתם!
חזרה
מחפשים פעילויות, משחקים והפעלות? קיבלתם!
הפעלות לילדי גן–כיתה ג'
הפעלות לילדי כיתות ד'–ו'
הפעלות לילדי כיתות ז'–ט'
הפעלות לילדי כיתות י' ומעלה
להיות מעורב
חזרה
להיות מעורב
חידון קק"ל: ציונות, אדם, סביבה, מורשת
יום הניקיון
פעילות חקר: קן החיוויאים
חושבים קיימות? התחרות הזו בשבילכם!
התנדבות ועבודה תורמת
מוציאים את הפלסטיק מהיערות
ארגון עובדי קק"ל משמח את הקהילה
עבודה תורמת ביער
יש לכם מה לספר? אנחנו רוצים לפרסם!
15,000 איש צעדו במצעד האקלים בתל אביב
מתאקלמים: שבוע האקלים בירושלים
טיפ ירוק בקטנה
יצירוקה – יצירה ירוקה
חזרה
יצירוקה – יצירה ירוקה
מתלה עץ מנצנץ
מתלה ירוק
תיק כלי רחצה לשטח
קערית ממוחזרת
מכינים שתילים לבד
אדנית טעימה
עץ-ציץ
מנבטה ירוקה
מגנט אוריגמי DIY
מסיכה משומשת? עציץ חדש!
עששית עלי שלכת
מפוחית מצחיקה
טעים במדורה
חורף חם
מהשטח
חזרה
מהשטח
קק"ל למען הקהילה
ט"ו בשבט: הפעילויות שלכם
ימים סביבתיים
טיולים ואירועים
קק"ל בעולם
מרכזי שדה ויער
הרצאות בזום
סטיקרים סביבתיים
שלטים ששומרים על הסביבה
תחרות קיימות
חזרה
תחרות קיימות
17 היעדים
על התוכנית
הפעלת התוכנית במוסדות החינוך
לוחות זמנים ויצירת קשר
גמר תחרות הקיימות: והזוכים הם...
חינוך והדרכה
חזרה
חינוך והדרכה
אודות החטיבה לחינוך ולקהילה
חזרה
אודות החטיבה לחינוך ולקהילה
ערכי קק"ל ומסרים חינוכיים בפעילויות
קישורים מהירים למה שאתם צריכים
מרכזי שדה ויער
חזרה
מרכזי שדה ויער
מרכז שדה ויער לביא
מרכז שדה ויער ציפורי
מרכז שדה ויער שוני
מרכז שדה ויער נס הרים
מרכז שדה ויער יתיר
הסדרי נגישות במרכזי השדה והיער
חדרי אקלים במרכזי השדה
הפעלות לשימושכם
חזרה
הפעלות לשימושכם
שינוי האקלים – הפעלות
איכות סביבה וקיימות – הפעלות
עצים ויער – הפעלות
מניעת שריפות – הפעלות
מגוון המינים – הפעלות
נתינה ואחריות חברתית
מים – הפעלות
חגים ומורשת – הפעלות
ציונות וקק"ל – הפעלות
גיאוגרפיה וידיעת הארץ – הפעלות
עונות השנה – הפעלות
ילדי גן – הפעלות
הפעלות בערבית
משחקי סמארטפון
חידונים ומשחקים
חידות בציורים
דפי שיח
דפי צביעה ויצירה בנושאי חגים וטבע
לוקחים אוויר: פעילויות לילדים ולבני נוער
משחקי ניווט
חזרה
משחקי ניווט
ניווטים מבוססי נושא
ניווטים מבוססי מקום
ניווטים במרכזי השדה והיער
ניווטיער
חידוני קהוט
הניידת החינוכית
חזרה
הניידת החינוכית
"סוד שינוי העתיד" – תיבות בריחה חווייתיות
ניידת חינוכית מפת ארץ ישראל
ניידת חינוכית מצנח
ניידת חינוכית חום, כחול וירוק
ניידת חינוכית מדענים ירוקים
ניידת חינוכית מזרע לשתיל
ניידת חינוכית מים בששון
ניידת חינוכית ממטרד למשאב
ניידת חינוכית קופסה כחולה – קטנה אבל גדולה
ניידת חינוכית ציפור על עץ
ערכת פעילות יער וייעור - הרפתקה ביער
ניידת חינוכית שומרי היער
ניידת חינוכית מלך היער
ניידת חינוכית דואר סביבה
ניידת חינוכית הכדור בידינו
ניידת חינוכית בחזרה לעתיד
ניידת חינוכית הכרזת העצמאות
ניידת חינוכית מגילת העצמאות
ODT
עזרי הדרכה
תוכניות חינוכיות
חזרה
תוכניות חינוכיות
תוכניות לט"ו בשבט
יום הזיכרון לשואה ולגבורה – בסימן יהודים מצילים יה
חידון קק"ל הארצי ציונות, אדם, סביבה, מורשת
בעקבות העבר, עם הפנים לעתיד – אימוץ אתר הנצחה
יום הניקיון הבינלאומי
תוכניות והפעלות ליום העצמאות
פורשים כנפיים – תוכנית חוגי הצפרות של קק"ל
ISDG: תחרות ייחודית בנושא קיימות לתלמידי ז'-י"ב
חידונים ומשחקים מקוונים
בתי קק"ל למצוינות
סיורים וטיולים עם קק"ל
חזרה
סיורים וטיולים עם קק"ל
מרכזי מבקרים ואתרים ייחודיים של קק"ל
חינוך בפריפריה
חזרה
חינוך בפריפריה
תוכנית מעוף
תוכנית אצי"ל
בתי קק"ל למצוינות
חידון קק"ל הארצי
פורשים כנפיים – חוגי הצפרות
ערכות ומוצרים חינוכיים
חזרה
ערכות ומוצרים חינוכיים
חדש! ערכת ט"ו בשבט – חג קק"ל שמח
ערכת ט"ו בשבט לשנת תשפ"ד
ערכת מתאקלמים בשטח
ערכת עצי ארץ ישראל
ערכת ט"ו בשבט לשנת תשפ"א
ערכת פעילות: יער וייעור (הרפתקה ביער)
האורן הבודד - ספר ילדים והצעות לפעילות
חוגגים בכחול ולבן: מארז פעילויות לחודש הלאום
מארז פעילות: עצמאות בצבע, צורה וסמל
הקופסה הכחולה – ערכה חינוכית
הקופסה המטיילת – ערכת פעילות לילדי הגן
סמל יום העצמאות
ערכת שבעת המינים
ערכת ירושלים שלי
עצמאות בצבע, צורה וסמל: המערך
ציפורי ארץ התנ"ך
עצמאות בשטח
חינוך בלתי פורמלי
חזרה
חינוך בלתי פורמלי
תוכניות
הפעלות לקיץ ולחופש הגדול
ספריית ערכות הניידת החינוכית
השתלמויות לקראת חגים ומועדים
תוכנית "יוזמים ציונות" של קק"ל
חממה למנהיגי המחר
המנהיגות שבדרך
סמינר מנהיגות ציונית
סדנה בנושא פיתוח הדרכה
הפנינג קק"ל במחנה – גיבוש, למידה, חוויה
תוכניות למכינות
חזרה
תוכניות למכינות
מרכזי שדה ויער
עבודה תורמת ואמץ אתר
ODT – גיבוש, אתגר, חוויה ולמידה
משחקי ניווט – חוויער
סדרת שטח – סיירות
צפרות עם כנפי קק"ל
בקו האופק – חינוך להתיישבות קהילתית ומשימתית בפריפ
נציגי החינוך במרחבים
סמינרים והשתלמויות למורים
חזרה
סמינרים והשתלמויות למורים
תקומה דרך שיקום סביבתי ואקולוגי: השתלמות מורים מקו
סרטונים
חזרה
סרטונים
שינויי אקלים
יום כדור הארץ
עצים ויער
קק"ל ומדינת ישראל
יום הניקיון
רום בשבילי קק"ל
השתולים
חזרה
השתולים
השתולים - יום העצמאות
השתולים - דייט
השתולים - נטיעות
השתולים - העץ של המדינה
השתולים - יערוויזיון
השתולים - חיות לילה
השתולים - עונת הנדידה
השתולים - יערות הגשם
השתולים - סטנד אפ
השתולים - זום זום
סרטונים בתרגום לערבית
יער ההרפתקאות
חזרה
יער ההרפתקאות
יער ההרפתקאות - אש אש מדורה
יער ההרפתקאות - גוזלים וציפורים
יער ההרפתקאות - איזה טיפוס
יער ההרפתקאות - רוכבים ביער
יער ההרפתקאות - טל נופל בפח
יער ההרפתקאות - סוסים ופרשים
יער ההרפתקאות - רולי חד פעמית!
יער ההרפתקאות - סבתא נוטעת עץ
יער ההרפתקאות - רולי הולכת לאיבוד
יער ההרפתקאות - למה עץ?
מחוברים לקק"ל
חזרה
מחוברים לקק"ל
מעוף
חזרה
מעוף
יום של מעשים טובים
מחצר אחורית לגינה קהילתית
ט"ו בשבט
סמינר מנהיגות חנוכה במדבר
3 ימים של מנהיגות: סמינר פסח תשע"ז
הרועים החדשים: סמינר מנהיגות בדרום
רפסודיה עולמית בכנרת
מחנה הקיץ של הדרומיים
ככה בונים מנהיגות: סמינר מנהיגות בצפון
גיבורים זה אנחנו: סמינר הקיץ של המרכז
כנס החשיפה של מכינות קד"צ
סמינר המנהיגות של מצפה רמון
חנוכה בסימן מנהיגים צעירים
ראשון מסוגו: סמינר מנהיגות לחרדים
סמינר של קיץ – מנהיגות ויזמות לנוער
קשה אבל שווה: סמינר חנוכה 2018
מסע מנהיגות בגליל: מבית שני ועד היום
סמינר הנוער 2019: בלי רגע דל
כנס מועצות התלמידים באגמון החולה
חנוכה 2019: סמינר מנהיגות במדבר
מתנת המצווה לנוער מלוד
הגיבורים שלנו: סיפורו של בית אשל
עפים על זה: הצפרים הצעירים מהשומרון
ילדי סוסיא מבלים ביתיר
חנוכה שמח במרכז שדה יתיר
חוגי הצפרות סוגרים שנה
מעוף – להגיע לגבהים חדשים
הפנינג אדום בדרום
תוכנית אצי"ל
חזרה
תוכנית אצי"ל
תכנית אצי"ל
הגיעו למצוות, ולא מתחבאים יותר
איך אומרים "כיף" באמהרית?
מהעיר העברית הראשונה לעיר הבירה
הפנינג בני המנשה: פסטורליה בציפורי
"חמשישי ישראלי" לעולים חדשים
חנוכה לעולים: חוגגים עם הציפורים
בתי קק"ל למצוינות
חזרה
בתי קק"ל למצוינות
בתי קק"ל למצוינות: ההצלחה היא שלכם
איפה מצטיינים? בבית קק"ל בפריפריה
הראשון בהאקתון – לשמור על היער
הראשון בדרום: בית קק"ל בקריית מלאכי
סיפור הצלחה: בית קק"ל בנוף הגליל
יולי 2019: האקתון שני בבית קק"ל
ואני ראיתי ברוש – בבית קק"ל
הונחה אבן הפינה להקמת בית קק"ל למצוינות בשדרות
בית קק"ל למצוינות בקריית מלאכי: עם הפנים למצוינות
"מחוברים" בקריית מלאכי
בית שאן, מוכנים?
מכתב של מלאכים
חוגי הסיירות של קק"ל
חזרה
חוגי הסיירות של קק"ל
הכול על חוגי הסיירות
שומרים על כל טיפה
חוגי הסיירות מגישים: 10 הדיברות למטייל
ככה סוגרים שנה: כנס חוגי הסיירות
שנת שירות בחוגי הסיירות של קק"ל
מסע חנוכה 2019: חוויה בלתי נשכחת
אז מה אם יש סגר? חוגי הסיירות יצירתיים
שנת שירות בקק"ל
חזרה
שנת שירות בקק"ל
בשירות הציפורים
קומונת נתיבות מסכמת שנה
ארגונים ותנועות נוער
חזרה
ארגונים ותנועות נוער
ארגוני הילדים והנוער
תנועות הנוער
תנועת אחריי!
מפגש פסגה משולש
בני הנוער מצדיעים בצעידה
חיים משותפים בנס הרים
ט"ו בשבט בשביל כולם
מיהם ארגוני הילדים והנוער?
מכינות קדם צבאיות
חזרה
מכינות קדם צבאיות
הקד"צים בשטח
יוצאים לטייל? כל מה שצריך לדעת
סדרת סיירות
מתכננים טיול? טיפים לקחת לשטח
אוהבים לרכוב? רעיונות לסינגלים שווים
מסלולים בשבילכם
תפקידים בשירות לאומי – הדרכת טיולים בקק"ל
חזרה
תפקידים בשירות לאומי – הדרכת טיולים בקק"ל
מתנה לכל החיים
צרו קשר
חזרה
צרו קשר
הישארו מעודכנים
משרדי החטיבה לחינוך ולקהילה
מסלולי טיולים
סגור תפריט עליון
קרן קימת לישראל
חינוך וקהילה
מסלולי טיולים
שבילי אופניים
אגמון החולה
כניסת מדריכים
כניסת מדריכים רשומים
דוא''ל וסיסמה
או קוד חד-פעמי ב-SMS
שם משתמש
סיסמה
שכחתי סיסמה
הרשמה
צרו קשר
He
מסלולי טיולים
חיפוש
ראשי
חינוך והדרכה
הפעלות לשימושכם
שנת שמיטה
האיזון בין הפיתוח לבין שמירה על הסביבה - מערך לתלמידי חטיבה ותיכון
הודעות קק"ל למטיילים
87
הודעות חדשות
הודעות למטיילים
לכל ההודעות
ליצירת פנייה חדשה
סגור הודעות קק"ל למטיילים
האיזון בין הפיתוח לבין שמירה על הסביבה - מערך לתלמידי חטיבה ותיכון
האיזון בין הפיתוח לבין שמירה על הסביבה
לחץ כאן להדפסה
לחץ כאן לשיתוף
מהו התפקיד שלנו, בני האדם, בשמירה על הסביבה והטבע בעידן של פיתוח תעשייתי, וכיצד ערכי שנת השמיטה תורמים לקידום רעיון האיזון בין השניים? מערך פעילות לתלמידי חטיבה ותיכון, נכתב בשיתוף עם ארגון צֹהַר.
תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה.
מטרות
מטרות
מטרת העל:
הכרת החשיבות של שמירה על האיזון בין פיתוח תעשייתי לשמירה על הטבע ועל הסביבה.
מטרות ביניים:
הבנת הקונפליקט בין תפקידו של האדם בפיתוח העולם לבין תפקידו בשמירה עליו.
הכרת מצוות השמיטה וערכיה כרעיונות המקדמים את האיזון הנדרש בין הפיתוח לבין שמירה על הטבע ועל הסביבה.
אוכלוסיית יעד
: חטיבת ביניים וחטיבה עליונה.
משך זמן השיעור
: 45 דקות.
צילום: pixabay
מבנה המפגש
מבנה המפגש – מהלך השיעור
פתיחה (5 דקות)
משחק אסוציאציות:
על המשתתפים לומר במהירות מילים שמתקשרות עם הביטויים הבאים:
פיתוח, תעשייה, טבע, מפעלים, טכנולוגיה, כסף, איכות חיים, סמרטפונים, כימיקלים.
אפשר לראות שמצד אחד הביטויים טכנולוגיה, איכות חיים, כסף וכו' מעוררים לרוב קונוטציות חיוביות, ולעומת זאת מילים כמו מפעלים, תעשייה וכו' מעוררות קונוטציות שליליות.
תפקידיו של האדם
תפקידיו של האדם: עיון במקורות (15-10 דקות)
בראשית פרק א', כ"ח:
"וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֪וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֫וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ"
מהו תפקידו של האדם בעולם לפי הפסוק הזה?
בראשית פרק ב', ט"ו:
"וַיִּקַּ֪ח ה' אֱלֹהִ֖ים אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ"
מה תפקידו של האדם בעולם לאור הפסוק השני?
האם אין סתירה בין שני הפסוקים?
לאיזה מהתפקידים אתם מתחברים באופן אישי? (אפשר גם לחלק את הכיתה לשתי קבוצות – קבוצת "כבשו את הארץ" וקבוצת "לעבדה ולשמרה" – וכל קבוצה תנסה להציג את העמדה שלה.)
"האי של צחי"
"האי של צחי"
הקרנת הסרטון וקריאת מאמר (2 דקות)
מקרינים את הסרטון
"האי של צחי".
קוראים מאמר קצר
בשבח אכילת החומוס
.
דיון בעקבות הסרטון (5 דקות)
מה דעתכם על הסרט? מה הוא מנסה ללמד אותנו?
מה לדעתכם גרם לכישלון של צחי להשיג איזון?
(תשובות אפשריות: רדיפה אחר העושר; שימוש באמצעים חריגים (פצצות); ניצול לא נכון של משאבי האי).
מה הייתם מציעים לצחי לעשות כדי לא לגרום להרס של האי? איך אפשר ליצור איזון בין המטרות החיוביות? (הפצת חומוס בריא והצלחה כלכלית לצד שמירה על האי.)
הצעה לאיזון
הצעה לאיזון הנדרש: מצוות השמיטה (15 דקות)
עיון במקורות:
ויקרא פרק כ"ה, ג'–ז':
(ג) שֵׁ֤שׁ שָׁנִים֙ תִּזְרַ֣ע שָׂדֶ֔ךָ וְשֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים תִּזְמֹ֣ר כַּרְמֶ֑ךָ וְאָסַפְתָּ֖ אֶת־תְּבוּאָתָֽהּ:
(ד) וּבַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֗ת שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ יִהְיֶ֣ה לָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיקֹוָ֑ק שָֽׂדְךָ֙ לֹ֣א תִזְרָ֔ע וְכַרְמְךָ֖ לֹ֥א תִזְמֹֽר:
(ה) אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ:
(ו) וְ֠הָיְתָה שַׁבַּ֨ת הָאָ֤רֶץ לָכֶם֙ לְאָכְלָ֔ה לְךָ֖ וּלְעַבְדְּךָ֣ וְלַאֲמָתֶ֑ךָ וְלִשְׂכִֽירְךָ֙ וּלְתוֹשָׁ֣בְךָ֔ הַגָּרִ֖ים עִמָּֽךְ:
(ז) וְלִ֨בְהֶמְתְּךָ֔ וְלַֽחַיָּ֖ה אֲשֶׁ֣ר בְּאַרְצֶ֑ךָ תִּהְיֶ֥ה כָל־תְּבוּאָתָ֖הּ לֶאֱכֹֽל.מהו לדעתכם הטעם למצוות השמיטה במקרא?
מדוע אחרי כל שש שנים צריך לשבות ממלאכה?
רמב"ם, ספר מורה נבוכים חג, פרק ל"ט:
"וְאָמְנָם כֹּל הַמִּצְווֹת אֲשֶׁר סִפַּרְנוּם בְּ"הִלְכוֹת שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל" מֵהֶם – לְחָמְלָה עַל בְּנֵי אָדָם וְהָרְחָבָה לִבְנֵי אָדָם כֻּלָּם... וְשֶׁתּוֹסִיף הָאָרֶץ תְּבוּאָתָהּ וְתִתְחַזֵּק בְּעָמְדָה שְׁמוּטָה" (הָאָרֶץ תִּתְחַזֵּק בִּזְמַן שֶׁיַּפְסִיקוּ לַעֲבֹד בָּהּ)
מה הקשר בין "הרחבה לבני אדם כֻּלָּם..." ל"שתוסיף הארץ תבואתה ותתחזק"?
האם אפשרי לחזק גם את הטוב עבור בני אדם וגם את הארץ?
האם אין סתירה בין צורכי האדם לצורכי הארץ / הטבע / הסביבה?
איך השמיטה מסייעת לאיזון בשמירה על הטבע?
מצ"ב שני מקורות נוספים עם מסרים דומים (אפשר לבחור אחד מהם):
הרב שאול ישראלי* – שיח שאול על התורה, עמוד שמח א
"אֵין עֵרֶךְ לְהִתְיַגְּעוּת, לְרִיצָה מְבֹהֶלֶת לְהַעֲשִׁיר. בָּאָה שְׁמִטָּה, וְהַכֶּסֶף אֲשֶׁר נִרְכַּשׁ הֲרֵי הוּא כְּאֶבֶן שֶׁאֵין לָהּ הוֹפְכִין, הַנְּכָסִים שֶׁנֶּאֶגְרוּ בְּרוֹב עָמָל מֻפְקָרִים וּמֻפְקָעִים... בָּא כָּאן מֵעֵין סִילוֹן שֶׁל מַיִם קָרִים עַל הַמּוֹחוֹת הַמְיֻגָּעִים וְהַמַּזִּיעִים שֶׁאֹשֶׁר הַנּוֹטִים לִרְאוֹת בַּיְּקוּם אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם חָלַק מִמַּהוּתָם..." (האושר שלהם הוא בקנין החומרי) "כָּל אוֹתָהּ תַּחֲרוּת וְקִנְאָה, רִיצָה וְעָמָל... מָה מַטָּרָה יֵשׁ בְּכָל אוֹתָהּ צְבִירַת הוֹן התּוּכַל לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ בִּמְלוֹאוֹ בִּשְׁלֵמוּת? יֵשׁ הֲרֵי בָּזֶה הַפְנָיַת תְּשׂוּמֶת הַלֵּב מֵהַקִּנְיָנִים הַחִיצוֹנִיִּים, וְהַעֲבַרְתָּ עִקַּר הַמַּחֲשָׁבָה כְּלַפֵּי הַקִּנְיָנִים הַפְּנִימִיִּים הָרוּחָנִיִּים הָעִקָּרִיִּים, רַק אֲשֶׁר בָּהֶם יִמָּצֵא הַסִּפּוּק."
תנוח, תחלק, תניח / פרופ' אבי שגיא ופרופ' ידידיה שטרן
"... בישראל המופרטת, הגלובלית ורבת הפערים, השמיטה היא סימן קריאה הכרחי. יש לנו, באמתחתנו הלאומית, תרופה מוכנה לשיקום הסולידריות הבין-אישית שהתרופפה. במובן זה, השמיטה היא מרכיב בחוסן הלאומי. קשה שלא להתרשם מעמקות האידיאה, הנעה בזהירות בין הרצון לשמר את רכושו של האדם לרצון שלא לראות ברכוש חזות הכל. השמיטה היא קריאה לביצור בועה בזמן, שבה העשייה הכלכלית אמורה להגיע לרגיעה, שמטפחת חמלה, רחמים ואף שותפות בין כל החולקים את פני האדמה, כולל חיית השדה. בשנה השמינית המרוץ יימשך, מכיוון שהאנושות זקוקה לו, אך האידיאה וזיכרונה יחלחלו אל מחוץ לשנת השבתון, אל שש שנות הקדחתנות היצרנית".
איך השמיטה יכולה לסייע להתמודד עם הרדיפה אחר המותרות שגרמה להריסת האי של צחי?
*הרב שאול ישראלי (כ"ה בתמוז ה'תרס"ט, 14 ביולי 1909 – י"ט בסיוון ה'תשנ"ה, 17 ביוני 1995) היה רב ופוסק, מן הרבנים הבולטים של הציונות הדתית, תלמיד מובהק של הראי"ה קוק. כיהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, חבר מועצת הרבנות הראשית, ראש ישיבת מרכז הרב, נשיא מכון ארץ חמדה וחבר הנשיאות המייסדת של איחוד הרבנים למען ארץ ישראל. חתן פרס ישראל למדעי היהדות. ממקימי חבר הרבנים שעל ידי הפועל המזרחי, דוברו ועורך ביטאונו – "התורה והמדינה". נחשב לפוסק בעל שיעור קומה בולט – ובעיני רבים היה לפוסק הבולט בציונות הדתית.)
סיכום
סיכום
קריאה משותפת של הקטע הבא, מתוך מאמר של ג'רמי בנשטיין – מנכ"ל מרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית:
חֲזוֹן שְׁמִטָּה כְּבִקֹּרֶת לְקֶצֶב הַצְּרִיכָה וְהַפִּתּוּחַ
"יֵשׁ צֹרֶךְ לְפַתֵּחַ הֲבָנוֹת מְחֻדָּשׁוֹת בְּנוֹשֵׂא הַקֶּצֶב הַנָּכוֹן שֶׁל פִּתּוּחַ וּצְרִיכָה לַחֶבְרָה פּוֹסְט-תַּעֲשִׂיָּתִית; חֲזוֹן הַשְּׁמִיטָה מְהַוֶּה הַשְׁרָאָה לִפְעֻלָּה זוֹ. לָאוֹר הַמַּחֲזוֹרִים שֶׁל שַׁבָּת וּשְׁמִטָּה, יֵשׁ עֵרֶךְ אִישִׁי וְחֶבְרָתִי לְאִמּוּץ הַפְסָקוֹת וּתְקוּפוֹת קְצָרוֹת וַאֲרֻכּוֹת יוֹתֵר שֶׁל חֹסֶר עֲשִׂיָּה כַּלְכָּלִית עַל-מְנַת לִיצֹר אֶת הֶחָלָל לִצְמִיחָה תַּרְבּוּתִית וְרוּחָנִית. כְּלוֹמַר, רִסּוּן צְרִיכַת הַזְּמַן שֶׁהַמַּעֲרֶכֶת כּוֹפָה עָלֵינוּ. כְּדַאי לְפָחוֹת לְהַתְחִיל וְלִשְׁאֹל אֶת הַשְּׁאֵלוֹת, שֶׁכָּלַל אֵינָן נִשְׁאָלוֹת בִּמְחוֹזוֹתֵינוּ: מַהוּ קֶצֶב נָכוֹן לְפִתּוּחַ וְלִפְעִילוּת כַּלְכָּלִית? מֵהֶן הַפְּרוֹפּוֹרְצִיּוֹת הַנְּכוֹנוֹת לִפְעִילוּת כַּלְכָּלִית וְלִצְמִיחָה; וּמַהוּ הַיַּחַס הָרָאוּי בֵּין רְדִיפַת פַּרְנָסָה לְבֵין חַיֵּי הָרוּחַ, בָּרֹבֶד הַפְּרָט וְהַכְּלָל?"
כיצד אתם הייתם עונים לשאלות של כותב המאמר?
"לְגַבֵּי הַהִתְקַדְּמוּת הַבִּלְתִּי פּוֹסֶקֶת בְּמַדָּע וּבַטֶּכְנוֹלוֹגְיָה: רַבִּים טוֹעֲנִים, בֵּינֵיהֶם מוֹבִילִים בַּקְּהִלָּה הַמַּדָּעִית, שֶׁשְּׁנַת שְׁמִטָּה... נִדְרֶשֶׁת כְּדֵי לְהִשְׁתַּלֵּט עַל הַפִּתּוּחַ הַמְּסַחְרֵר שֶׁל טֶכְנוֹלוֹגְיוֹת, שֶׁאֶת הַשְׁלָכוֹתָיו אֵין לְצַפּוֹת. הַאִם אֶפְשָׁר וּכְדַאי לְהַשְׁלִים עִם הַמֵּרוֹץ לַפִּתּוּחִים בְּבִיוֹ-טֶכְנוֹלוֹגְיָה, לְדֻגְמָה, בְּלִי לְהַרְהֵר בְּמַעֲשֵׂינוּ? בְּלִי לְהַכְרִיז 'פּוּס', רֶגַע, כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לִקְבֹּעַ כְּלָלִים לַמִּשְׂחָק הֶחָדָשׁ הַזֶּה? רַבִּים יַגִּידוּ שֶׁזֶּהוּ חֲלוֹם אוּטוֹפִּי, אֲפִלּוּ אִם הָיִינוּ מַסְכִּימִים שֶׁהוּא רָצוּי. פֵּרוּשׁ הַדָּבָר, שֶׁהֵם רוֹאִים בְּפִתּוּחַ הַטֶּכְנוֹלוֹגִי מְכוֹנָה שֶׁקָּשֶׁה לַעֲצֹר בַּעֲדָהּ, מְכוֹנָה שֶׁרָצָה מֵאֵלֶיהָ וְאָנוּ פָּשׁוּט רָצִים אַחֲרֶיהָ. אִם כָּךְ הוּא, אָז הַמַּצָּב אַף חָמוּר יוֹתֵר מִמָּה שֶׁשִּׁעַרְנוּ: הִפּוּךְ תַּפְקִידִים מֻחְלָט בֵּין הַ'עֶבֶד' לְבֵין הָ'אַדּוֹן'; אוֹ יוֹתֵר נָכוֹן, בֵּין בַּעַל הַמְּלָאכָה לְבֵין הַכֵּלִים שֶׁלּוֹ. הֲרֵי הַצַּד הַתֵּאוֹלוֹגִי שֶׁל הַשְּׁמִיטָה מַדְגִּישׁ שֶׁאֵין דָּבָר שֶׁהוּא שֶׁלָּנוּ (לֹא אֲדָמָה, לֹא כֶּסֶף, לֹא חֲפָצִים כָּלְשֶׁהֵם), וְלָכֵן אָסוּר לָלֶכֶת עִם רַעְיוֹן הַבַּעֲלוּת עַד הַסּוֹף; הַצַּד הַתֵּאוֹלוֹגִי גַּם מַדְגִּישׁ, שֶׁאָנוּ אֵינֶנּוּ עֲבָדִים לְאוֹתָם חֲפָצִים אֶלָּא לְכֹחַ רוּחָנִי מִתְעַלֶּה, הַמַּבִּיעַ חֹפֶשׁ מֵחָמְרָנוּת דְּטֶרְמָנִיסְטִיתִ (קְבוּעָה מֵרֹאשׁ) כָּזוֹ"
כלים לדרך
כלים לדרך
איך אנחנו משלבים בין "לעבדה ולשמרה", לבין "כבשוה" בחיים האישיים שלנו? איך מפתחים את העולם ועדיין מצליחים לשמור על הטבע ועל הסביבה?
בקשו מהמשתתפים למנות דוגמאות לדרכים שבהן אפשר להיטיב עם הטבע וגם עם בני האדם.
עזרים
עזרים
למערך הפעילות בקובץ להדפסה לחצו כאן»
למערך הפעילות בהתאמה לתלמידי בית ספר יסודי לחצו כאן»
עוד בנושא...
לכל ההפעלות בנושא שנת שמיטה...
הרשמה לניוזלטר
רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש באתר ישירות למייל שלכם?
הירשמו לניוזלטר שלנו
על רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש באתר ישירות למייל שלכם?