השועל והכרם

מה בין משל "השועל והכרם" וערכיה של שנת שמיטה? מספרים את המשל ודנים בשני לקחיו
תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה.
קבוצת גיל: גן–כיתה ד'
משך הזמן: שיעור אחד
 
מספרים את משל השועל והכרם, ומדברים על שני לקחיו של המשל:
  • סוף מעשה במחשבה תחילה – השועל היה צריך לחשוב על התוצאה לפני שאכל את הענבים בכרם.
  • דמות השועל, שנכנס לכרם רזה ושדוף ויצא ממנו רזה ושדוף, מזכירה את האדם שנכנס עירום לעולם ויוצא ממנו עירום, וכל הנכסים והרכוש שהוא צובר בדרך לא באמת משנים.
 
מקשרים את לקח מספר 1 למחשבה ולמעשה של קק"ל: מסבירים את המושג "פיתוח בר-קיימא", שמשלב את הצורך בפיתוח עם הצורך בשמירה על הטבע ועל משאבי הטבע למען הדורות הבאים. כאשר קק"ל ניגשת לפתח שטח או לפעול לטובת האדם, מושקעת מחשבה על יכולת הקיום של הטבע ועל האפשרות שלו לשרוד אחרי הפיתוח. חשוב להביא דוגמאות מעשיות מהשטח (כגון הצפת החולה אחרי הנזקים שהסב ייבושה, או ברמה האישית – שמירה על אורח חיים מקיים המבוסס על צמצום נפחי פסולת וצמצום צריכת משאבים, שימוש חוזר במוצרים ובמשאבים ומִחזור פסולת וחומרי גלם).
 
מקשרים את לקח מספר 2 להשפעת המרוץ של האדם המודרני לצבירת רכוש, נכסים ועושר, בזמן שכדור הארץ נדרס ונהרס, חיות נכחדות ויערות נכרתים. מסבירים על הפעולות שעושה קק"ל להפחתת הזיהום והפגיעה בסביבה (אפשר להיעזר בעזר הליבה).
 
מחברים יחד חמשיר או סלוגן המזמין את כולם לחשוב לפני שהם פועלים, ולתת לסביבה מנוחה בשנת השמיטה ובכלל.
נכנס לכרם רזה ויצא רזה. השועל והכרם. תמונה: ויקיפדיה