מערך פעילות שלישי לתלמידי כיתות ד'–ו': בוחרים את הפרפר של ישראל

12 הפרפרים המועמדים לתואר הפרפר של ישראל
התלמידים יתנסו בתהליך בחירות דמוקרטי: יתחלקו למפלגות, יערכו קמפיין שיקדם את הפרפר שלהם, ויצביעו בקלפי

מטרות

  1. התלמידים יעמיקו את ההיכרות עם 12 הפרפרים המועמדים
  2. התלמידים יזהו את התכונות החשובות בבחירת הפרפר כסמל לאומי
  3. התלמידים יבחרו את הפרפר של ישראל.

ציוד וחומרים

  1. ערכת כרטיסיות של 12 הפרפרים המועמדים
  2. בריסטולים, טושים, תמונות הפרפרים לגזירה ולהדבקה, מספריים, דבק, קלפי, פתקי הצבעה
  3. רשות – דף למועמד לפריימריז

מהלך הפעילות

פתיחה:

חלקו את התלמידים לקבוצות עבודה, ובקשו מהם להכין קמפיין עבור הפרפר שלדעתם צריך לזכות. אופן חלוקת הקבוצות נתון להחלטת המורה: אם יש תלמידים שיש להם פרפר מועדף זהה – הם יכולים לעבוד יחד; אפשר גם לחלק את התלמידים לקבוצות ולקבוע עבורן מיהו הפרפר שעבורו יכינו את הקמפיין.

הקמפיין צריך לכלול שלושה "טיעוני מחץ" לכך שהפרפר הזה הוא הפרפר המתאים ביותר להיות הפרפר של ישראל – וכן סיסמת בחירות וכרזה. אפשר להציע להכין מצגת, הסכת (פודקאסט), סרטון לטיקטוק, שיר וכדומה.
ביצה של פרפר על עלה. צילום: לאה בנימיני

גוף הפעילות:

שלב המליאה – נציג מכל קבוצה יציג את הפרפר שבחרה הקבוצה, את הטיעונים, את הכרזה ואת הסיסמה.

סיכום

ערכו הצבעה – לבחירת המורה אם להכין קלפי עם תמונות הפרפרים ושמותיהם, או לבקש שכל תלמיד יכתוב את שם הפרפר שבחר ויעביר למורה.

את הכרזות שהכינו התלמידים הציגו במבואת בית הספר, וכן הציבו קלפי ופתקי הצבעה ריקים כדי שתלמידים נוספים ומבקרים אורחים יצביעו בהפסקה. חשוב לוודא שכל תלמיד יצביע רק פעם אחת.

אפשרות חלופית:

ערכו פריימריז – כל קבוצה תמלא את הדף המצורף  על הפרפר שהיא מייצגת. נוסף על כך, היא תכין סיסמה וכרזת בחירות ותתלה אותה. אפשרו לתלמידים להסתובב בצורה חופשית בשטח הפעילות ולהשיג כמה שיותר תומכים לפרפר שהם מייצגים. תמיכה פירושה חתימה על הדף.
 
חשוב! אסור לחתום יותר מפעם אחת.

אפשרות להרחבה – מסע בחירות

כחלק מההתנסות בתהליכים דמוקרטיים, יקימו התלמידים מפלגה לכל פרפר – שתכין קמפיין בחירות ותפיץ את המידע בבית הספר. לאחר מסעות השכנוע קיימו בחירות מסודרות שבהן כל תלמיד ייכנס בתורו לחדר ההצבעה. ועדת הקלפי, שתורכב מנציגי המפלגות ומנציג המורים, תסמן כל תלמיד ברשימת הבוחרים כדי להימנע מבחירות כפולות. מאחורי הפרגוד יעמוד דוכן עם פתקי ההצבעה, שם ירשום כל תלמיד את בחירתו. את פתק ההצבעה ישלשלו לקלפי מול ועדת הקלפי שתספור את הקולות בתום התהליך.

אם אפשרי כדאי לבקש להשתמש גם בכלים טכנולוגיים – התלמידים יכולים להכין קמפיין דיגיטלי.