מערך פעילות ראשון לתלמידי כיתות ד'–ו': סמלים

נמפית החורשף. צילום: בוני שיינמן, ארכיון הצילומים של קק"ל
התלמידים יציגו סמלים מחיי היום יום שלהם, וידונו בהם ובסמלים בכלל: איך בוחרים סמל, מה משמעות הסמלים השונים? וגם – למה צריך לבחור את הפרפר של ישראל, ומה צריכים להיות הקריטריונים לבחירתו?

מטרות

  1. התלמידים ייחשפו לסמלים שונים וידונו במשמעות הסמל והמסמל
  2. התלמידים ייחשפו להליך הבחירה של הפרפר של ישראל
  3. התלמידים יעסקו בבחירה – איך בוחרים סמל ומדוע?

ציוד וחומרים

  1. תמונות מודפסות (או במצגת) של סמלים שונים – בעלי תוכן לאומי (סמל מדינת ישראל, מגן דוד, יונה עם עלה של זית), מעולם הטבע (סמל קק"ל, סמל רשות הטבע והגנים), וכן סמלים משמעותיים בחיי היום יום של התלמידים (סמל בית הספר, היישוב, ועוד – לבחירתכם)
  2. מצגת: "פרפרים ושינוי האקלים" (למצגת בקובץ נגיש)
  3. כרזה של 12 הפרפרים המועמדים לבחירת הפרפר של ישראל
  4. שמונה ערכות של כרטיסיות של 12 הפרפרים המועמדים לבחירה

מהלך הפעילות

פתיחה:

הציגו לתלמידים סמלים שונים* כמו מגן דוד, צלב, לוגו של מותג מפורסם, אייקון של יישומון בטלפון (מומלץ לבחור סמל רלוונטי לעולמם של תלמידיכם, כמו סמלי קבוצות ספורט, תנועות נוער, סמלי מכוניות, ערוצי טלוויזיה וכיו"ב). שאלו אותם לגבי כל סמל – למי הוא שייך? (3 דקות)
 
הציגו את אחד הסמלים לבחירתכם, למשל הסמל של קק"ל. שאלו: של מי הסמל? מה הוא מייצג? מה לדעתכם מסמל שילוב הצבעים? מדוע יש תוספת של עץ? (2 דקות)
 
עוד על הסמל של קק"ל קראו כאן...
 
שאלו את התלמידים אילו סמלים נוספים שמשתמשים בדימויים מעולם הטבע הם מכירים, ומה משמעותם. דוגמאות: הצבי של הדואר, היעל של רשות הטבע והגנים, האירוס של החברה להגנת הטבע, יונה עם ענף של זית כסמל השלום, ועוד... (5 דקות)
 
 
*אפשרות נוספת: בקשו מהתלמידים להציג סמלים שהם מכירים מעולמות שונים, ואז עברו למשימה שבה הם חוקרים את אחד הסמלים ומנסים להבין את משמעותו, מה הוא מייצג, והיכן הוא מופיע.
סמלים שיש בהם דימויים מעולם הטבע

גוף הפעילות:

בקשו מהתלמידים לבחור סמל אחד שהם מכירים ולנתח אותו: מה המשמעות של הסמל? מה הוא מייצג? איפה אפשר לראות אותו? מה הקשר בין הסמל עצמו לבין מה שהוא מסמל?
 
אפשר לבצע את המשימה בכיתה, אם יש מחשב עם אינטרנט, או לחלופין להדפיס מספר סמלים מוכרים מעולמם, כדי שיבחרו מתוכם.
שאלו את התלמידים: מהו סמל לאומי? מה תפקידו? (5 דקות)
 
ספרו לתלמידים כי לכבוד שנת ה-75 למדינה החליטה אגודת חובבי הפרפרים כי הגיע הזמן שגם לישראל יהיה פרפר לאומי – הפרפר של ישראל. פרפרים מספרים לנו על מצב הטבע, ודרכם אנחנו יכולים ללמוד על תהליכים שונים המתרחשים סביבנו, למשל – שינוי האקלים. בחירת הפרפר כסמל לאומי מאפשרת לנו להכיר את הטבע סביבנו, ואת הקשר בין הפרפרים לגורמים נוספים בטבע שלנו. עוד פרטים במצגת "פרפרים ושינוי האקלים".
 
תלו בכיתה את הכרזה של 12 הפרפרים שאחד מהם ייבחר להיות הפרפר של ישראל. (2 דקות)
נימפית הריסן. מין מזדמן נדיר ביותר בישראל. בשל שינוי האקלים, היא נצפית בתדירות גבוהה יותר בארץ. צילום: ראיד שורוש

משחק מיון:

 
מהלך המשחק
חלקו את התלמידים לקבוצות (עד ארבעה תלמידים בקבוצה).
חלקו לכל קבוצה כרטיסיות עם תמונות 12 הפרפרים המועמדים.
קראו בכל פעם בשם של מאפיין, והתלמידים יצטרכו לדרג את הפרפרים לפי המאפיין, או למיין לקבוצות – הקבוצה הראשונה שמסדרת נכון זוכה בנקודה.

דוגמאות למאפיינים: גודל, מידת הצבעוניות, יופי, ועוד...
 
תכונות נוספות למיון לקבוצות: פרפר מקומי, פרפר נודד, מעופף כל השנה, פרפר שנמצא בסכנת הכחדה, ניזון מצמחי גינה. (20 דקות)

סיכום

ערכו דיון. שאלו את התלמידים: מה לפי דעתכם צריכים להיות הקריטריונים לבחירת הפרפר של ישראל? התייחסו גם לקריטריונים הבאים: פרפר שעיקר תפוצתו בישראל וסביבתה, פרפר המאפיין את ישראל והישראלים בהיבטים שונים, פרפר נדיר, נפוץ או נכחד. (5 דקות)

הכינו את התלמידים לכך שבשיעורים הבאים נדון בבחירה עצמה ובקריטריונים לבחירה, ובקשו מהם לנסות ולראות אילו פרפרים הם מזהים מעופפים באזור מגוריהם.