אוצר ירושלים

אוצר ירושלים הוא משחק משימות מקורי, המשלב חידות, משימות, פעילויות, שירים וסרטונים הקשורים לעיר ירושלים. הפעילות מתאימה במיוחד לחודש הלאום ולימים שסביב יום ירושלים, אך אפשר להעביר אותה גם כפעילות העשרה מהנה וערכית בשאר ימות השנה
אוצר ירושלים הוא משחק תחרותי המשלב חידות,סרטונים, משימות ופעילויות בנושא ירושלים. המשחק מופעל דרך יישומון "חוויער" של קק"ל, באמצעות טלפונים חכמים.
 
ברקוד לישומון חוויער:

איך משחקים?

מחלקים את המשתתפים לצוותים של 3-2 שחקנים. מוודאים שכל צוות התקין את יישומון חוויער, ושלכל צוות מכשיר נוסף שמשמש לצילום ולחיפוש בגוגל. בכל תחנה יש ברקוד המוביל למשימות, לחידות ולשאלות. עם תחילת המשחק מקבל כל צוות רמז האומר לאיזו תחנה עליו לגשת, ועליו להבין מהו החפץ או המקום שהוא מחפש. לאחר שמצא אותו על הצוות לענות על השאלות ולבצע את המשימות.

מטרת המשחק: לעבור בכל התחנות, לבצע את המשימות, לפתור את החידות ולהגיע לתחנת הסיום בזמן הקצר ביותר ועם כמה שפחות שגיאות.

קהל היעד:
תלמידי כיתות ה' ומעלה.

משך הזמן:
כשעה.
 
מספר משחק: 172

ההכנות למשחק:

  1. בוחרים מקום למשחק – בתוך חדר, בכיתה או בחוץ במתחם מוגדר.
  2. כדי להפוך את המשחק למהנה ולחווייתי יותר מומלץ לקשט מראש ו"להלביש" את אזור המשחק, למשל – לתלות תמונות של ירושלים, להשמיע מוזיקת רקע מתאימה של שירי ירושלים וכדומה.
  3. מסדרים את הברקודים בתחנות – לפי ההנחיות הבאות.

סידור הברקודים בתחנות:

מדפיסים את הברקודים מכאן»
תולים או מדביקים אותם בשטח הפעילות בנקודות הבאות:

  1. ספר תנ"ך – ירושלים של דתות ואמונות.
  2. עץ או עציץ* – ירושלים – שילוב של עיר וטבע.
  3. אדמה** – ירושלים ישנה וחדשה.
  4. ברז – ירושלים של שכונות.
  5. קיר במרחב הפעילות – תמונת שחרור ירושלים – ירושלים שחוברה לה יחדיו

* כדאי לבחור בעץ יפה, גדול ומרשים בסביבת הפעילות. יש להקפיד שהקוד יהיה תלוי על העץ בגובה סביר, כך שהמשתתפים יוכלו לסרוק אותו בלי לטפס ולהסתכן. אם אין אפשרות לצאת לחצר, יש למקם את הקוד על עציץ עם צמח בנקודה מאתגרת במרחב הפעילות.


** כדאי לעגן את הקוד לאדמה באמצעות משקולת או יתד, כדי שלא יזוז במהלך המשחק.

מסבירים את אופן המשחק ומקריאים את ההנחיות הבאות:

  1. בשטח המשחק מפוזרים קודים, שכל אחד מהם מוביל למשימות, לחידות ולשאלות. עם תחילת המשחק יקבל כל צוות רמז המוביל לחפץ/עץ/מקום כלשהו הנמצא במתחם.
  2. על כל צוות להבין מהו החפץ/העץ/המקום שהוא מחפש, ולמצוא אותו במתחם המשחק. מדבקת קוד צריכה להיות מודבקת על החפץ. אם מצאתם חפץ שאתם חושבים שהוא החפץ הנכון, עליכם לסרוק את הברקוד באמצעות היישומון (הסריקה מתבצעת בתוך המשחק, אין צורך ביישומון נפרד לסריקת קודים). לאחר מכן, יש לענות על השאלות ולבצע את המשימות.
    עד שלא פותרים נכונה – אי אפשר לעבור הלאה ולחפש את החפץ הבא.
  3. השתדלו להתרחק ככל האפשר מהקבוצות האחרות, ולדבר בלחש – כדי לא לחשוף בפניהן את החפצים והתשובות שלכם.
  4. אסור להזיז או לקחת חפץ שגיליתם. מי שעושה זאת נפסל מיידית ויוצא מהמשחק.
  5. השתמשו בכל הכלים שלרשותכם כדי למצוא את התשובה. אפשר לשאול אנשים, אפשר לחפש בגוגל, אפשר להתקשר לחבר טלפוני...

לאחר שכולם הגיעו לתחנת הסיום:

  1. מכריזים על הזוכים – הצוות/שחקן שסיים ראשון.
  2. מעניקים פרסים/תעודות/תשואות וכבוד.
  3. רצוי לפתח שיחה –
    - האם נהניתם מהפעילות?
    - האם אתם חושבים שירושלים חשובה לנו כיום? מדוע?
    - איזה סוג של חיבור אתם חשים אל העיר?
    - האם תרצו לבקר בה?
    - לאיזה אתר בעיר שביקרתם בו או שאתם מכירים, אתם מתחברים במיוחד ומדוע?

טיפים למדריכים:

לפני שמתחילים לשחק:
  1. מומלץ שתכירו היטב את המשחק.
  2. חשוב שתנסו לשחק בעצמכם באמצעות הברקודים.
  3. במהלך המשחק עברו בין הצוותים ועזרו להם בשאלות ובנושאים הטכניים.

סרטון הסבר למדריך ולמפעיל הפעילות