בול לציון 120 שנה לקק"ל

"עם הפנים לעתיד"
08 פברואר 2021 08:40:12

לרגל חגיגות 120 שנה לקק"ל, הוציאה קק"ל בול חגיגי שכותרתו: "קק"ל 120 שנה של חזון ועשייה, עם הפנים לעתיד"

רקע והקדמה

בול ה-120 של קק"ל מציג את מפעלי קק"ל בעבר, בהווה ועם הפנים לעתיד, ונוגע בשישה תחומי פעילות: סביבה, מים, התיישבות, חקלאות, ייעור, מו"פ וחינוך.

שישה תחומים אלה חיוניים ומרכזיים בהקמת מדינה, ביסוסה, שגשוגה וצמיחתה.
בפעילות שלפניכם נחשף לתחומי העשייה השונים של קק"ל, לחשיבות שלה, אז והיום, ולשינויים שקק"ל עברה לאורך השנים, וננסה יחדיו לעצב בול שישקף את פעילות קק"ל ותרומתה ב-120 השנים שחלפו מאז הקמתה, עם מבט קדימה.

זמן הפעילות: כשעה
קהל היעד: כיתות ז'-י"ב

מטרות הפעילות

  • היכרות עם מפעלי קק"ל בעבר, בהווה ובעתיד
  • הבנת החשיבות של פעילות קק"ל למדינת ישראל
  • חינוך למנהיגות ערכית ופעולה למען המדינה והסביבה
  • חוויה והנאה

הכנות, ציוד וחומרים

  • קטעי קריאה מודפסים מתוך נספח ב'
  • תדריך למעצבים – מספר עותקים כמספר הקבוצות
  • דפים וכלי כתיבה
  • דוגמאות לשפות גרפיות

מהלך הפעילות

  • שואלים מי מכיר את קק"ל, אילו מפעלי קק"ל מכירים המודרכים ומה הם יודעים עליהם.
    מספרים שלרגל חגיגות ה-120 להיווסדה הקימה קק"ל ועדה שתהיה אחראית על הפקת בול מזכרת חגיגי.
  • מקימים משרד פרסום: בימינו ברור לכולם שתדמית היא דבר חשוב וקריטי והוועדה רוצה להקפיד על כל פרט בעיצוב כדי לשדר את המסר הנכון.
    המודרכים מוזמנים להקים משרד פרסום שייעץ לוועדה בנוגע לאיפיון המסרים והמרכיבים השונים בעיצוב החגיגי. מצביעים ובוחרים שם למשרד הפרסום החדש.
    כמו בכל משרד פרסום טוב, קודם כל צריך להכיר היטב את הלקוח. מקרינים את שני הסרטונים הקצרים:
    סיפורה של קק"ל באנימציה
    קק"ל חוגגת 115 שנה של עשייה
  • מקריאים את התדריך למעצבים (נספח א').
    ושואלים: איך לדעתכם נוכל לבטא 120 שנה של חזון ועשייה עם מבט אל העתיד בבול אחד?
  • מחלקים את הקבוצה ל-6 צוותים, שכל אחד מהם אחראי על אחד מתחומי הפעילות של קק"ל:
    - ייעור וסביבה
    - תיירות ופעילות ביערות ובפארקים
    - מים ושיקום נחלים
    - התיישבות ופריצת דרכים
    - מחקר ופיתוח
    - חינוך ונוער
    מחלקים דפים, כלי כתיבה וקטעי קריאה לכל צוות ומסבירים: כל צוות יקרא את החומר הנוגע לתחום הפעילות שקיבל, ילמד את הנושא ויחליט איזה דימוי ויזואלי צריך להופיע בבול על מנת לסמל את התחום שלו.
  • לאחר 10 דקות, שבמהלכן עוברים המדריכים מצוות לצוות כדי לפקח, לייעץ ולעודד דיון, חוזרים למליאה:
    כל צוות יציג את המרכיב הוויזואלי שבחר וינמק את בחירתו. (אפשר להציג את הבחירה באמצעות תיאור מילולי או באמצעות ציור, לבחירת המודרכים.) רושמים על הלוח את רשימת האלמנטים שנבחרו.
    מנהלים דיון ועורכים הצבעה (הרוב קובע) לגבי השאלות הבאות. לאחר כל בחירה מזמינים את אחד המצביעים לנמק את בחירתו:
    מהי השפה הגרפית הרצויה לעיצוב הבול – באיזו שפה גרפית נשתמש?
    שפה מיושנת ("רטרו") או שפה חדשנית
    הוחלט שבמרכז הבול תעמוד דמות. מי היא צריכה להיות? איש/ה, ילד/ה, צעיר/ה, זקנ/ה?
    צריך להחליט מה הדמות בבול תעשה. מזמינים את המודרכים להציע הצעות ועורכים הצבעה לבחירה בין שלוש הצעות שונות.
  • מזמינים אל הלוח מתנדב/ת מוכשר/ת בציור ומבקשים ממנו לבצע סקיצה לעיצוב על פי ההחלטות המשותפות שהתקבלו.
  • בוחנים יחד את התוצאה:
    האם ההצעה של משרד הפרסום שלנו מבטאת נכון את מפעלי קק"ל השונים?
    האם ההצעה שלנו יכולה להעביר מסר חינוכי והיסטורי לבני דור ה-Z בעידן שלנו?
    האם ההצעה שלנו מאזנת נכון בין ההיסטוריה של קק"ל לבין המבט שלה אל העתיד?מציגים את העיצוב האמיתי של קונטרס הבולים שהופק לרגל 120 שנה לקק"ל. שואלים:
    האם הבול שהופק בפועל דומה לבול שהצענו?
    עם יד על הלב... איזה בול מייצג לדעתכם טוב יותר את פעילות קק"ל?

נקודות מעניינות לסיכום ורפלקציה:

  • תהליך העבודה:
    - איך היה לתכנן את עיצוב הבול?
    האם היה קשה לבטא רעיון גדול ופעילות ענפה בתחומם שונים במיצג גרפי מצומצם?
    - איך חשתם במהלך העבודה הקבוצתית בצוות? האם התקשיתם לדייק את המסרים ולהגיע להחלטות? איך עשיתם זאת?
    - מה הרגשתם כשנדרשתם למצוא את הדרך לשלב את העיצוב שלכם עם נושאים נוספים ועיצובים נוספים שהועלו על ידי שאר הקבוצות? האם נדרשתם לוותר על חלקים שהיו חשובים לכם?
  • לצאת מהפרט אל הכלל: דיון על זווית הראייה שלנו, ועל איך דברים שאנחנו רואים בצורה מסוימת הם למעשה חלק ממשהו הרבה יותר גדול, שמשנה את כל המשמעות שלהם כשמסתכלים בפרספקטיבה הרחבה. מבקשים מהמשתתפים לתת דוגמאות לאירוע שבו הם חוו משהו בדרך מסוימת מזווית, אישית אך כשהרחיבו וראו את התמונה המלאה הם הבינו את הדברים בצורה שונה ואולי נדרשו לוותר ולהתפשר לטובת הכלל.
  • חלקו של כל פרט במכלול שלם, שיתוף פעולה ככלי יצירתי ויוצר:
    הפרטים הקטנים יכולים ליצור כוח גדול וכשהם מצטרפים זה לזה הם יוצרים תמונה רחבה ומשמעותית – כפי שקופת קק"ל אספה פרוטה לפרוטה כדי לקדם את המטרה הגדולה.
    הדבר רלוונטי לתחומי הפעילות השונים שרואים בבול:
    בנושא ייעור – מעץ בודד ליער.
    בנושא איכות הסביבה – בכוחו של כל אחד ואחת מאיתנו ליצור שינוי ולשמור על העולם.
    בנושא ההיסטורי של גאולת אדמות – פרוטה לפרוטה נאספו בקופסה הכחולה והפכו לכוח המשמעותי שאפשר את הקמת המדינה: "דונם פה ודונם שם, רגב אחר רגב" (יהושע פרידמן).
מזל טוב! קק"ל חוגגת 120