כמה באמת עולה החולצה שלכם? המחיר האמיתי של אופנה מהירה

בגדים זולים במחיר גבוה. צילום: pixabay
15 יוני 2023
האופנה המהירה, שמציעה בגדים זולים ובמהירות, כבשה את העולם בעשורים האחרונים, ואת המחיר שלה אנחנו משלמים בגזי חממה, במים מזוהמים, באוקיינוסים שמתמלאים במיקרופייבר ובבני אדם שעובדים בתנאי עבדות. למה אופנה מהירה כל כך מזיקה, ואיך אפשר להתלבש בלי לעשוק את הכדור שלנו?
 
מאת: אורלי לקר כהן
ייעוץ מקצועי: מיטל פלג מזרחי*
שופינג זה כיף. כיף לצאת לסיבוב קניות עם חברות בקניון, ולא פחות כיף להזמין משלוח של בגדים חדשים ברשת ולחכות בהתרגשות שכבר יגיע. ובכלל, לפתוח את הקיץ עם קנייה של כמה בגדי ים ב-29.90...? אז איפה בעצם הבעיה? טוב ששאלתם, כי בעצם כל הזול הזה לא באמת זול. מאחורי הקלעים של תעשיית הבגדים המחיר גבוה מאוד.
 
תחילתו של כל ה"טוב" הזה בשנות השמונים, אז עלתה זארה, חברת אופנה שהייתה אלמונית בימים ההם, על סטארט אפ מאוד משתלם – אופנה מהירה. מצד אחד המכירות של רשתות האופנה נסקו, ומצד שני הצרכנים יכלו לקנות בזול, ללבוש כמה פעמים ואז לזרוק ולקנות שוב. לכאורה מצב של WIN WIN, כולם מרוויחים. אז זהו, שלא, כי כמו שאימא שלי אומרת, "הזול הוא היקר", ובמקרה הזה המחיר גבוה מאוד: תופעת האופנה המהירה גורמת נזק לכדור הארץ ופוגעת בזכויות אדם ובבעלי חיים בים וביבשה. היא מסתמכת על בדים המכילים פלסטיק, שעשוי מנפט מזהם, וטביעת הרגל הפחמנית שלה עצומה.

מהי אופנה מהירה?

אופנה מהירה היא "מהירה" במספר מובנים: השינויים באופנה מהירים; קצב הייצור מהיר; החלטת הלקוח לרכוש היא מהירה; המשלוח מהיר; ובגדים נלבשים מעט פעמים – ונזרקים... מהר. כמה מהר זה מהר? חברות אופנה מהירה כמו זארה ו-H&M מוציאות מעל ל-50 קולקציות בכל שנה, מה שאומר שהבגדים מתחלפים בחנויות כל שבוע, ואתרי אופנה אולטרה מהירה כמו SHEIN מעלים לאתרים שלהם כמעט עשרת אלפים דגמים בכל יום. (חשוב לציין שבשנים האחרונות חברות גדולות מצהירות על אימוץ אלמנטים בני קיימה בייצור שלהן.)

המודל העסקי של האופנה המהירה מסתמך על כך שהצרכנים קונים עוד ועוד בגדים, אם בחנות ואם ברשת, והרשתות והמותגים מפתים את הצרכנים בכך שהם מציעים בגדים זולים במיוחד.

יצרניות אופנה מהירה לא רק מגיבות לדרישות הצרכנים, הן גם יוצרות אותן. עם התחזקות המדיה החברתית, התחזקה גם האופנה המהירה, ואף עלתה האופנה האולטרה מהירה, שקהל היעד העיקרי שלהן הוא צעירות וצעירים – המושפעים מאוד מהמדיה החברתית ומהמשפיענים החולשים עליה. אבל הנקודה המהותית היא שהחברות הללו פועלות על בסיס של ייצור מתמיד של קווי בגדים חדשים כדי לענות על הדרישה הבלתי נגמרת והמשתנה של הצרכנים לדברים חדשים.
כל ה-sale הזה. צילום: pixabay

אופנה מהירה – קווים לדמותה

  1. אלפי סגנונות, התואמים לטרנדים האחרונים.
  2. הזמן הקצר במיוחד שלוקח לטרנד חדש להגיע למדפים.
  3. הפועלים שמייצרים את הבגדים הם עובדים יומיים, שהם למעשה כוח העבודה הזול ביותר, המועסק בשכר נמוך מאוד וללא זכויות בסיסיות.
  4. הבגדים מיוצרים מחומרים זולים ולא איכותיים, התפירה שלהם מהירה וזולה וכל אלה גורמים לבגד להתכלות אחרי מספר פעמים שבהן הוא נלבש, ולהיזרק.

צפו: גלגולו של בגד
הזיהום שיוצרים הבגדים שלנו

ואלה הנזקים...

זיהום סביבתי

  • תעשיית האופנה היא אחד המזהמים הגדולים ביותר של מים נקיים בעולם, בעיקר בשל השימוש הנרחב שהיא עושה בצבעי טקסטיל זולים ורעילים.

  • מהירות ייצור הבגדים גורמת גם לכך שיותר ויותר בגדים נזרקים לאחר שימוש קצר, ויוצרים פסולת טקסטיל מסיבית. למעשה, בכל דקה, בארצות הברית לבדה, נקברת משאית שלמה מלאה בבגדים לא רצויים במצב מצוין.

  • מקורם של החומרים הזולים שבהם משתמשים יצרני האופנה – בהם בדים סינתטיים, העשויים מפוליאסטר, ניילון, אקריליק ואלסטן – הוא בדלקים מאובנים.

  • לפי קרן אלן מקארתור, בגדים משחררים חצי מיליון טונות של מיקרופייבר לים מדי שנה, שהם שווי ערך ליותר מ-50 מיליארד בקבוקי פלסטיק. סיבים אלו נמצאו כמעט בכל מקום – מפסגת הר האוורסט ועד לשליות של תינוקות שטרם נולדו – ועדיין לא מכירים את כל ההשפעות שעשויות להיות להם.
הר האוורסט. עד לכאן הגיעו המיקרו סיבים. צילום: pixabay

ניצול עובדים ותופעת ה-sweatshops (סדנאות היזע)

תופעת האופנה המהירה היא האחראית הישירה ליצירת התופעה האומללה שבבסיסה עומדים ניצול עובדים ופגיעה בזכויות הבסיסיות ביותר של בני אדם, תופעת סדנאות היזע (באנגלית: sweatshops).

המחיר האנושי של האופנה המהירה כבד. על מנת להציע בגדים במחירים נמוכים במיוחד, על יצרני האופנה המהירה להוזיל עלויות. אחת הדרכים העיקריות לעשות זאת היא לצמצם את שכרם של העובדים שמייצרים את הבגדים. כדי לעשות זאת, מוצעים להם תנאי עבודה לא אנושיים, וכיוון שמדובר באנשים שמגיעים ממקומות עניים במיוחד, הם מוכנים לעבוד גם בתנאים מחפירים, הכוללים חללים צפופים ולא מאווררים, תאורה לא מספקת, מחסור במתקני תברואה, חשיפה לחומרים מזיקים ופעמים רבות גם לאלימות. לרוב הם עובדים שעות ארוכות מדי, לפעמים ללא הפסקות, ומקבלים שכר נמוך בהרבה משכר המינימום או שכר המחיה. גם עבודת ילדים רווחת בסדנאות יזע רבות, שם ילדים צעירים נאלצים לעבוד בתנאים מסוכנים, במקום ללמוד בבית הספר. 

ב-24 באפריל 2013 קרס מתחם ייצור הבגדים רנה פלאזה בבנגלדש. כ-1,130 בני אדם נהרגו ומספר כפול של בני אדם נפצעו (רובם נשים). בדיעבד נודע כי יום לפני האסון התבקשו עובדי הבניין להתפנות, בעקבות סדקים וליקויים שהתגלו בבניין. העובדים התפנו, אך למחרת דרשו המעסיקים שישובו לעבודתם. למרות שהאסון היה ידוע מראש בצע הכסף של המנהלים גרם למותם של אלפי בני אדם.

פגיעה בבעלי חיים

גם בעלי חיים מושפעים מאופנה מהירה. בעלי החיים היבשתיים והימיים בולעים את הצבעים והמיקרופייבר הרעילים המשתחררים אל נתיבי המים השונים, ונפגעים מהם אנושות.

פיתוח הרגלי צריכה בזבזניים

תרבות האופנה המהירה מעודדת את "תרבות הזריקה", את התחושה שאנחנו צריכים לחזור ולקנות שוב ושוב, כך שניראה "מעודכנים" ולבושים בטרנדים האחרונים, ויוצרת בנו תחושות צורך וחוסר שביעות רצון תמידיות. למעשה, מספר הלבישות הממוצע של כל בגד, בטרם אנחנו נפטרים ממנו, עומד על חמש פעמים.

בזבוז ויצירת פסולת  

תעשיית האופנה אחראית גם לכמויות אדירות של פסולת טקסטיל. רבים מהבגדים שנרכשו נזרקים לאחר שנלבשו רק כמה פעמים: התעשייה מייצרת מדי שנה כ-92 מיליון טונות של פסולת טקסטיל, שחלק גדול ממנה נשרף או מוצא את דרכו להטמנה, בעוד שפחות מ-1% מהבגדים המשומשים ממוחזר לבגדים חדשים.

צב ים. צילום: ג'רמי בישופ, Unsplash

אופנה מהירה במספרים

שבעה דברים שאנחנו יכולים לעשות

  1. לקנות פחות בגדים ולהקפיד שיהיו יותר איכותיים.
  2. לרכוש בגדים מייצור מקומי, ולחסוך את השינוע שלהם.
  3. לקנות בגדים מיד שנייה – תתפלאו, אבל לא פעם הבגדים הכי יפים והכי מקוריים נמצאים דווקא בחנויות האלה.
  4. להחליף בגדים עם חברות/חברים, לתת בגדים שכבר לא בשימוש, וכמובן גם לקבל בגדים.
  5. לקנות ממותגים שמצהירים שהם מייצרים בשיטות בנות קיימה. מותגים בני קיימה שמים לב לכל שלב בשרשרת האספקה בעת הייצור והמכירה של המוצרים שלהם, החל ברכישת חומרים ממוחזרים ועד הבטחת שכר הוגן לעובדים שמייצרים את הבגדים. ויש כיום יותר ויותר מותגי אופנה ששמים דגש על קיימות.
  6. ליצור "לוקים" שונים על ידי גיוון השימוש בבגדים שיש לנו – אותם מכנסי ג'ינס בכל פעם עם חולצה אחרת, למשל.
  7. למחדש בגדים שאוהבים – אפשר לתפור חורים, לגזור מכנסיים ארוכים ולהפוך אותם לקצרים, לגזור שרוולים, וגם להיעזר בתופרת או במעצבים.

 

* מיטל פלג מזרחי היא חוקרת אופנה בת קיימה וצדק סביבתי באוניברסיטת תל אביב, מרצה במכללת תל חי ומנהלת תנועת מתלבשות לאופנה הוגנת

חנות יד שנייה. הבגדים יותר מקוריים ופחות מזהמים. צילום: ברגס מילנר, Unsplash