שמיטה, מה היא אומרת?

פלפלים, מישהו? צילום: ארכיון צילומי קק"ל
שש שנים עובדים עובדי השדה את אדמתם, ובשנה השביעית הם עוזבים אותה – שומטים. ומה עושים בשנה הזו? נחים, מטפלים ביבול, אך לא שותלים חדש, נותנים גם לאדמה לנוח, ובכך מקיימים את מצוות השמיטה
מתברר ששנת שבתון היא לא המצאה חדשה או מקורית. למעשה, היא המצאה ממש קדומה, עוד מהימים שבהם נדדו בני ישראל במדבר – אז פנה ה' אל משה וביקש ממנו להסביר לעם שמרגע הגיעם לארץ המובטחת, יהיה עליהם לשבות ממלאכת האדמה בכל שנה שביעית:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, כִּי תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם--וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ...". (ויקרא כ"ה, א'-ב'). התורה אוסרת מפורשות כל יוזמה, או אקטיביות, הכרוכה ביחסו של עובד האדמה כלפי חלקתו: "שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ ... " (ויקרא כ"ה, ג'-ד').

ומאז, פעם בשבע שנים מציינים בארץ ישראל את שנת השמיטה – שחובת קיומה חלה רק בתחומי הארץ. המלאכות האסורות המתחייבות משנת שמיטה כוללות כל עיסוק שהוא הנוגע להתערבות מלאכותית של האדם בהתפתחותם הטבעית של גידולי הארץ השונים. בסך הכול אסור לבצע 11 מלאכות: זריעה, זמירה, קצירה, בצירה, חפירה, חרישה, סיקול, הברכה, הרכבה, נטיעה, זיבול. מלאכות השומרות על המצב הקיים של הצמח ומונעות ממנו הפסד או מוות מותרות. אולם, מלאכות שנועדו להשביח את הצמח אסורות.

למה לנו שמיטה?

בעקרון, לשנת השמיטה, בדומה לימים אחרים שבהם היהודים שובתים מכל מלאכה (שבת, יום הכיפורים) יש משמעות מאזנת. אחרי שש שנים שבהן הארץ מתנהלת במרוץ אחר הישגים וממון, באה שנת השמיטה ומביאה עמה שינוי מוחלט. היא מביאה עמה שחרור והזדמנות לשוויון בין כל תושבי הארץ ולעזרה לעניים.
משתלת קק''ל בגילת. צילום: ארכיון צילומי קק"ל

למצוות השמיטה יש מספר מטרות

  1. מטרות חברתיות –
    א. שמיטת קרקעות: מטרה המבוססת על ציווי המופיע בספר שמות: "ואכלו אביוני עמך". על פי הציווי התנ"כי, בשנת השמיטה צריך להיעשות צדק חברתי. בעבר, העשירים היו בעלי הקרקעות, ולמעשה, ככל שאדם היה עשיר יותר, כך היו לו יותר קרקעות. אך בשנה זו צריכה להתקיים חלוקה מחדש של תוצרת האדמה. אין מעמדות וכל הזכויות הקשורות ביבולים הופכות שוות. אף אחד לא מעבד את הקרקע, וכאשר יש תנובת שדה ופרי, כולם מוזמנים לאכול, גם עניי הכפר.


    ב. שמיטת חובות: קשורה ברצון להרגיל ולחנך את האנשים למידות של חסד, רחמים ונתינה לזולת. במסגרת שמיטת החובות וההלוואות מוותרים לכולם על חובותיהם ועל החזר הלוואות שנלקחו, כך כולם מתחילים מחדש. המטרה היא לאפשר לעניים לצאת ממעגל העוני ולהשתוות כלכלית לעשירים.יש כאן גם אמירה של היהודים שהם מכירים בכך שבעצם הרכוש שהם צברו, נצבר בזכות ה', ולכן הם פועלים על פי ציוויו, שאומר להפקיר את הפירות ולהשמיט את החובות.

  2. מנוחה לארץ –מטרה המופיעה בספר ויקרא בפסוק: "ושבתה הארץ שבת לה". כאן מדגישים את חשיבות השמירה על הקרקע ומתן המנוחה לארץ. יש כאן ניסיון למנוע ניצול וזיהום של הקרקע. הקרקע מספקת כמות גדולה של מינרלים לגידולים חקלאיים ואם לא נקפיד על מחזור זרעים ותכנון נכון לטווח ארוך, איכות האדמה והרכבה עלולים להיפגע. בשנה זו נותנים לאדמה להתאושש ולשפר את פוריותה.

  3. מן החומר אל הרוח –
    אחת לשבע שנים ניתנת לחקלאי האפשרות לשמוט את עיסוקיו הרגילים בשדה ולהתרכז ברוח. הוא יכול להשקיע את זמנו בלימוד תורה. התורה מכוונת לכך שאחרי שש שנות עבודה רצופות יש צורך בשנת שבתון.

  4. הצהרה אמונית בהבטחתו של ה' –
    הצהרה על כך  שלמרות שלא נעבד את השדה במשך שנה שלמה, תבואתנו לא תחסר, כפי שאומרת התורה: "וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ: וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים: וּזְרַעְתֶּם אֵת הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִת וַאֲכַלְתֶּם מִן הַתְּבוּאָה יָשָׁן עַד הַשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִת עַד בּוֹא תְּבוּאָתָהּ תֹּאכְלוּ יָשָׁן".

השמיטה בימינו

כיום בישראל, שבה יש חילונים, דתיים לאומיים וחרדים, לא כולם מתייחסים באותו האופן לקיום המצווה. הדתיים הלאומיים והחרדים מקיימים את מצוות השמיטה (וגם בקרבם ישנם הבדלים), ואילו החילונים בדרך כלל לא מושפעים משנת השמיטה מבחינת הצורך בהיתר לקניית ירקות ופירות, נטיעה בחצר הבית וכיוב'.

המגזר החרדי דורש להשבית את החקלאות ולייבא ירקות ופירות מחו"ל, אך החקלאים חוששים מהפסד של מיליוני שקלים אם יחדלו לעבוד. בפועל, הרבנות מבצעת היתר מכירה כדי לאפשר לחקלאים להמשיך לעבוד. פיתרון "היתר המכירה" הונהג לפני 120 שנה ואושר על ידי הרבנות הראשית במטרה למנוע את קריסת החקלאות היהודית בשנת השמיטה.

אך בעוד רוב הדתיים הלאומיים מאפשרים שימוש בהיתרים השונים כדי שלא תהיה פגיעה בחקלאות, החרדים מעדיפים לקנות תוצרת מחו"ל, מהרשות הפלשתינית או כזו שגודלה על ידי ערביי ישראל ואינם קונים תוצרת חקלאית שגודלה על ידי יהודים.

* מבוסס על כתבה שכתב פרופסור צביקה הר שפר .

מקורות:

בית חב"ד
יהדות - ynet

יער יתיר. צילום: בני מור