פעילות קצרה – משחק משימות

לפניכם פעילות לילדי גן-כיתה ג'. הילדים יקבלו משימות ויצטרכו למצוא את התשובה עליהן בכרזת קק"ל. לסיום, יקבלו הילדים מטבעות, יציעו מעשה שתורם לסביבה וישלשלו את המטבעות לקופסה הכחולה
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

קבוצת הגיל: גן וכיתות א'-ג', בהתאמה לקהל היעד.

מסגרת הזמן: כחצי שעה.

הניחו את הכרזה על הרצפה וספרו מעט על הקופסה הכחולה. היעזרו בנספח.

הסבירו כי בכרזה מסתתרות קופסאות כחולות בתפקידים שונים, המייצגים את התחומים השונים שבהם עוסקת קק"ל (חום-קרקעות, כחול-מים, ירוק-ייעור ואיכות סביבה).

הפעילות היא משחק משימות. בכל פעם יקבלו הילדים או החוליות משימה ויצטרכו למצוא את התשובה עליה בכרזה. אפשר לחלק לחוליות או להזמין ילדים לבצע את המשימה באופן פרטני או בזוגות.

המשימות מזמנות שיח על נושאי הפעילות.

רשימת משימות

חלקו את הכרטיסיות בין הילדים (אם יש בקבוצה מעל עשרים ילדים, חלקו אותם לזוגות). בקשו מכל ילד למצוא את הקופסה הכחולה המופיעה בכרטיסייה שלו בציור הפרוש על הרצפה ולעמוד לידה. בקשו מכל משתתף לתת כותרת לנושא המופיע בכרטיסייה שבידו ולהכריז עליה בקול רם.

  1. מצאו בכרזה כמה שיותר מאפיינים הקשורים לצבע החום המופיע בסמל קק"ל. מה לדעתכם מסמל הצבע?

  2. מצאו בכרזה כמה שיותר מאפיינים הקשורים לצבע הירוק המופיע בסמל קק"ל. מה לדעתכם מסמל הצבע?

  3. מצאו בכרזה כמה שיותר מאפיינים הקשורים לצבע הכחול המופיע בסמל קק"ל. מה לדעתכם מסמל הצבע? באפשרותכם להוסיף שאלה מקדימה כמו: "מהו התחום אשר נתון במחסור תמידי בארצנו ואשר בלעדיו לא יכולים להתקיים חיים?" ואז לשלוח את החניכים למצאו בכרזה כמה שיותר מאפיינים הקשורים לצבע הכחול.

  4. מצאו בכרזה כלי תחבורה ידידותי לסביבה.

  5. מצאו בכרזה כלי תחבורה שמסייע להעברת סחורה ממקומות שונים בעולם.

  6. מצאו בכרזה כלי חקלאי.

  7. מצאו וסיפרו: כמה פעמים מופיע סמל קק"ל בכרזה?

  8. סיפרו: כמה פעמים מופיע בכרזה דגל ישראל?

  9. מנו 3 סוגי עופות המופיעים בכרזה.

  10. זהו: אילו צמחים מוגנים מופיעים בכרזה?

  11. זהו 3 סוגי עצים שונים המופיעים בכרזה.

  12. בחרו כרטיסייה מתוך הערכה ומצאו אותה על גבי הכרזה.

  13. בחרו את אחת הקופסאות המסתתרות בכרזה ותארו אותה לקבוצה באמצעות חמשיר/הצגה/שם.

התשובות למשימות

  1. צבע מאפיין חום: חקלאות, התיישבות, דרכים.

  2. צבע מאפיין ירוק: יער, חורש, פארקים, לימנים (לימן הוא שיטת חקלאות קדומה שבבסיסה הקמת סכר עפר לאיסוף מי גשם).

  3. צבע מאפיין כחול: מאגרי מים, שיקום נחלים, אגמון החולה.

  4. אופניים.

  5. אונייה.

  6. טרקטור.

  7. 4

  8. 3

  9. דוכיפת, חסידה, נקר.

  10. אירוס, כלנית, נרקיס, רקפת.

  11. ברוש, איקליפטוס, עצי הדר, שיטה, זית.

טיפים כיצד לנהל את המשחק

  • בגילים צעירים מומלץ לעבוד בקבוצות קטנות או באופן פרטני.
  • את החידות המורכבות אפשר לפצל לשני שלבים. תוכלו להקריא את השאלות או לחלק אותן מודפסות על דף.
  • התאימו את קושי החידה ליכולות הקבוצה: אם החניכים מתקשים, אפשר להגדיר מראש את מספר הפריטים שאותם יש למצוא בכל נושא.
  • כאשר משחקים בחוליות (מתאים לגילים בוגרים יותר) אפשר לערוך תחרות בין החוליות. על כל חוליה למצוא את הפריטים ובתום שתי דקות להגיד למחנך או לכתוב על פתק מהו מספר הפריטים שמצאה, כדי למנוע העתקה בין הקבוצות.
  • אפשר לבחור חלק מהמשימות מתוך הרשימה בהתאם לזמן המוקצב לפעילות.

אם נותר זמן, תוכלו:

  • לבקש מכל קבוצה להכין ג'ינגל, סרטון פרסומת או הצגה על אחד התחומים שתבחר.
  • לבקש מכל ילד לבחור דמות בכרזה שנראית לו מעניינת, לתת שם לדמות שבחר ולספר סיפור קצר על אודותיה, הקשור לאופן שבו היא מצטיירת בכרזה.
  • לבקש מילד להציג בפנטומימה את אחת הדמויות. הקבוצה צריכה לזהות על מי מדובר.
לסיום: כל ילד שביצע משימה מקבל מטבע, בסוף הפעילות על כל ילד להציע מעשה שתורם לסביבה (הפיזית והחברתית) ולשלשל את המטבע לקופסה הכחולה.