אפקט החממה

צילום: pixabay
מהו אפקט החממה, מה משפיע על התחממות כדור הארץ? מי מנהיג את העולם מבחינה סביבתית ומה אנו יכולים לעשות?

רציונל:

המשתתפים יכירו את התהליך של התחממות כדור הארץ ויבינו את הקשר בינו ובין צמצום השטחים הירוקים. המשתתפים יבינו שכל אחד יכול להשפיע ולהקטין את אפקט החממה.

מטרות הפעילות

  • הבנת התהליך של התחממות כדור הארץ
  • השלכת העקרונות להתנהגות אישית

פתיחה: יד בחממה

  • שואלים: מה אתם יודעים על משבר האקלים ועל השלכותיו על כדור הארץ ועלינו – תושביו?
    שואלים: ממה נובע משבר האקלים?
  • עורכים ניסוי:
    מזמינים מתנדב ועוטפים את היד שלו בחומרים שונים, המהודקים לפרק היד עם גומייה:
    - רשת
    - בד נושם
    - שקית סנדוויץ'
    בכל אחד מהשלבים מבקשים מהמתנדב לתאר את התחושה. ממתינים מעט ומבקשים שוב לדעת מהי התחושה ביד העטופה.
    שואלים את הקבוצה: מה לדעתכם מרגיש המתנדב עם כל אחד מהחומרים העוטפים את ידו?
    מבקשים מהמתנדב לתאר את תחושתו בכל אחד מהשלבים. בשלב האחרון, כשהיד עטופה בשקית אטומה, סביר שהמתנדב ידווח על חום ורטיבות.
    שואלים: למה חם בתוך השקית?
    מסבירים שהגוף פולט חום. במקרה של הרשת והבד הנושם, החום התנדף החוצה. אך במקרה של השקית, החום אינו יכול להתנדף החוצה בגלל השקית שחוסמת אותו.
  • שואלים: מי שמע על "אפקט החממה"?
    הסבר למנחה: אפקט החממה הוא תוצאה של תהליך שבמהלכו נלכדת אנרגיית החום באטמוספרה העוטפת את כדור הארץ. לכידת האנרגיה מתרחשת הודות לגזים שנמצאים באטמוספרה ולא מאפשרים לחום "לברוח", בדומה לקירות השקופים בחממה. אפקט החממה הוא אפקט טבעי ששומר על אקלים נוח על פני כדור הארץ ומאפשר חיים. שרפת דלקי מחצבים ב-200 השנים האחרונות העצימה את אפקט החממה וגורמת לשינוי האקלים.
  • מציגים על לוח הכיתה דיאגרמה של התחממות כדור הארץ מסבירים את הדיאגרמה. מקשרים לתרגיל כיסוי כף היד באמצעות ההסבר שככל שיש יותר גזי חממה כך הכיסוי שכיסה את כף היד נעשה אטום יותר.
  • שואלים: מה למעשה גורם לשינוי? מה הגדיל ומגדיל כל כך את ריכוז גזי החממה באטמוספרה?
    הסבר למנחה: גזי חממה הוא שם כולל לחומרים במצב צבירה גז שנמצאים באטמוספרה, כמו פחמן דו חמצני, מתאן אדי מים ותחמוצות חנקן. קרני האור שפולטת השמש גורמות להתחממות כדור הארץ, המשחרר את החום שנצבר בו בצורה של קרינת חום. גזי החממה מאפשרים מעבר חלקי ושחרור של חלק מקרינת החום אל מחוץ לאטמוספרה. חלק מהקרינה מוחזר לכדור הארץ ומחמם אותו עוד.
    פעולות שונות של האנושות גורמות לעלייה בריכוז גזי החממה וכתוצאה מכך להתחממות כדור הארץ: שריפת דלקים ממקורות מאובנים (דלקי מחצבים), כמו נפט, פחם וגז טבעי בתעשייה – בתחנות כוח ובתחבורה – גורמת לפליטה של פחמן דו חמצני; חיות משק פולטות כמויות גדולות של מתאן; ופעולות כמו דישון חקלאי משחררות לאטמוספרה חנקן דו חמצני.
  • משחקים: "מה מעצים את ריכוז גזי החממה באטמוספרה?" מסמנים את המתחם משני צדדיו. צד אחד מגדיל בהרבה את ריכוז גזי החממה באטמוספרה, וצד שני – לא מגדיל את ריכוז גזי החממה. כל פעם מציינים גורם אחד. המשתתפים יעברו מצד לצד בהתאם למידת השפעתו על כמות גזי החממה:
    שריפת פחם לייצור חשמל; שימוש בנפט להסקה; שימוש בבנזין להנעת רכבים; שימוש בדלק להטסת מטוסים; שימוש בגז טבעי בתעשייה; גידול פרות למאכל; שימוש בדשנים בחקלאות; הפעלת מיזוג אוויר; ייצור תעשייתי; שימוש בדלקים בספנות; נסיעה ברכב חשמלי; שריפת יער; שריפת פסולת; רכיבה על אופניים; שיט בסירת מפרש; קומזיץ עם מדורה; פיקניק בטבע; כריתת יערות גשם; שינוע בגדים ב-SHEIN; יריד החלפת בגדים בין חברות; ייצור צמנט לבטון; בנייה אקולוגית; עיבוד חלקה בגינה קהילתית.
    * אפשר גם לסמן ציר ולבקש מהמשתתפים לעמוד לאורכו כשמציינים דרכים שונות לביצוע פעולות בתחומים שונים (למשל: "להגיע לבית הספר" – ברכב של ההורים, באוטובוס, באופניים, ברגל; "לייצר מזון" – בשר בקר, בשר עוף, אוכל מעובד, ירקות...) "ייצור חשמל" – פחם, אנרגיה סולרית, טורבינות רוח.

הנעה לפעולה ואקטיביזם

  • שואלים: מה אפשר לעשות כדי לצמצם את פליטת גזי החממה ולעצור את ההתחממות הגלובלית? כותבים את התשובות השונות על הלוח.
    שואלים: מי "מנהיג" את העולם מבחינה סביבתית? מי קובע איך מתנהלים? מי מחזיק בהגה?
    שואלים: מה ההבדל בין נהג ומנהיג?
    נהג מוביל בדרך מוגדרת ואילו מנהיג מתווה את הדרך.
  • מדברים על הקשר בין נהג ומנהיג ועל נקודות הדימיון ביניהם:
    - גם מנהיג וגם נהג יוצרים שינוי
    - שניהם מובילים בדרך
    - שניהם מסיעים קודם כל את עצמם ואחר כך את האחרים (דוגמה אישית)
    - לנהג וגם למנהיג יש יעד ומטרה
    - גם נהג וגם מנהיג צריכים רישיון – לגיטימציה מהקבוצה
    - גם נהג וגם מנהיג זקוקים לרכב טוב ויש להם אחריות על הנוסעים בו.
  • שואלים:
    - מי מנהיג את העולם/נוהג בעולם? מי יכול "להפנות את הרכב לדרך הנכונה?"
    - האם אנחנו צריכים לחכות למנהיג.ה שיפנו את הרכב לדרך הנכונה או להתחיל לעשות בעצמנו, גם אם ההשפעה שלנו היא קטנה ומצומצמת? (אפשר לכוון הן למעשים שיצמצמו את המדרך הסביבתי [טביעת הרגל האקולוגית] שלנו בעולם והן למעשים שבכוחם להשפיע על המנהיגים והנהגים שיכולים להוביל את הצעדים המשמעותיים ביישוב, במדינה ובעולם).

מה בכוחנו לעשות?

  • את הרעיונות שכתבנו קודם על הלוח "מה אפשר לעשות כדי לצמצם את פליטת גזי החממה ולעצור את ההתחממות הגלובלית?" מסמנים בצבעים שונים:
    - דברים שאני, משפחתי וחבריי יכולים לעשות
    - דברים שמפעלים או חברות גדולות יכולים לעשות
    - דברים שהעירייה/המועצה או המדינה יכולות לעשות
  • מעתיקים את הרעיונות לפעילות אישיות שיכולות להפחית את התחממות כדור הארץ, כל רעיון על פתק נפרד.
  • מפזרים על רצפת הכיתה את הפתקים שכתבנו יחד.
  • מתחלקים לחוליות ונותנים משימה: על חברי הקבוצה לבחור "נהג" ולהסתדר בטור שבו הנהג אחרון. כל ה"נוסעים" קושרים את עיניהם והנהג צריך לנווט אותם ולאסוף כמה שיותר פתקים מהרצפה כאשר הוא האחרון בטור והיחידי שעיניו פקוחות: כאשר הוא טופח על כתף שמאל של זה שלפניו – המשתתפים יעבירו את הטפיחה קדימה מאחד לשני, עד לראשון בטור, וזה יפנה שמאלה. כאשר הוא טופח על כתף ימין – יפנה הראשון ימינה, וכאשר על שתי הכתפיים – כולם ממשיכים ישר. כדי שהראשון יתכופף וירים פתק מהרצפה, הנהג וכולם בעקבותיו עוצרים ומתכופפים. במהלך כל התחרות אסור לדבר. קבוצה שאספה פתקים רבים יותר – מנצחת.
    שימו לב – התחרות קשה יותר ככל שטור המשתתפים ארוך יותר. אפשר לציין זאת כטיפ למנהיגים – ככל שמספר המונהגים רב יותר כך קשה יותר להנהיג!
  • מסכמים את החוויה ושואלים:
    האם עלינו לחכות למי שינהיג אותנו או ייקח אותנו אל היעד, או שאנחנו, כבני אדם עצמאיים, יכולים לעשות דברים כדי לצמצם את קצב התחממות כדור הארץ?
  • מבקשים מכל אחד ואחת לכתוב על פתק: "כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה, אני מתחייב/ת לקחת על עצמי..."

פעילות אקטיבית אפשרית: נטיעות

מסבירים שכמו שכריתת יערות היא אחת הסיבות להגדלת ריכוז גזי החממה, כך הגדלת כמות העצים על פני כדור הארץ תעשה את הפעולה ההפוכה. מציגים את חשיבותם של העצים לסביבה ותרומתם לקירור כדור הארץ.

אפשר להציג את הסרטון על מלחמתה של סינגפור בהתחממות הגלובלית בעזרת גיוס התושבים לנטיעת עצים. (חשוב להסביר אחרי הסרט שנטיעת עצים בלבד לא תביא לפתרון, כפי שאולי אפשר להבין בטעות מהסרטון, אלא היא אחת הדרכים להשפיע לחיוב על המצב).
עורכים נטיעות בחצר בית הספר ומגדילים את הריאות הירוקות בסביבה הקרובה.
נטיעות. צילום: אבי חיון, ארכיון הצילומים של קק"ל