עץ הזמן

פעילות המציגה את ציר הזמן של ירושלים בדרך מעט שונה מהרגיל, ודרכה צומחים הילדים עם ירושלים לאורך ההיסטוריה – מאז שהוכרזה כבירה בימי דוד המלך ועד ימינו
מטרת הפעילות: הכרת ההיסטוריה של ירושלים באמצעות משחק חווייתי.

סוג הפעילות: הרכבה ויצירה.

קבוצת הגיל: כיתות א'-ו'.

הזמן: שעתיים.

המקום: בכיתה.

עזרים: עותק של חלקי פאזל עץ הזמן לכל זוג ילדים, מספריים, צבעים.

סל מונחים: ציר זמן, היסטוריה, בירת ישראל, עיר דוד, איחוד ירושלים, המנדט הבריטי, ריאות ירוקות.

מהלך הפעילות:

  • בקשו מהילדים להתחלק לזוגות. חלקו לכל זוג דף עם חלקי פאזל עץ הזמן ובקשו מהילדים לצבוע את החלקים, לגזור אותם ולהרכיב את גזע העץ, תוך שהם נעזרים בצורות הפאזל ובשנים הכתובות עליהן.

  • לאחר שסיימו להרכיב את הפאזל, בקשו מהילדים להדביק את הגזע המוכן על דף ולצייר את צמרת העץ בעצמם. בתוך הצמרת עליהם לכתוב אסוציאציות שמעלה בהם העיר ירושלים, תקוות ומשאלות שיש להם לגבי העיר בעתיד.

  • לסיום, תלו בכיתה "יער" של עצי זמן, עברו עם הילדים ביניהם ונסו להתעכב על אסוציאציות שחוזרות פעמים רבות.

  • לאחר מכן, קיימו דיון על עתידה של העיר, כפי שעולה מהציורים.

    שאלו: מדוע מוצגת ההיסטוריה של ירושלים דווקא בצורת עץ?

    תשובות אפשריות:
    1) תחילתה של ירושלים כבירת ישראל בימי דוד המלך, והיא צומחת וגדלה כעץ עד ימינו. אם נמשיך לטפל בה ולשמור עליה היא תמשיך לגדול ולשגשג.
    2) העיר מוקפת טבע, חורש ויערות, שמייפים את סביבתה לאורך כל תקופות ההיסטוריה ויוצרים סביבה של ריאות ירוקות החשובות לאיכות החיים שבה. קק"ל נאבקת לשמירת היערות הללו, כדי להבטיח לירושלים עתיד נקי, מזמין ובריא יותר.

עזרים: