שלא תקלקל ותחריב את עולמי

 

ציפורים. צילום: אנצו גוש

גם הם חלק מהטבע. ציפורים באגמון החולה. צילום: אנצ'ו גוש, ארכיון הצילומים של קק"ל

 
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

רציונל:

במהלך הפעילות נשאל מהי האחריות שלנו כלפי הסביבה, מהי השפעת האדם והתעצמותו על הטבע הסובב אותו, ומה נשאיר אחרינו לדורות הבאים.

 
"בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו לפני כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי, כמה משובחים הם! וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי.
תן דעתך, שלא תקלקל ותחריב את עולמי. שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך".

קהלת רבה (וילנא), ז, א (יג)

  • מהי אחריות האדם לפי המדרש?
  • המדרש מציין "בשבילך בראתי", האם המשמעות של זה היא שהאדם יכול לעשות שימוש במשאבי הטבע לצרכיו?
  • איזו מערכת יחסים מוצגת במקור בין האדם והעולם?
  • מהו, לפי המדרש, מקום האדם בעולם? באיזו דרך "מפשר" המדרש בין תפיסת כל אדם את עצמו כתכלית הקיום ובין הצורך לשמור על הבריאה ולטפחה?

בראשית / מילים ולחן: דון מקלין, תרגום: רחל שפירא

(אפשר ורצוי גם להשמיע את השיר)

בראשית היה לא כלום, רק חושך ודממה
מדבר האלהים בקע יפי האדמה
מעל הערוצים קורצו כוכבי יהלומים
בעשב החדש הופיעו יצורים אילמים
והאדם היה פרודה ברצף האינסוף
שאלוהים בחוכמתו שמר אותה לסוף.

התעצמנו מאז, התעצמנו מאז
וכבשנו כסא וגם נזר
התעצמנו מאז, לילדינו בלבד
רק להם לא היינו לעזר.

ההרים קיבלו צורה וכך העמקים
ונהרות פילסו דרכם בחריצת סכין
גלי גאות היו את לב הארץ מפלחים
קרני השמש השתברו אל בוהק משטחים
ושיר חיים פרץ כמו המנון וכמו מחול
טיפה של דם נפלה אי שם, הכתימה את החול.
התעצמנו מאז...

ונשרים דאו מעל הגן המבורך
טיפת הדם הפכה אדם כעץ חיים צמח
בגודל בדידותו צלעו חרגה מעצמותיו
עוצבה להיות לו לבת זוג מושלמת בכל תו
ועץ הדעת, כך הודגש, אסור למאכל
בגן העדן הנחש לרגליהם זחל.

התעצמנו מאז...

עץ הדעת מוות בו, בו חייכם תלויים
איכלו איכלו לחש נחש, היו כאלהים
איכלו איכלו מפרי העץ טירפו אותו עד תום
עד שתבינו מהו טעם כח ושלטון
אבד לנו אותו הגן, אשר איבדו שניהם
אבות קובעים את המחיר שמשלמים בניהם.

התעצמנו מאז...

  • האם המציאות המצטיירת מן השיר אופטימית?
  • מה היחס שבין האדם לטבע לפי השיר "בראשית"?
  • "התעצמנו מאז" – האם המשמעות של ההתעצמות בשיר היא חיובית? בסיפור גן העדן ומיתוס עץ הדעת, ההבנה, הידע והדעת למעשה הוציאו את האדם מגן העדן. האם הקדמה, התפתחות המדע והטכנולוגיה מועילות או הרסניות לאדם? ולטבע?
  • האם השיר מציג איזון בין תפיסת כל אדם את עצמו כתכלית הקיום ובין הצורך לשמור על הבריאה ולטפחה?
  • איזה חותם, לפי השיר, משאיר האדם בעולם?

מדרש תמונה – מה נשאיר אחרינו לדורות הבאים? מה הם ידעו עלינו?

"סלע המסטיקים" בנחל ג'ילבון ברמת הגולן 2016
"והנה – בטיול בגולן, עם הנוף המופלא, הנחלים, המפלים, המצוקים והצמחים, פתאום... איחס! סלע של מסטיקים... בנחל ג'ילבון היפהפה. מסטיקים לעוסים בכל הצבעים..."


 

ציורים על סלעים

ציור סלע בהר כרכום בנגב, צילום: שרון מיכאלי
על הסלע הזה נמצא ריכוז ציורי הסלע הגדול ביותר בעולם – 40,000 ציורי סלע של חיות, אוניות, אנשים מתפללים, נחשים ודברים שנראים כמו לוחות הברית. מציורים מתקופת הפליאוליט (תקופת האבן הקדומה לפני 14,000 שנה) ועד כתובות ערביות בנות כמה מאות שנים.

ציורי מערות הם ציורים שנמצאים על קירות מערות ותקרות. לרוב מתייחסים לאלה שמוצאם פרהיסטורי. מטרת ציורי המערות מתקופת האבן הקדומה אינה ידועה. הראיות מצביעות על כך שהם לא נועדו רק לקישוט אזורי המגורים, שכן במערות שבהן הופיעו הציורים לא נמצאו סימני חיים מתמשכים, ולעיתים קרובות הם נמצאו במערות שאין אליהן גישה קלה. תיאוריות מסוימות טוענות כי הם נועדו לתקשורת עם אחרים, בעוד שתאוריות אחרות מייחסות להם תכלית דתית או טקסית. ציורי הקיר מאפשרים לנו ללמוד על תקופות היסטוריות, מנהגים, אורח חיים, פולחן ואמונה.

בישראל ישנם מספר אתרים שבהם יש "סלעי מסטיק", שהם סלעים שעליהם הדביקו מטיילים במהלך השנים עשרות ואף מאות מסטיקים לעוסים. גם גזעי עצים הפכו למטרה להדבקת מסטיקים.

  • מה דעתכם על אופן השארת החותם המודרני בטבע בדמות סלע המסטיק?

אומנם תופעה זו היא (עדיין) שולית, אך היא מצטרפת לכתיבת שמות וחריתה על סלעים וגזעי עצים, הבערת מנגל בתוך גזעי עצים, השארת סימני צמיגי ג'יפים וטרקטורונים בשטחים ובחופים, השארת פסולת ועוד. 

  • מה נרצה לספר לדורות הבאים אחרינו על עצמנו, על אורח החיים שלנו, מנהגינו והערכים המובילים אותנו?

מתוך "הודו – יומן דרכים" / עזריאל קרליבך

... "עליכם לסלוח לו" אמר בעל הבית והצביע עלי, "יש להם ספר, שלא הגיע אל חלק העולם שלנו... ספר זה מתחיל בסיפור על בריאת העולם. יודעים אתם כיצד מתארים הם לעצמם שהעולם נברא? שבעה ימים טרח האל, וברא תחילה שמים וארץ, וירח וכוכבים, ואחר כך יבשת וימים, ואחר כך חיה ועוף, והכל למען גולת הכותרת שלו, בחיר היצירה ומטרת כל היקום, ויודעים אתם מי הוא אותו עליון מכל?"
איש מבין המסובים לא ידע. ניחשו אבל לא מצאו.
"האדם!" אמר בעל הבית בתרועה.
כולם פרצו בצחוק אדיר. הזקנים כרסם רעדה מצחוק, והצעירים גיחכו מבוישים משהו, כאילו סיפר מי בדיחה של ניבול פה.
"אם כן" שאלו, "למה נבראו הכוכבים, שאין לו לאדם כל תועלת בהם? חי חי חי. האדם אינו יכול לגור בהם? חא חא חא... ולשם מה כל הנשרים והברבורים, הינשוף והזרזיר, העיט והקוקיה, התוכי ובת היענה? ומה צורך בנמר ובזאב, ביחמור ובשועל, בכלב הים ובליש? ובשביל מי הרי ההימלאיה הגבוהים ואיי הים השוממים, ולשם מה צוקי סלעים ויערות עד – מה טעם עולם ומלואו? מה? היכן השכל וההגיון?"
בעל הבית התחייך חיוך רחב.
"ההגיון", אמר, "פשוט מאוד. הם המציאו לעצמם את האגדה הזאת, כדי שיוכלו לעשות ככל העולה על שרירות ליבם. כדי שיוכלו לרדוף אחרי תאוותיהם בלא כל רסן. הם אמרו שהאדם הוא תכלית הבריאה, כדי שיהא לו צידוק לדרוך על כל היצורים, להתאכזר לכל היקום, לשעבד לעצמו את כל אשר עיניו רואות, להשמיד להנאתו מכל הבא לידו – שכן הכל נחות דרגה לגביו, הכל נוצר רק למענו, עולם נבנה על מנת שהוא יהרוס אותו... הוא שאמרתי... פראים..."
" ...ומכאן", סיכום בעל הבית, "גם כל המלחמות שלהם. הכל נובע מספרי הקודש, המורים אותם אמונה טפלה זו, שהעולם לא נברא אלא למענם, וכל שעיניהם מגלות לא נועד אלא לספק את יצריהם. ומכאן, מבינים אתם, גם פצצת האטום..."
עכשיו נתבהר להם הכל...

  • האם, לפי הקטע של קרליבך, שליטת האדם בעולם נגמרת בשליטה בטבע?
  • אם נחזור למדרש הראשון של קהלת רבה, "... וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי..." האם ה"בריאה" שאליה מתייחס המדרש היא רק הטבע? אולי גם ההתייחסות לאדם?
  • האם אפשר להבין את הקריאה "שלא תקלקל ותחריב את עולמי" גם כקריאה להימנע מקלקול רוחני (ולא רק גשמי) של האדם בעולם?
  • נחזור לרגע למטרה שלשמה התכנסנו היום במסגרת יום הניקיון. "ניקיון" בהרבה מובנים מתייחס לא רק לאיסוף פסולת ולאסתטיקה, אלא גם לניקיון אישי, חשבון נפש, היטהרות, סליחה. האם, לאור המקור האחרון, אנחנו יכולים לתת למבצע הניקיון שלנו משמעות ונופך נוספים, מעבר לתועלת האקולוגית?
  • אדם המנקה – מטהר את עצמו – עושה פעילות רוחנית של תיקון ושיפור עצמי. מה ביכולתי לעשות למען תיקון עולם והשפעה על סביבה טובה יותר?

 

לדף השיח בקובץ להדפסה»