דף שיח – בין טבע לחברה

מהו ישראלי בשבילכם, מה הזיקה בין ישראליות לתהליכים ששינו את מערכת היחסים בין ארבעת המגזרים המרכזיים המרכיבים את החברה הישראלית, מהם הגורמים המאחדים את כל השבטים או המשותפים לכולם, ומה בין אחריות סביבתית לאחריות חברתית?

 
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

פתיחה:

עמדו כולם במעגל, כל אדם בתורו יענה – ישראלי/ישראליות בשבילי זה:
 
אדם מאמין, חקלאי, ערבים, חיבור לאדמה, נאמנות לאדמה, הייטקיסטים, חומוס, כנאפה, שטריימל, לא מתגייסים, חוצפן, חם מזג, ציוני, חנון, פראייר, בן מיעוטים, לא סבלני.
 
נמיין את התיאורים הבאים ונחליט מה מביניהם מייצגים ישראליות:
  • אילו הגדרות הייתם מוסיפים?

 

לאחר מכן יציג המנחה את ארבעת השבטים של הנשיא רובי ריבלין – חילונים, חרדים, ממלכתי-דתי וערבים – ויסביר על השינוי הדמוגרפי במדינה:

לדיון:

הנשיא מציג את השינוי שאירע בקרב ארבעת השבטים ויחסם המשתנה באוכלוסייה, כך שכיום ישנם ארבעה שבטים המתקרבים זה לזה בגודלם, והשונים זה מזה באופן מהותי.
 
  • האם לדעתכם זו היה אפשרות החלוקה היחידה?
  • אילו עוד אפשרויות יש לחלוקת תושבי ישראל?
  • אילו עוד שבטים שונים בגודלם אתם מכירים? כיצד מחליטים על החלוקה?
  • האם יש גורמים מאחדים/משותפים לכל השבטים?

 

נקרא את שירו של עמוס קינן, "להבין את האדמה":

להבין את האדמה, זאת אומרת – מה לגדל, היכן ומדוע.

כדי להבין את האדמה צריך קודם כל להסתכל על השמש ועל השמים, להסתכל ולבדוק את האדמה, לראות מה היא אוהבת – לא מה שאתה רגיל לו.

רק אחרי שתבין מה היא אוהבת ומה היא רוצה ומה היא יכולה, ותתאים את עצמך אליה – לא אותה אליך – אתה יכול לבנות עליה את החיים שלך.

מי שמבין את האדמה יודע מאיזה חומר הוא מקים את ביתו, יודע כיצד הוא מקים את ביתו, יודע בתוך איזו צורה של יישוב הוא מקים את ביתו, יודע את גודל היישוב, יודע כיצד היישוב יושב על קווי הגובה, יודע כיצד הוא מתנהג עם השמש וכיצד הוא מתנהג עם הגשם.

כאשר חיים בלי הבנת האדמה, חיים בניכור גובר והולך אל האדמה, וכאשר חיים בניכור גובר והולך, נעלמת יום אחד גם אהבת הארץ.

נשאל:

  • כיצד אפשר להבין את האדמה?
  • מדוע, לדעת קינן, אם לא מבינים את האדמה "נעלמת... גם אהבת הארץ"? מה דעתכם על טענה זו?
  • החליפו את המילה אדמה במילה עם – האם משמעות השיר התחלפה? כיצד?

לסיום נקרא:

"בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: "ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך". מדרשת קהלת רבה, ט.

שאלות למחשבה בעקבות הטקסטים שאליהם נחשפנו – שירו של קינן ומדרש קהלת רבה:
  • מהי האחריות הסביבתית שלי? האם יש קשר לאחריות החברתית שלי?
  • כיצד יחס לאדמה וליבול מתקשר ליחס למדינה ולאזרחיה?