ביום חמישי ה-31 במאי 2018 קיים אגף החינוך והנוער של קק"ל את גמר חידון קק"ל לציונות, אדם וסביבה במרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים. החידון נערך לציון מלאת 70 למדינת ישראל, כשהשנה נוסף לחומר הלימוד לקראתו פרק מיוחד בנושא הצלחות והישגים ישראליים בולטים בתחומי המדע, החקלאות, הרוח והתעשייה.
בחידון הגמר הארצי, השתתפו 18 מתמודדים מתשעה בתי ספר ברחבי הארץ. האולם היה מלא במאות תלמידים, בני משפחה, מורים, מנהלי בתי ספר ונציגים מאגף החינוך העירוני, שהגיעו לעודד את המתמודדים בשלטים ופונפונים.

מתמודדי שלב הגמר של חידון קק"ל לציונות, אדם וסביבה 2018. צילום: גלית שפיר
שלב הגמר של החידון מסכם שנת למידה בכיתות ה'-ו' בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ בנושאי ציונות, מורשת, ידיעת הארץ, איכות סביבה וגאווה ישראלית. מתחילת השנה למדו אלפי תלמידים למעלה ממאה מושגים שקשורים לתולדות המדינה, וביניהם העפלה, מגילת העצמאות, מאגרי המים של קק"ל, הצהרת בלפור, פרשת דרייפוס ועוד. הלמידה התבצעה בצורה חווייתית באמצעות חידונים, סרטונים, משחקים (כדוגמת: בינגו, חפש את המטמון) ומידע באתר האינטרנט של קק"ל לצעירים - חלון ירוק.
לדברי המורה למדעים בבית הספר בר אילן ברמלה מלכה אילן, שמלווה בפעם השישית את תלמידיה לחידון, "חשיפת התלמידים לאמצעי למידה חווייתיים, מרחיבה את רמת הידע שלהם בתחומי ההיסטוריה והמורשת ומסייעת לחבר אותם לזהות ולשורשים היהודיים".
לאחר חודשים של למידה והכנה, ניגשו הילדים לבחינה המסכמת, ושני התלמידים המצטיינים נשלחו לייצג את בית ספרם בתחרות המחוזית, שנערכה בחודש מרץ. מכל מחוז נבחרו לתחרות הגמר שלושת בתי הספר שהשיגו את הניקוד הגבוה.
בתחרות השנה התמודדו לראשונה נציגים מהקהילה הדרוזית. עבור המורה בבית הספר אלאמל, ואימו של אחד המתמודדים סוהא חוסין מדובר היה במעמד מרגש במיוחד. לדבריה, "בין הקהילה הדרוזית לאחינו היהודים יש ברית דמים, וחשוב שילדינו ישתלבו באירועים חינוכיים כבר מגיל צעיר. התלמידים גילו עניין וסקרנות בתכנים, שאינם מהווים חלק מתכנית הלימודים. הנוכחות שלנו היום בגמר היא ניצחון גדול עבורנו, בעיקר לנוכח העובדה שלתחרות המחוזית התכוננו רק במשך שבועיים".
18 המשתתפים בגמר החידון יצאו לחוויה בת יומיים. ביום הראשון השתתפו בסיורים מודרכים באתרי קק"ל ובאתרי מורשת, ובהמשך נהנו מפעילויות גיבוש במרכז שדה ויער בנס הרים, שם גם נשארו ללון.
מנהל מחלקת תוכן ופדגוגיה באגף חינוך ונוער בקק"ל אהרון בר ציין כי "החשיפה למערכת המושגים של ערכי טבע, מורשת וגאווה ישראלית באמצעות שאלונים, פעילויות חווייתיות, וטיולים בטבע, מאתגרת את התלמידים. באמצעות שיטות לימוד אלו התלמידים מפנימים את הערכים, שמהווים חלק מתעודת הזהות שלנו כאזרחי המדינה".
מנהל בית הספר ארבל מנצרת עילית שהגיע לתמוך ולעודד את תלמידיו יוני חזי, ציין שמדובר במעמד מרגש במיוחד עבורו: "זוהי פעם ראשונה שהעיר נצרת עילית לוקחת חלק בחידון קק"ל. בבית הספר ארבל לומדים תחת קורת גג אחת תלמידים חילוניים, מסורתיים ומהמגזר של החינוך הממלכתי דתי, ולכן החיבור עם קק"ל הוא טבעי עבורנו, והגענו לכאן לעודד ולתמוך בשני התלמידים שלנו שהגיעו לגמר החידון".
הניקוד בתחרות היה ציון משוקלל שמבוסס על בחינה בכתב שנערכה יום לפני הגמר, שתי שאלות פתוחות ושאלון מהיר באורך חצי דקה, שכלל שש שאלות קצרות. חלק מהשאלות הועברו באמצעות מערכונים משעשעים, סרטונים ואנימציות. אבשלום קור הנחה את החידון ועל צוות השופטים נמנו מנהל מחלקת הפדגוגיה באגף חינוך ונוער בקק"ל אהרון בר, מנהל תחום מטעים, חורש טבעי ומרעה ופקיד יערות ארצי בקק"ל סוהיל זיידן וחברת הכנסת לאה פדידה.
פדידה, שעבדה במשך 29 שנים בקק"ל בירכה את המתמודדים ואמרה: "תלמידים יקרים, אני בטוחה שבזמן שלמדתם לקראת החידון, יכולתם להכיר ולהתרשם מיופייה של ארצנו. קק"ל צועדת עם המדינה לטווח ארוך, ואני תמיד ארגיש חלק מהגוף הציוני".

הצגת שאלה למתנמודדי שלב הגמר של החידון באמצעות מערכון. צילום: גלית שפיר
סגן יו"ר קק"ל ומחזיק תיק החינוך שלמה דרעי אמר כי "החידון השנה הוא חגיגי במיוחד ומציין 70 שנה לקום המדינה. לאחרונה קק"ל שמה דגש על נושא החינוך ומשקיעה בו משאבים רבים. בעידן המודרני, שבו יש נגישות גבוהה למידע, חשוב להשקיע בהון האנושי".
לדברי ממלא מקום מנהל אגף חינוך ונוער בקק"ל סימון אלבז, "קק"ל היא הגוף המוביל היום בתחום האקולוגי. אנחנו מתאימים את הפעילויות החינוכיות לעידן החדש, ושמים דגש על לימוד חוויתי באמצעות אפליקציות".
במהלך החידון שולבו סרטים קצרים, שבאמצעותם נערכה היכרות עם המתמודדים והאופן שבו למדו את החומר באמצעות משחקים, חידון אינטראקטיבי ועוד.
ואלו הן תוצאות החידון:
למקום הראשון הגיעו יונתן מאיר טל ונעם מתתיהו מאירסון מבית הספר אח"י תקוע מהמועצה האזורית גוש עציו שזכו בטיול כיתתי עם אוטובוס ומדריך צמוד.
למקום השני הגיעו ליאל יונשב ואבנר אגמון מבית הספר שפרינצק בקרית שזכו בשולחן לחצר.
למקום השלישי הגיעו דנה ונבו ואנה מבית הספר ברויאר ביד בנימין שזכו בלוח קיר מעוצב.
לכתבות נוספות בחדשות קק"ל