מערך עבודה תורמת

בני נוער בעבודה עם קקל. צילום באדיבות מפעל יוסי יופה
בני נוער בעבודה עם קק"ל. צילום באדיבות מפעל יוסי יופה
מערך הדרכה זה נועד לחשוף תלמידים וחניכים לחוויה משמעותית של תרומה פעילה ליער ולסביבה. באמצעות שילובם בעבודה פיזית, יפתחו המשתתפים תחושת שייכות וקרבה ליער, ויטמיעו ערכים של אחריות סביבתית ומעורבות קהילתית

מטרות

  • היכרות עם היער והשטחים הפתוחים ועם הדרך שבה קק"ל בוחרת לנהל אותם (תורת ניהול היער).
  • יצירת חוויה חיובית שתטפח רגשות של שייכות, הזדהות ואהבה ליער ולשטחים הפתוחים.
  • פיתוח נכונות ומסוגלות בקרב חניכים ותלמידים לתרומה מעשית משמעותית למען הסביבה.
  • הטמעת ערכים של אחריות סביבתית ומעורבות חברתית, ונכונות לתרום ולסייע לקהילה ולסביבה.
  • להעמיק את ההבנה של התלמידים והחניכים לגבי חשיבות היערות, התהליכים האקולוגיים, ושימור הסביבה.
  • חוויה מהנה וגיבוש בטבע.

מבנה היום

שיחת פתיחה: תכלול את נושאי ההדרכה המופיעם מטה, חלוקה לקבוצות משנה, וכן הנחיות בטיחות לביצוע העבודה וחלוקת כפפות וכלי עבודה. רצוי לשלב בשיחה זו יערן.
 
עבודה בפועל: הכנסת הקבוצה לשטח העבודה, ביצוע העבודה על ידי התלמידים/מתחנכים עם הצוות החינוכי ומדריכי קק"ל (כ-90 דקות).
 
סיכום: לסיכום היום חשוב לבצע שיחת עיבוד ויחידה חינוכית בנושא מעורבות ותרומה מתוך רשימת נושאי ההדרכה המצורפת מטה.

נושאי הדרכה לשיחת הפתיחה והסיכום

  • היכרות עם קק"ל: פעילותה של קק"ל, חשיבות היערות והשטחים הפתוחים.
  • הסבר על תורת ניהול היער. לחצו להסבר »
  • חוברת "הידעת מי סביבנו ביער". בסוף החוברת תמצאו מידע על תורת ניהול היער, היסטורית הייעור ושינויי אקלים וייעור. לחצו לחוברת»
  • מיקום גאוגרפי: הסבר על התא הגאוגרפי בו מתקיימת העבודה.
  • עבודות יער: הסבר על העבודה הספציפית שהקבוצה תעשה ביער, שתילת עצים, ניכוש עשבים, גיזום ענפים, פינוי פסולת, פריצת שביל ועוד. בחלק זה מומלץ לשלב יערן.
  • בטיחות: כללי בטיחות בעבודה ביער, שימוש נכון ובטיחותי בכלי עבודה, עזרה ראשונה.
  • אקולוגיה: הכרת הצומח והחי ביער, תהליכים אקולוגיים, שימור הסביבה.
  • מעורבות ותרומה: חשיבות ההתנדבות, דרכים לתרום לקהילה ולסביבה.
    מומלץ לשלב אחת מהפעילויות הנמצאות במדור: לתת – הפעלות בנושא התנדבות, נתינה וקבלת אחריות»
  • שיחת עיבוד יום: איך הרגשתם? מה היה לכם קל? מה היה לכם קשה? למה בחרתם לשבת בצד? האם הפריע לכם שחלק עבדו וחלק לא תרמו למאמץ? האם נהניתם? וכדומה.


דגשים מיוחדים

  • חוויה חיובית: חשוב ליצור חוויה חיובית ומהנה למשתתפים, שתעודד אותם להמשיך ולתרום לסביבה גם בעתיד.
  • בטיחות: יש להקפיד על כללי הבטיחות ולספק הדרכה מתאימה למשתתפים.
  • שיתוף פעולה: חשוב לשתף את המשתתפים בתכנון ובביצוע הפעילות, ולתת להם תחושה של שותפות ואחריות.