חרוז עץ הזית

עץ הזית, חשיבותו ושימושיו השונים
רציונל: לימוד חווייתי על אודות חשיבותו ושימושיו של עץ הזית, תוך כדי הפעלות והליכה במסלול בשטח.

מטרות התכנית:
  1. הכרת מבנה עץ הזית: רכיביו השונים – גזע, ענפים, עלים, פירות.
  2. הכרת שימושיו השונים של עץ הזית בעבר ובהווה: דגש על השימוש בזית כמקור להפקת שמן.
  3. לימוד חווייתי של הפקת שמן זית בבית בד: הכרת המושגים הקשורים בהפקת שמן בבית בד.
אוכלוסיית היעד: תלמידים בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים.
מקום מומלץ לביצוע הפעילות: בשטח, במקום שבו צומחים עצי זית; אפשר לקיים את הפעילות גם בכיתה.
זמן: עד שעה.
מושגי מפתח: בית בד, מסיק, מפרכה, כבישה קרה, כבישה חמה, ים, ממל.
עזרים: איור גדול של עץ הזית, שני מלפפונים, קופסת זיתים, לוחות שימושי הזית ולוחות שלבי המסיק, סבון עשוי משמן זית.
התייחסות לרגע משמעותי: הלימוד על מאפייני העץ, באמצעות משימות וחידות, מאפשר לחניך להיחשף אל תכונותיו של העץ ולהכיר אותו מקרוב על ידי פעילויות של חקר ולמידה תחרותית וחווייתית.
סיכום: לאחר כל המשימות אפשר לעבור על כל החלונות שבאיור הגדול של עץ הזית ולסכם מה למדנו על הזית. אפשר לחוד למשתתפים חידות ולחלק זיתים על כל תשובה נכונה.
זיתים ביער אילנות בשרון. צילום: מיכאל חורי, באדיבות ארכיון הצילומים של קקל
זיתים ביער אילנות בשרון. צילום: מיכאל חורי, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל

מהלך הפעילות

פתיחה: בוחרים שלושה עד ארבעה תלמידים ומניחים בידיהם מאפיינים שונים של עץ הזית. כשעיניהם מכוסות, עליהם לנחש, באמצעות יתר החושים, מהו הנושא. לאחד המשתתפים מביאים סבון עשוי משמן זית, קופסת שימורים, עלה זית ועוד. לאחר שאחד מהחניכים זיהה את הנושא, המדריך מראה לתלמידים איור גדול של עץ זית, אשר עליו מספר חלונות. על כל חלון מצוין נושא אחר, הקשור לעץ הזית. מאחורי כל חלון מופיעים משימה או מידע מסוים, הקשורים לזית. עץ הזית מלווה את התלמידים לאורך כל המסלול/הפעילות.
פתיחת אחד החלונות חושפת חידה/משימה/שאלה לחניכים, הקשורה לעץ הזית. חניך אשר עונה נכון על החידה, מקבל זית ו/או אפשרות לבחור חלון אחר בעץ ולפתוח אותו.

משימה: לחפש על הקרקע ארבעה גרעינים של זיתים. הראשון שמוצא זוכה לפתוח את חלון המידע.
מטעי זיתים ביער להב בנגב. צילום: יעל חדד, באדיבות ארכיון הצילומים של קקל
מטעי זיתים ביער להב בנגב. צילום: יעל חדד, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל

חלון 1 – שורשים: מה מקורו של עץ הזית?

מקור עצי הזית הוא באגן מזרח הים התיכון. במרוצת השנים נדדו עצי הזית למערב הים התיכון ועד לספרד. לאחר מכן, המשיכו עד ארה"ב ודרום אמריקה. הזית, שכושר ההישרדות שלו גבוה ביותר, נשאר מתקופת המקרא בארץ, למרות כל המלחמות שהתרחשו באזור זה. הזיתים גדלים במטעים מסודרים ובהרים מיוערים. עץ הזית הוא בעל כושר הישרדות גבוה ביותר. עם טיפוח ושמירה נכונים, עשוי העץ להגיע לגובה של שישה עד שמונה מטרים.

חלון 2 – פירות: מה ההבדל בין זיתים שחורים לירוקים (בעץ)?

תשובה: זיתים שחורים הם בדיוק כמו הירוקים, אלא שקטיפתם התאחרה, הגשם שטפם ולאט לאט הם "הופכים את עורם" ונצבעים בשחור.

חלון 3 – גזע העץ: היכרות עם עץ הזית על ענפיו

במשימה זו על המדריך לבחור שני תלמידים ולתת לתלמיד אחד קליפה של ביצה ריקה/חלולה ויפה (התלמידים לא יודעים זאת) ולתלמיד השני – ביצה קשה עם קליפה שבורה ומצומקת. כמובן, שאין לספר לתלמידים שהביצה השלמה והיפה חלולה. על שני התלמידים לשכנע, כל אחד בתורו, בכל דרך שיחפצו, מדוע כדאי לשאר התלמידים לבחור בביצה שלהם.

סביר להניח, שרוב התלמידים יבחרו בביצה ה"יפה". בסוף המשימה מראים לחניכים מה הפסידו...

אפשר לקשר את המשימה הזו לעץ הזית, משום שגזעם של חלק מעצי הזית ה"זקנים" חלול.

עץ הזית, שעשוי להגיע לגיל מופלג של מאות שנים, הוא בעל פרופורציה משונה במקצת, שכן עם השנים הגזע מתעבה, לעתים מתפלג לכמה "גזעונים", הוא מצולק ומחורר ויש שנוצרות בו "מערות" ו"מנהרות".

חלון 4 בגזע: על עץ הזית ועם ישראל

עם ישראל נמשל לעץ הזית. אחת מתכונות העץ היא שעליו אינם נושרים, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים. לסיום אפשר לספר את הסיפור "מדוע חלול גזעו של עץ הזית", בשיתוף קולות רקע של התלמידים. מחלקים לכל מספר תלמידים דף, שבו מצוין קול רקע מסוים. במהלך הסיפור, עם סימון מתאים של המדריך, על התלמידים להשמיע קול לפי המסומן בדף. אפשר לעשות "חזרות" עם התלמידים על הקולות, לפני הקראת הסיפור (ר' נספח 1).

חלון 5 בעץ: מהו השימוש הנפוץ ביותר לעץ הזית (בעץ)?

תשובה: הפקת שמן מפירותיו (הדגמת התהליך בשטח על ידי כתישת זית בעזרת אבן וגרב, בליווי תמונות).

חלון 6: מהו בית בד ומדוע הוא מכונה כך?

תשובה: בית בד הוא מקום שבו מפיקים שמן זית. הוא נקרא כך על שם הבד, שהוא קורת העץ המשמשת חלק מתהליך הפקת שמן מהזיתים.

חלון 7: שימושיו השונים של עץ הזית

(אפשר לפצל זאת לכמה חלונות על העץ)
במשימה זו המדריך מראה לתלמידים את שימושיו השונים של עץ הזית על ידי חידות מצוירות. על התלמידים לנחש מהו השימוש. אפשר גם לתת לאחד התלמידים להמחיש את השימוש המסוים באמצעות פנטומימה.

שימושיו של עץ הזית:

  1. ענף עץ הזית שימש סמל לסיום המבול בימיו של נוח (היונה חזרה לתיבה עם ענף של עץ זית. בראשית ז', י"א).
  2. פירות העץ משמשים שמן למאכל ולבישול.
  3. הגזע משמש להכנת רהיטים.
  4. מנורת בית המקדש הייתה עשויה מעץ זית. השמן שימש למאור.
  5. השמן שימש להמלכת מלכים.
  6. השמן שימש לתאורה – נרות חרס (אפשר להביא נר חרס, כדי להמחיש זאת לתלמידים). בעבר שימשו הנרות כמקור האור. הנרות היו שונים מאלה שאנו מכירים כיום. הם היו הכלי עצמו ולתוכם הכניסו את השמן והפתילות, וכך הם היו דולקים.
  7. בעבר, וגם כיום, השמן משמש להדלקת נרות שבת.
  8. גזע העץ וענפיו שימשו מעין כלי כתיבה.
  9. ענפי עץ הזית מופיעים בסמל צבא ההגנה לישראל.
  10. ענפי עץ הזית מופיעים בסמל מדינת ישראל.
  11. בעבר השתמשו בשמן רותח נגד אויבים, היו שופכים אותו מראש החומה.
  12. גזע עץ הזית (שהוא חלול) שימש במלחמות כ"סליק" – מחבוא לכלי נשק.
  13. פירות העץ – הזיתים – משמשים למאכל.
  14. עץ הזית משמש לנוי וצל.
  15. שמן הזית משמש בתעשיית הקוסמטיקה. מפיקים ממנו סבונים (אפשר להביא סבון כזה ולהראות לתלמידים).
עץ זית. צילום: יוארל הורוביץ, ארכיון הצילומים של קקל
עץ זית. צילום: יוארל הורוביץ, ארכיון הצילומים של קק"ל

הצעות לסיכום הפעילות

לאחר שלמדנו על מאפייני עץ הזית, המוצגים לפניכם, אפשר לבחור באחת ההפעלות הבאות:
  • נרות חרס: להכין יצירה של נרות חרס מחמר ופתילות: נכין מחמר קעריות לשמן ונעצב בהן פיה לפתיל.
  • הדגמה של מסיק זיתים: אפשר להדגים לילדים מסיק זיתים. אם נמצאים באזור שבו גידולים של עצי זית. באישור מתאים, אפשר להסיק זיתים ולנסות להפיק מהם שמן.
  • חידות: תחרות בין התלמידים – מי כותב את מספר היישובים הרב ביותר ששמם קשור לנושא הזית (נספח 4).
  • דפי סיכום: אפשר לסכם את הפעילות עם תפזורות בנושא זית ושמן או חלוקת דף שבו תרשים של בית בד (נספח 3).