חוש השמיעה

דרך תרגילי הקשבה לסביבה וזיהוי צלילים נתוודע לתפקידיו של חוש השמיעה, המסייע לנו לתקשר עם הסביבה ולזהות התרחשויות סביבנו
חוש השמיעה מאפשר לקלוט גירויים של קולות וצלילים באמצעות האוזן ומערכת השמיעה. חוש השמיעה מסייע לנו לזהות התרחשויות שלא קורות למול עינינו, לתקשר עם העולם שמסביבנו, לפתח קשרים, ללמוד ולהבין אחרים.

אפשרות 1 לפעילות: תרגיל הקשבה

יושבים במעגל בעיניים עצומות.

מקישים על  הקערה הקטנה באמצעות מקל. על המשתתפים להקשיב היטב לצליל ולהרים את היד ברגע שאינם שומעים צליל.

גם כאשר נפסיק להקיש בקערה והמשתתפים ירימו את היד, ימשיך חוש השמיעה שלהם לעבוד ולקלוט קולות וצלילים מהסביבה. נקדיש דקה להקשבה לטבע.

שואלים:
  1. אילו צלילים שמעתם?
  2. האם הצלחתם להבחין אילו צלילים היו קרובים ואילו רחוקים?
  3. אילו צלילים פנימיים שמעתם (כמו דפיקות הלב, בטן מקרקרת) או צלילים חיצוניים (כמו פעמוני הרוח שבמקום, הרוח הנושבת)? צלילים שאליהם שמים לב כשיש שקט סביבנו.
  4. אילו צלילים נוכחים ברקע – צלילים מן הטבע או צלילים הקשורים לתנועת האדם (מכוניות בכביש, עבודות עפר, צפצופים, דיבור בין אנשים...)?
  5. אילו בעלי חיים עשויים להימצא בסביבה ולהשמיע את קולותיהם? (נבדיל בין חרקים, ציפורים, זוחלים, ויונקים.)

באתר המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה נוכל לזהות ציוצים של ציפורים שונות בטבע.

אפשר לצפות בסרטון של קק"ל, ציפורים בסביבה הקרובה, המאפשר להכיר כמה מהציפורים המקסימות המקננות בסביבתנו (ירגזי מצוי, עורבני, בולבול, שחרור), ואת יחסי הגומלין שלהן עם עצים ארץ ישראליים.

מספרים שפעילות קק"ל, הדואגת לשימור היער, מאפשרת לשמור על בתי הגידול לחיות בר שונות ולכן יש בסביבה מגוון עשיר של חיות בר.

שואלים:

  1. למה נדרש חוש השמיעה בטבע – לאדם ולבעלי החיים?
  2. נסו לשער איזה בעל חיים ניחן בחוש שמיעה טוב. בעל חיים פעיל-יום או בעל חיים פעיל-לילה?

 

מציינים שטווח השמיעה של רוב בעלי החיים עולה על זה של בני האדם, לכן כלבים, דולפינים ועטלפים, למשל, מסוגלים לשמוע אוּלְטְרָה סָאוּנְד (עַל שֶׁמַע). אפשר להביא לדוגמה את התנשמת והעטלף שמנווטים בעזרת חוש השמיעה.


הידעתם?
ישנם בעלי חיים (כמו עטלפים ודולפינים) בעלי חוש שמיעה המעניק להם התמצאות בסביבה חשוכה. גלי השמע שהם מפיקים פוגעים בעצמים בסביבה וחוזרים אליהם, ומהמידע הזה מסוגלים אותם בעלי חיים לבנות תמונה תלת ממדית של הסביבה.

ליד נס הרים, בתחום פארק עצמאות ארצות הברית ושמורת הטבע נחל תאומים, נמצאת מערת התאומים, המשמשת משכן לעטלפים רבים.

לחצו כאן למאמר "התמצאות בעלי חיים באמצעות חוש השמיעה"»

אפשרות 2 לפעילות: זיהוי צלילים

מקישים על מוביילים וחפצים שונים בעוד המשתתפים שוכבים או יושבים בעיניים עצומות ומקשיבים לצלילים. מבקשים מהמשתתפים לזהות האם הצליל טבעי, באיזה אופן נוצר ואיזה חפץ יצר אותו.
 
מתייחסים לקול פעמוני הרוח במקום. שואלים:
  1. האם הצליל נעים לכם?
  2. איזו השפעה יש לצלילים עלינו – השפעות לחיוב, לשלילה?

אפשרות 3 לפעילות: שומר האבנים

המשתתפים עומדים במעגל. בתוך המעגל מסדרים באופן אקראי אבנים בגודל כף יד ובוחרים מתנדב – שומר האבנים. השומר יושב בכיסוי עיניים במרכז המעגל. שאר המשתתפים, כל אחד בתורו, צריכים לקחת אבן מהמעגל מבלי שהשומר ישמע ויבחין בכך. על השומר לזהות מאיזה כיוון מגיע המשתתף שמנסה לקחת אבן, ולהצביע לכיוונו. אם השומר צדק, המשתתף חוזר למעגל ומשאיר את האבן.

אפשרות 4 לפעילות: הכנת מקל גשם או מובייל מחומרים טבעיים