מתקני חשיבה במרכז שדה ויער נס הרים

במרכז השדה והיער נס הרים נמצאים שבעה מתקני חשיבה, חלקם ניידים וחלקם מקובעים למקומם. המתקנים הם למעשה משחקים שמתאימים לפעילות קבוצתית, ומטרתם תרגול עבודת צוות ועזרה הדדית, חשיבה מחוץ לקופסה, הסתכלות על דברים מקודות מבט שונות, ועוד

לרשותכם:

1. לשחרר את הטבעת – משחק נייד (אינו מקובע)

מה במתקן?
  • 2 לוחות עץ, בכל לוח 2 חורים שבהם מושחל חבל ובקצה כל חבל 2 טבעות המונעות מהחבל לצאת מהחורים.
  • טבעת שחורה.

 

מטרה המשחק:
לשחרר את הטבעת השחורה הכלואה בין החבלים.

עיבוד:

  • הטבעת היא רק מסיח, יש להתעלם ממנה ולא להתרכז בה.
  • הגדרת הבעיה: ברגע שמנתקים חבל מחבל אפשר לשחרר את הטבעת.
  • תובנות: הגדרת הבעיה, התעלמות ממסיחים, לצאת מקיבעונות, להתעלם ממה שלכאורה מפריע ולהתרכז במה שיכול לעוזר לנו.

 

רמז:
חבל אמור להשתחרר מחבל – נסו לחשוב מאיפה החבל יכול לצאת (הוא "רוצה" לצאת מאיפה שהוא – מהחור).

צפו בסרטונים:

2. בעיית אריזה – משחק מקובע

מה במתקן:
  • ארגז עץ (מקובע לרצפה).
  • 8 גלילים באורכים שונים: 2 ארוכים, 2 בינוניים, 2 קצרים ו-2 בגדלים שונים (הגלילים עשויים מפלסטיק וצבועים בצבע חום).

מטרה המשחק:
להכניס את 8 הגלילים לתוך הארגז כך שימלאו את כל שטח הארגז, הגלילים חייבים לשכב ולא לעמוד.

עיבוד:

  • לצאת מקיבעונות.
  • לא לחשוב רק בכיוון אחד.
  • חשיבה מחוץ לקופסה.
  • כולם יכולים להיכנס לארגז, לא כולם חייבים להיות באותו הכיוון.
  • יש מקום לכולם גם אם הם שונים.


רמז:
מבנה סימטרי (צד אחד הוא תמונת ראי של הצד השני), יש חלקים שממוקמים באלכסון.

צפו בסרטונים:

3. משואה או מדורה ביער – משחק מקובע לרצפה

מה במתקן:
  • 3 עמודי עץ מקובעים לרצפה.
  • 3 לוחות עץ באורך 2 מטרים מחוברים בכבל לעמודי העץ.
  • לוח פלסטיק עגול עם לוגו קק"ל.



מטרה המשחק:
למקם את הלוח העגול במרכז המשולש שיוצרים העמודים בעזרת 3 לוחות העץ (בגובה של כמטר מהרצפה). ללוחות העץ אסור לגעת ברצפה. יש להיעזר בעמודים. הלוח העגול חייב לגעת ב-3 לוחות העץ.

עיבוד:

  • עבודת צוות.
  • תקשורת: לדבר זה עם זה ולהעלות רעיונות ודרכי פתרון.
  • הגדרת הבעיה (אין תמיכה לעצים במרכז).
  • תובנות: הגדרת בעיה, עזרה ותמיכה הדדית, לדעת להעניק עזרה ולקבל עזרה (לדעת לתמוך ולהיתמך).


רמז:
העצים תומכים זה בזה כמו סגירה של קופסת קרטון (בצורת שתי וערב).

צפו בסרטונים:

4. טבעות על עמוד או 6 על אחד – משחק מקובע לרצפה

מה במתקן:
  • עמוד עץ עגול מקובע לרצפה.
  • 6 טבעות גדולות בצבע לבן.

 


מטרה המשחק:
לתלות את 6 הטבעות על העמוד. לטבעות אסור לגעת ברצפה ואסור לתלות טבעות על קצה העמוד.

עיבוד:

  • עבודת צוות.
  • תקשורת: לדבר זה עם זה ולהעלות רעיונות ודרכי פתרון.
  • הגדרת הבעיה (הטבעות מחליקות על העמוד, יש ליצור שילוב בין הטבעות כך שהן תלחצנה על העמוד).
  • תובנות: הגדרת בעיה, יצירת בסיס איתן ויציב, ברגע שיש בסיס טוב אז אפשר להתקדם, רק כשאנו משלבים כוחות ביחד אפשר להתגבר על מכשולים.

 

רמז:
עבדו בהתחלה רק עם 2 טבעות. אם תצליחו 2 תצליחו את כולן.

צפו בסרטונים:

5. משולש הקסם – משחק מקובע לרצפה

מה במתקן:
  • קונסטרוקציית עץ בצורת האות ח', שעליה תלוי משולש שכל צלעותיו שוות ואורכן 2 מטרים.
  • מוט עץ עגול שאליו מחובר חבל.



מטרה המשחק:
לנתק את החבל ומוט העץ מהמשולש התלוי.

עיבוד:

  • עבודת צוות.
  • לצאת מהקופסה (מהמשולש).
  • תקשורת: לדבר זה עם זה ולהעלות רעיונות ודרכי פתרון.
  • הגדרת הבעיה (החבל קצר יותר מהמוט).
  • לצאת מקיבעון: החבל לא קשור (אין קשר שצריך להתיר אותו).
  • תובנות: הגדרת בעיה, לצאת מקיבעונות, אין קשר בחבל לכן לא צריך להתיר קשר – לא ליצור בעיה שלא קיימת.

 

רמז:
לשנות נקודת מבט על הבעיה ולנסות להוציא את המשולש מהחבל, לפתוח את החבל כך שיחבוק את המשולש.

צפו בסרטונים:

6. גוליבר או אצבע אוג – משחק מקובע לרצפה

מה במתקן:
  • קונסטרוקציית עץ הבנויה מ-2 קורות המחוברות לרצפה שביניהן רווח של כ-10 ס"מ.
  • חבל באורך 2.5 מטרים שעליו מושחלות 2 קוביות ובכל קצה של החבל לוח עם לוגו קק"ל.
  • טבעת לבנה גדולה.



מטרה המשחק:
לשחרר את הטבעת הלבנה, הכלואה בין החבל לרצפה, החוצה מהמבנה.

עיבוד:

  • עבודת צוות.
  • תקשורת: לדבר זה עם זה ולהעלות רעיונות ודרכי פתרון.
  • הגדרת הבעיה: את מה הטבעת לא עוברת – חבל, קוביות עץ, לוחות? (היא לא עוברת את הלוחות).
  • תובנות: הגדרת בעיה, לבודד את הבעיה.

 

רמז:
לבודד את הלוחות בצד אחד ואז לשחרר את הטבעת דרך הצד השני.

צפו בסרטונים:

7. משחק הזיכרון או זיכרון ריצה – משחק מקובע לרצפה

מה במתקן:
  • 4 לוחות, לכל לוח 2 רגלי עץ המקובעות לרצפה.
  • 4 סטים של 30 תמונות מנופי הארץ, בכל קופסה 2 סטים.






-משחק בין שתי קבוצות

אופן המשחק:

  • משחק זיכרון בין שתי קבוצות – על הקבוצות לסדר את התמונות שברשותן בלוח שלפניהן (לוח ריק) באופן זהה לסידורן על הלוח הנמצא בקצה השני של המתחם.
  • הקבוצות שולחות בכל פעם שחקן אחר אל הלוח המלא, השחקן זוכר כמה תמונות שהוא יכול וחוזר למקם את התמונות שזכר בלוח הריק.
  • הקבוצה הראשונה שמצליחה להרכיב את הלוח ללא טעויות – מנצחת.


עיבוד:

  • עבודת צוות.
  • אפשר לשאול שאלות הקשורות לערכים של קק"ל (בכל פעם שמשתתף חוזר מהלוח המלא שואלים אותו שאלה, והוא יכול להמשיך במשחק רק לאחר שהשיב על השאלה).

צפו בסרטון: