מזרע לשתיל – פעילות בכיתה או בחצר בית הספר

חרוז מזרע לשתיל

היכרות עם תהליך ההתפתחות של הזרע לשתיל. במסגרת הפעילות המשתתפים יכירו את שלבי התפתחות הזרע לשתיל, את מבנה הזרע וחלקיו, את פעילות קק"ל במשתלות ועוד

שימו לב,

קיימות שתי אפשרויות הפעלה:
1. סיור במשתלות קק"ל
2. פעילות בכיתה או בחצר בית הספר

לפניכם המערך לפעילות בכיתה או בחצר בית הספר.

לפעילות בכיתה – יש להביא לכיתה זרעים מונבטים. אפשר להנביט בקלות זרעי שעועית לבנה, חומוס או מאש וזרעי עדשים ירוקות או שחורות. אפשר גם לקנות תערובת זרעים מונבטים בסופר.
עונה ממומלצת: כל השנה, בדגש על חודש שבט
גיל: מגן חובה ועד כיתה ג'
קשר לתכנית הלימודים: מדעים, קיימות, אקולוגיה, ביולוגיה, ציונות
זמן: שיעור אחד

מטרות הפעילות

  1. הכרת שלבי התפתחות הזרע לשתיל ולעץ
  2. הכרת מבנה הזרע וחלקיו
  3. הכרת תהליך גלגולו של זרע – מזרע לעץ
  4. הכרת פעילות קק"ל בתחום איסוף זרעים והכנת שתילים חדשים
  5. הכרת מכלול פעילויות קק"ל והאחריות שלה על היערות והשטחים הפתוחים בישראל.

רציונל הפעילות

כיוון שלא תמיד מתאפשר לכיתה להגיע למשתלה לסיור, אפשר להשתמש בערכה על עזריה ללימוד הנושא גם בכיתה, עם התאמות קלות.
 
במרחב שאינו משתלה נספר על תהליך איסוף הזרעים והנבטתם, נלמד על ההבדל בין זרע לפרי, ונעקוב אחר תהליך התפתחות הזרע והפיכתו לשתיל ולעץ בוגר.

הכנות ועזרים

  1. עזר הליבה של קק"ל
  2. ספירלה מאוירת – סיפור מנחה+תצלומי איסוף זרעים
  3. דף תצפית מזרע לנבט
  4. זכוכיות מגדילות
  5. זרעים מונבטים. אפשר להנביט בקלות זרעי שעועית לבנה או מאש וזרעי עדשים ירוקות או שחורות. אפשר גם לקנות תערובת זרעים מונבטים בסופר
  6. עזר גלגולו של עץ + השלמת מילים לעזר גלגולו של עץ
  7. לוחות בינגו רב פעמיים (סימון הלוחות באמצעות זרעים או אבנים קטנות שכל מודרך יאסוף בשטח)
שלבי נביטת הזרע
שלבי נביטת הזרע

נושאים ודגשים למדריכים

דגשים אופרטיביים לפעילות בכל שטח שאינו משתלה

  • יש להביא זרעים שהונבטו מראש. מומלץ שעועית לבנה או חומוס. אפשר לרכוש נבטוטים בכל סופר.
  • מומלץ לפתוח את הפעילות באיסוף זרעים בחצר.

דגשי תוכן

  • תהליך היווצרות עץ הוא אחד מהתהליכים המופלאים שקיימים בעולמנו, אנו רוצים לעורר בילדים את הסקרנות ואת הפליאה מהתהליך ולשאול את השאלה כיצד מזרע כל כך קטן נוצר עץ כה גדול. המערך מוביל את המודרכים לחקור את התהליך ולגלות את התשובות בעצמם.
  • הדמיית תהליך הגידול של השתיל לעובר ההופך לתינוק.
  • ההדגשה שבכל שלב ב"תהליך הייצור" במשתלה יש צרכים שונים הדורשים טיפול שונה. שתילים שונים של עצים שונים, כמו ילדים ובני אדם, הם בעלי צרכים שונים, שצריך להתייחס אליהם.

פתיחת הפעילות: שלב ראשון

אחרי פתיחת "בוקר טוב" בכיתה והסבר קצר על מטרת הפעילות, יוצאים לחצר בית הספר ומבקשים מהתלמידים לאסוף זרעים. אם החצר מרוצפת כולה ללא עצים או שיחים ואין אפשרות לאסוף זרעים, על המדריך להכין מראש אוסף של פירות וזרעים. למשל – אצטרובלים, חרובים, זיתים, פירות הדר וכו'.
 
חוזרים אל הכיתה או יושבים בחצר ועורכים מיון בין פירות לזרעים. מסבירים מהו פרי ומהו זרע ומבקשים מהתלמידים דוגמאות. מסבירים שבזרע נמצא כל ה"מרשם" של הצמח שינבוט ממנו והפרי למעשה שומר על הזרע ועוזר לו בדרכים שונות להתפזר בשטח. אפשר בשלב זה (אם נמצאים בכיתה) להראות את מצגת הפצת זרעים.

שלב שני

  1. מציגים את הלוח הגדול שעליו מצוירים חלקי הזרע ומסבירים את תפקידו של כל חלק.
  2. מחלקים את הכיתה לזוגות או שלשות. כל זוג/שלשה מקבל/ת זרע מונבט, זכוכית מגדלת ודף תצפית מזרע לנבט, המתאר את התפתחות הזרע לנבט ואת שמות החלקים השונים של הזרע והנבט. על המודרכים לזהות בזרע שבידיהם את החלקים השונים של הזרע המופיעים בתרשים.
  3. לסיכום מראים את הלוח "גלגולו של עץ" ומסבירים על שלבי התפתחות העץ מזרע לעץ בוגר.
עזר גלגולו של עץ
עזר "גלגולו של עץ"

שלב שלישי

כעת מציגים לתלמידים את שלבי איסוף הזרעים והכנתם להנבטה ולגידול דור חדש של עצים. עושים זאת בעזרת הספירלה "מזרע לשתיל". אפשר גם להקרין את התמונות על מסך בכיתה ולהקריא את הסיפור מהמערך.

שלב רביעי

סיכום – אפשר לסכם את הפעילות בעזרת לוחות הבינגו  או בדמיון מודרך  או אחד מהסרטונים הנמצאים באתר חינוך ונוער של קק"ל:
  1. מזרע קטן לעץ גדול
  2. סיפורו של עץ
  3. סיפורו של שתיל