חוויער יתיר: הוראות הפעלה

חוויער הוא משחק ניווט סלולרי שבו הקבוצה מסתובבת באופן עצמאי במרכז השדה בחוליות של 5-2 משתתפים. לכל קבוצה יש ראש קבוצה שלו שייך הטלפון הסלולרי, ובמהלך המשחק המשתתפים מקבלים משימות ונשאלים שאלות שונות שעליהן הם עונים באמצעות הטלפון הסלולרי. המדריך למעשה משלח את הקבוצה, תומך טכנית בקבוצה לאורך הפעילות, לפי הצורך, ומקבל את הקבוצה לסיכום בסוף.

ציוד קבוע

  1. טלפון סלולרי טעון ותקין למדריך.
  2. כיתה עם מחשב + מקרן לפתיחה ולסיום.
  3. טוש וספוג – לרישום על הלוח המחיק.
  4. שלט ברקוד התחלה וברקוד סיום.
  5. קיט ניווט לכל חמישה משתתפים + שלושה קיטים רזרביים, הכוללים: מפה, סרט מדידה, מצפן וקופון לכל חוליה לתחנת תה צמחים במטבח השדה.
  6. פרסים ומדליות לסיום.
  7. הברקודים.
  8. הצבת סלסילה/ארגזי כלי עבודה בגת המכילים: אלבד, חוטים, בקבוק מיץ פטל מלא וכוסות יין קטנות.
  9. הצבת אותיות מוסתרות (ש.מ.ן) בשלוש תחנות עץ הזית.

הכנות לפני הגעת הקבוצה

  1. יש לבדוק שהמחשב הנייד, האינטרנט, הברקו והמסך תקינים ופועלים, ולוודא שיש בנמצא טוש מחיק לכתיבה על הלוח.
  2. יש לבדוק שבשטח הכינוס קיימת תקשורת WIFI, אחרת באחריות המדריך להתחבר דרך נקודה חמה (סמארטפון).
  3. יש לבדוק את כרטיסי הברקוד בתחנות.
  4. יש לכתוב את מספר הטלפון הנייד של המדריך על הלוח המחיק בכיתה.
  5. לפתוח טבלת שליטה במחשב המדריך.
  6. לוודא שהקבוצה מגיעה עם טלפונים טעונים, מקום בגלריית התמונות של הטלפונים וזיכרון פנוי.
  7. המחנך/מחנכת יביאו למקום קומקום תה, סוכר וכוסות. (לפני חלוקת התה יש לוודא שהחניכים לא רגישים לרכיביו.)

הוראות פתיחת פעילות

  1. הדרכת פתיחה על קרן קימת לישראל (עזר ליבה).
  2. חלוקת הקבוצה לחוליות (5-4 תלמידים בחוליה).
  3. יש להגדיר אחראי קבוצה – בעל הטלפון הסלולרי שבו משחקים. על אחראי הקבוצה לוודא כי בטלפון הנייד שלו יש: סוללה מלאה, אינטרנט וגלריית תמונות עם מקום פנוי. יש לוודא שמותקנת בטלפון האפליקציה חוויער. אם היא אינה מותקנת – יש להוריד אותה ולהתקינה.
  4. יש לחלק מפת תצ"א + הסבר + נוהלי בטיחות. יש לבדוק שכל הקבוצות הורידו את האפליקציה ולוודא שכל התלמידים רשמו לעצמם את מספר הטלפון הנייד של המדריך (לצורך עזרה במהלך פעילות). נקודת הסיום זהה לנקודת ההתחלה.
  5. יש לתת הסבר כללי על שימוש במפה לפי רמת הקבוצה – כיצד לקרוא מפה, כיצד להצפין מפה וכדומה.
  6. נוהלי בטיחות: * הקבוצה הולכת כצוות – אין להתפצל בשום אופן. * אפשר ללכת במהירות אך לא לרוץ.* יש ללכת רק על השבילים. * הפעילות מתקיימת בתוך מרכז השדה – אין לצאת מגדר מרכז השדה. * במקום שבו יש שלט אין כניסה – מכבדים את ההוראה ולא נכנסים. * יש להגדיר שעה שבה כולם מגיעים לנקודת הסיום, גם אם לא סיימו את הפעילות. * יש לכתוב את מספר הטלפון הנייד של המדריך למקרה הצורך. * אם הקבוצה נתקלת במפגע בטיחותי, עליה לדווח עליו למדריך. * אם בקבוצה ישנם ילדים צעירים – יש להצמיד מלווה מבוגר לכל אחד מהצוותים לכל מהלך הפעילות.
  7. רישום לאפליקציה (חשוב לשים לב שהפרטים מולאו נכון).
  8. הקרנת סרטון פתיחה מתוך דיסק און קי. בסוף הסרטון מופיעים צילומי מסך מתוך האפליקציה. יש להיעזר בהם כדי להסביר איך מפעילים את המשחק ואיך משחקים.
  9. על המדריך לוודא שכל החניכים הורידו את האפליקציה ונרשמו למשחק ורק אז הוא יציג להם את הברקוד.

כניסה לאתר מעקב http://www.nivut.net/AA_KKL/A_score/enter.php--> לשונית הגדרות -< בחירת מסלול (קיימים ארבעה מסלולים שונים בדירוגים קל, בינוני, קשה) --> ברקוד תחילת משחק.

תפעולי האפליקציה

בתוך האפליקציה, מצד ימין, ישנו תפריט אשר יכול לשמש את המדריך ואת המנווט לצורך פתרון בעיות:

  1. "איני מצליח לסרוק" – מאפשר מעקף ברקודים על ידי הקשת המספר שלהם.
  2. "רענון נתונים" – במקרה של מסך תקוע אפשר ללחוץ על האפשרות הזו, והיא מרעננת את המסך.
  3. "מחיקת ניווט" – מוחקת וסוגרת את הניווט במכשיר ומחזירה למסך ההתחלה של האפליקציה.
  4. "תפעול מדריך"-> "סיים ניווט" – בכל שלב אפשר לסיים משחק על ידי כניסה למסך זה והקשת הקוד: 999.
  5. "שלח מיקום נוכחי" – במקרה של צוות שהתבלבל בדרך אפשר אפשר להורות לצוות ללחוץ על האפשרות הזו, ואז יישלח המיקום ישירות אל טבלת המעקב של המדריך.
  6. "השתק צליל" – מכבה את הצלילים הנלווים של האפליקציה.
  7. "Language" – מאפשר לשנות את שפת האפליקציה לאנגלית (לא את השאלות עצמן).
  8. תפריט השעון הרץ:
    מאפשר לצוות המנווט לראות את נתוני הניווט שלו:
    משך זמן הניווט, כמות הטעויות שנצברו, כמות התחנות שכבר בוצעו המשימות שלהן מתוך כלל התחנות במסלול של הקבוצה.

כניסה לטבלת מעקב

על המדריך להיות זמין לעזרה onlien בנייד ובמחשב הכוננות בכיתה.

כניסה לטבלת המעקב:
היכנסו לקישור: http://www.nivut.net/AA_KKL/A_score/enter.php
ותקבלו את עמוד הכניסה לטבלת המעקב, ובו:
שם משתמש: ________________
סיסמה: ____________________

הזינו שם משתמש (בחרו אחת מארבע האופציות):
יתיר1
יתיר2
יתיר3
יתיר4

הזינו סיסמה: 123456

* לתשומת לבכם: בכל פעם רק קבוצה אחת תוכל לשחק ברמה מסוימת.

הנחיות סיום פעילות

  1. כרטיסיית סיום המשחק/ברקוד אחרון אצלך – על הקבוצה לסרוק את הברקוד על מנת לסיים את הפעילות.
    אם המדריך עצר את הפעילות באמצע – על מנת לסיים את הפעילות עליו להיכנס לתפעול מדריך באפליקציה של החניכים ולהכניס את הקוד – 999.
  2. הקרנת סרטון/ מצגת תמונות (נמצאים באתר המעקב בתחתית העמוד – בכפתור "צפה בתמונות מהניווט").
    **תוך כדי ההקרנה של המצגת, יש לנגן שיר מתוך יוטיוב, למשל, "מתנות קטנות".
  3. לסיכום ישאל המדריך את החניכים: איך היה המשחק, ממה הם הכי נהנו, איזה דבר חדש הם למדו, שלא ידעו לפני למשחק? מה הם פחות אהבו במשחק, האם המשחק חידש להם לגבי ההכרות שלהם עם קק"ל? וכדומה.
  4. הקרנת סרטון סיום מתוך דיסק און קיי.
  5. במקביל להקרנת הסרט על המדריך להיכנס לטבלת מעקב דרך הטלפון הנייד על מנת לראות מי הן שלוש הקבוצות הזוכות – שזכו בניקוד הגבוה ביותר.
  6. טרם הכרזת הזוכים על המשתתפים להיכנס לקישור אשר נשלח אליהם ישירות לנייד ולמלא משוב.
  7. הכרזת הזוכים! להכריז על התוצאות מהסוף להתחלה.

* מצגת התמונות נשלחת לכל המשתתפים ישירות לנייד מספר דקות לאחר סיום הפעילות.

 

לאחר סיום ההדרכה:

  • יש לנעול את כיתת פעילות.
  • יש להחזיר את כל הציוד בצורה מסודרת לכיתת ההדרכה.
  • יש לכבות את המחשב והמקרן על פי ההוראות שמופיעות לצד מסך שבקיר.
  • יש להחזיר את המחשב והכבלים הנדרשים לצוות המשרד.
  • יש לוודא מלאי. אם יש פחת או פגיעה בציוד, על המדריך לדווח לרכז הדרכה.
  • יש למלא משוב: https://goo.gl/forms/5CemBcerQnF7LNHi2

דגשים נוספים לפעילות

נדרשת היכרות מוקדמת של המדריך עם כל המשימות וכל התחנות – אפשר לשחק מהבית באמצעות הברקודים.
התדריך צריך להיות ברור ולהכין את המשתתפים בצורה הטובה ביותר לפעילות, אך לא פחות חשוב ליצור מוטיבציה, התלהבות ואווירת תחרות חיובית.
כמובן יש להתאים את התדריך לגיל ואופי הקבוצה.

 

שלב א' – הסבר על הפעילות:

להסביר על משחק הניווט באופן כללי, בלי לרדת לפרטים: איך הוא עובד, מה מקבלים: תצלום אוויר וטלפון נייד, מעקב ממוחשב, חלוקה לחוליות, תחרות בין החוליות, חידות, וכן יש להסביר על רעיון הניווט באופן כללי.
בתחילת הפעילות לכתוב את מספר הטלפון הסלולרי של המדריך למקרה של בעיות – לכולם.
להסביר שהמדריך רואה כל הזמן את הקבוצה.
להראות תפריט קבוע (כחול) ולהסביר עליו.

 

שלב ב' – הסבר על אתר הפעילות:

הסבר בכמה משפטים על אתר הניווט, על הרקע והסיפור שלו, ועל המקומות שבהם המשתתפים עתידים לעבור במהלך הניווט.

 

שלב ג' – הסבר על הניווט עצמו:

מפה – איך קוראים מפה: להסביר מה זה תצלום אוויר, איך נראות נקודות הציון, מהו חץ הצפון ואיך מחזיקים את המפה.
אפליקציה – הסבר על העבודה עם האפליקציה, להדגיש שבכל פעם האפליקציה מכוונת אל הנקודה הבאה ונותנת את המשימות והחידות.

להדגיש:

  • לא עוברים בכל הנקודות במפה.
  • לא הולכים לנקודות לפי סדר מספרי 1,2,3.
  • לכל אחד יש מסלול ניווט שונה! לא ללכת אחרי קבוצה אחרת.
  • חייבים למלא פרטי קשר נכונים באפליקציה כדי שנוכל לעקוב אחריהם.

 

שלב ד' – בטיחות:

  • נקודת התחלה וסיום.
  • להגדיר שעה שבה כולם צריכים לחזור, גם אם לא הספיקו לסיים.
  • ההליכה נעשית בצוות, ובשום אופן אין פיצולים.
  • אם מדובר בילדים – יהיה מלווה מבוגר לכל צוות לאורך כל הדרך.
  • כבישים! זהירות כפולה ומכופלת בכבישים. עוברים אך ורק במעברי חצייה.
  • יש לכתוב את מספר הטלפון הסלולרי של המדריך למקרה של בעיות (לכתוב על גבי ברקוד ההתחלה).

 

תחנת סיכום:

  • חשוב להשאיר את המשתתפים במתח חיובי ולא לחשוף את התוצאות לפני שכולם חוזרים.
  • לוודא יחד עם אחראי הקבוצה שכולם חזרו.
  • לרכז יחד את כל המשתתפים לסיכום.

הסיכום של הפעילות הוא שלב מאוד חשוב שמכנס יחד את כל המשתתפים ויוצר משהו משותף, זה הטעם שיישאר איתם בסופו של דבר מהפעילות, לכן יש להקפיד על ביצוע נכון ואיכותי שלו.

 

הכרזת המנצחים:

(מנגנים ברקע את השיר We Are The Champions של להקת קווין)

  1. מכריזים על התוצאות מהסוף להתחלה.
  2. אחרי שמכריזים על המקום הראשון קוראים לזוכים להגיע ומעניקים להם מדליות ואת הפרס.
  3. מצלמים את הצוות המנצח עם הפרס + תמונה של כל המנווטים.