יוזמים ציונות

מתנדבים ועושים מוזיקה בכרמיאל: בני נוער בפעילות התנדבותית. צילום: טניה זיסקינד
מתנדבים ועושים מוזיקה בכרמיאל: בני נוער בפעילות התנדבותית. צילום: טניה זיסקינד
תכנית שמטרתה לחזק ולהטמיע את הזהות היהודית-ציונית ואת ערכי הליבה של החברה בישראל בקרב החניכים באמצעות חוויה מעצימה
חיזוק הזהות היהודית-ציונית של בני הנוער בישראל הוא בין היעדים שמובילים את העשייה החינוכית שלנו בקק"ל. באמצעות תכנית "יוזמים ציונות" נחזק ונטמיע את הזהות היהודית-ציונית ואת ערכי הליבה של החברה בישראל בקרב החניכים. התכנית מספקת לחניכים כלים למנהיגות ולהעצמה אישית, מעודדת אותם למעורבות, התנדבות ועשייה בקהילה שבה הם חיים ומחזקת את תחושת השייכות שלהם.

 

יעדים חינוכיים

  • העצמה אישית ופיתוח יכולות מנהיגות
  • חיזוק המעורבות החברתית והסביבתית ביישוב
  • חיזוק הזהות הציונית-יהודית ותחושת השייכות

קהל היעד:

חניכי כיתות ח'-ט' (קבוצות אורגניות קיימות).

איפה:

במתנ"ס, בקן תנועת הנוער או ארגון הנוער + סמינר במרכז שדה ויער של קק"ל.

זמן:

 שישה מפגשים שנתיים בני שעה וחצי + סמינר בן שלושה ימים (כולל לינה).

המפגשים והסמינר ייערכו בהנחיית מדריך קק"ל קבוע.

מבנה התכנית

סדרת מפגשים בעלי רציונל חינוכי עם חניכים במסגרות בלתי פורמליות; פעילויות חינוכיות מתמשכות במסגרת חמישה מפגשים שייערכו ביישוב; סמינר בן שלושה ימים באחד ממרכזי השדה של קק"ל; ומפגש סיכום ביישוב. בסיום התכנית החינוכית ייצאו החניכים עם כלים בסיסיים למנהיגות צעירה.

 

הובלת התכנית

הובלת התכנית תתבצע על ידי מדריכי קק"ל ייעודיים שיוכשרו להעברת מעגלי שיח והובלת תהליך חינוכי לאורך ימי הפעילות. מדריך אחד יוביל את התכנית מתחילתה ועד סופה, ללא חילוף בין מדריכים, כיוון שההיכרות עם המדריך והקשר המתפתח איתו הם כלי בסיסי ביותר להצלחת התכנית.

מפגש ראשון – היכרות עם מנהיגות

מפגש היכרות עם המדריך, היכרות עם התכנית ופירוט המפגשים

 
נושאי הליבה של המפגש:
  1. הקבוצה ככוח מוביל עשייה.
  2. פעילות גיבוש קבוצתית בהובלת המדריך בדגש על משימות קבוצתיות.
  3. היכרות עם סגנונות מנהיגות בכלל ועם מנהיגים ציוניים והסגנון האישי שלהם בפרט.

 

מפגש שני – מנהיגות פעילה

סדנת מנהיגות: פעילות במעגלי שיח בנושא מהי מנהיגות? – "גם הדברים הגדולים מתחילים במעשה קטן"

  1. עבודה קבוצתית וסיעור מוחות בנושא התמודדות עם החלטות.
  2. אפשר לשלב מפגש אישי עם איש עשייה.

 

מפגש שלישי – מפגש נתינה

הכנה למפגש התנדבות

  1. המפגש מקדם מוטיבציה להתנדבות בקהילה שבה חיים החניכים ויעסוק בחשיבות הנושא.
  2. הכנת החניכים למפגש עם קהל היעד להתנדבות.

 

מפגש רביעי – מפגש התנדבות מעשית

עבודה תורמת קבוצתית, למשל, פינוי גזם, יצירת שביל. אפשר ליזום עבודה יחד עם אוכלוסייה "מיוחדת", כמו ילדי אקי"ם/אלו"ט

בסוף מפגש ההתנדבות יינתן זמן לעיבוד החוויה עם החניכים.

  1. וגם: שיח על האחריות הסביבתית מפי איש שטח מטעם קק"ל.
  2. וחשיפה לתרומתה של קק"ל למפעל הציוני – אז והיום.

 

עבודה תורמת ביער. צילום: קקל
עבודה תורמת ביער. צילום: קק"ל

מפגש חמישי – משחק "חפש את המטמון"

יוצאים בעקבות דמויות מפתח ציוניות ואתרים היסטוריים ביישוב

  1. אפשר ומומלץ לשלב במפגש שימוש בכלים טכנולוגיים ומכשירים ניידים. לפניכם מספר אפשרויות לפיתוח משחק ניווט המבוסס על טלפון סלולרי:
    experien.city
    Treasure-HIT – שייך למכון הטכנולוגי חולון
  2. המדריך יבנה משחק "חפש את המטמון" המתאים ליישוב שבו נערכת הפעילות.
  3. בסוף המשחק יערוך המדריך דיון עם החניכים בעזרת דף השיח "יכול להיות שזה נגמר".
  4. בנוסף, תיערך הכנה לקראת היציאה למסע המנהיגות.

מסע משמעותי – שלושה ימים

המסע ייערך כחלק ממחנה מעוף בחופשות.

המסע ייבחר מתוך אחד מהמסעות המשמעותיים במרכזי השדה (לביא, ציפורי, נס הרים, דרום).

 

תכנית המסע:

היום הראשון – חיבור לכוחותיי האישיים.
היום השני – ביני לבין סביבתי.
היום השלישי – איזה שורש אני רוצה לטעת.

מפגש שישי – סיכום

סיכום הפעילות והמסע. אפשר לשאוב רעיונות ממערך הסיכום של התכנית "חממה למנהיגי המחר".

עוד בנושא...