יוזמים ציונות: מפגש ראשון

היכרות עם מנהיגות

 
מטרת הפעילות במפגש הראשון היא להכיר את החניכים – ולהכיר להם את עולם המנהיגות ואת הסוגים השונים של מנהיגות

קהל היעד

תלמידי כיתות ח'-ט'.
קבוצה של 20-15 מודרכים.
אורך הפעילות: כשעה וחצי.

מבנה הפעילות

פתיחת היכרות – משחק בינגו: 10 דקות.
משחק פתיחה – התמסרות בכדור: 10 דקות.
מנהיגים ותפקידים בקבוצה – משחקי תפקידים: 25 דקות.
סקר חוץ: 25 דקות.
סיכום: 10 דקות.
טקס סיכום: 5 דקות.

מהלך ההדרכה

פתיחת היכרות – 10 דקות

בינגו היכרות

מחלקים לוחות בינגו ריקים וכלי כתיבה. כל מודרך ממלא את ההעדפות שלו בלוח שקיבל ואז, בזמן מוגבל, עליו לאסוף מספר חתימות רב ככל האפשר מחברי הקבוצה האחרים שיש להם העדפות דומות או זהות באותה קטגוריה.
המטרה – לאסוף מספר חתימות רב ככל האפשר.
 
המאכל האהוב עליי: הבילוי המועדף עליי: מוזיקה שאני אוהב:
עונת השנה המועדפת עליי: תכנית הטלוויזיה הכי שווה: ספורט שאני מתעניין בו:
הצבע החביב עליי: אני הכי אוהב לשתות: בשם שלי יש את האותיות:


קטגוריות נוספות בלוחות שונים:
אוהב לעשות..., טוב ב..., מידת הנעליים שלי, יש לי אח קטן ממני, יודע/ת להגיד שלום בשלוש שפות, נולדנו באותו חודש, ועוד.
מסכמים – באיזו קטגוריה היה מספר החניכים הגדול ביותר? באיזו היה מספר החניכים הקטן ביותר? באיזו לא היו חניכים בכלל?

משחק פתיחה – 10 דקות

עומדים במעגל ומוסרים כדור ממודרך למודרך. מודרך שמקבל את הכדור אומר את שמו, אבל המסירה נעשית רק על פי קשר עין ותנועה, ללא אמירת שם. (דורש תשומת לב והקשבה) אם הכדור נופל – מתחילים מההתחלה. המשימה היא לסיים סבב בזמן הקצר ביותר.
שיקוף קטן – האם "הצלחנו"? איך הגבנו/הרגשנו כשמישהו הפיל את הכדור, איך המפיל הרגיש?

גוף הפעילות – 25 דקות

סוגי מנהיגים וסגנונות הנהגה

שואלים: אילו מנהיגים אתם מכירים?
האם יש דברים דומים בין המנהיגים האלה? מהם?
מיהו בעצם מנהיג? אדם או קבוצת אנשים שנבחרו להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת.

משחק תפקידים:

כדי לחוות את סוגי ההנהגה השונים נתנסה בהובלה בסגנונות שונים:
מבקשים מתנדב ונותנים לו פתק עם סגנון הנהגה (הוא לא מגלה לחבריו מה כתוב בפתק). נותנים לו משימה והוא צריך להנהיג את הקבוצה לביצוע המשימה בסגנון ההנהגה שבפתק.

משימות:

  • הקבוצה צריכה להסתדר בטור לפי הגובה – הנהג את הקבוצה בסגנון המנהיג הדומיננטי: הוא מחליט החלטות לבד, מנהל את הקבוצה מתוך סמכות והובלה ברורה.
  • הקבוצה צריכה להסתדר במעגל לפי מספר הנפשות בבית – הנהג את הקבוצה כמנהיג משתף: מנהיג משתף מערב את המונהגים בהחלטות ובמשימות.
  • הקבוצה צריכה לבנות מחפצים את השם של היישוב שלה – הנהג את הקבוצה בסגנון המנהיג הלא מעורב: "משחרר" את ההובלה ונותן לקבוצה להתנהל באופן יותר עצמאי.
מבקשים מהמודרכים לזהות את סגנונות ההנהגה השונים, ולאפיין כל סגנון הנהגה. מבקשים מהם לשתף את הקבוצה בסגנון שאליו הם מתחברים בתור מנהיגים ובתור מונהגים.
מביאים דוגמאות למנהיגים אמתיים שונים ומנסים לגלות איזה סוג הנהגה הם מובילים. למשל, דוד בן גוריון, הרצל. כדאי לספר על צורת ההתנהלות של המנהיגים ומתוך זה לזהות את סוג המנהיגות המאפיין אותם (דוגמאות בנספח א').
שואלים: האם במקומות ובמצבים שונים עדיפים סוגים שונים של מנהיגות ומנהיגים? האם בישראל מתאים סוג מנהיגות מסוים יותר מאחר?

לסיכום – מסכמים את סגנונות ההנהגה והמודרכים אומרים לאיזה סגנון הם התחברו, ולמה
.

מדגישים שהמשחק הקצין את סגנון ההנהגה כדי להבהיר את הנושא, אבל כשמדובר במנהיג המקרה יותר מורכב. למשל, גם מנהיג שהוא משתף, יש דברים שהוא צריך להחליט בעצמו (ביחד עם היועצים שלו).

אחרי שקצת למדנו על הנהגה – נצא לעשות סקר חוץ:

משימת סקר חוץ – 25 דקות

שולחים את המודרכים לבצע סקר בנושא מה הוא מנהיג/ה ישראלי/ת בשבילך, ולמה (מצורף דף נספח לסקר – נספח ב').
בכל חוליה שניים-שלושה מודרכים, ועליהם לאסוף תשובות מארבעה-חמישה אנשים במשך כרבע שעה מחוץ לכיתה.
חוזרים לכיתה, משתפים בחוויה ובמה שאנשים אמרו. מסכמים את עיקרי הממצאים.

סיכום – 10 דקות

מסכמים את כל מה שעשינו, מה רוב האנשים אמרו, כל אחד משתף – האם הוא מסכים עם מה שנאמר.

למדריך/ה:
משתדלים להוביל את שיחת הסיכום לתובנה שלפיה בכל אחד מאיתנו יש מנהיג. מנהיג הוא לא רק ראש ממשלה או דמות ציבורית. המנהיג הוא לאו דווקא מי שתמיד נראה לנו הדומיננטי ביותר, מי שמדבר הכי הרבה, אומר לאחרים מה לעשות. במובן מסוים מנהיג הוא כל מי שמוביל שינוי – בחיים שלו, ובחיים של אחרים, ולכן כל אחד מאיתנו יכול להיות מנהיג 

מספרים על הסמינר – מה הוא כולל, מה הוא נותן ומה הוא דורש מהמשתתפים (מעורבות, רצון ללמוד, שיתוף פעולה). מציגים את מסגרת הפעילות.

ולסיום: 5 דקות ("טקס" שיתקיים בסיום כל פעילות לסיכום אישי של המפגש)

כל אחד כותב (בפנקס הסמינר שהוא מקבל) משהו אחד שהוא למד ולא ידע אותו קודם. מי שרוצה – משתף.

עוד בנושא...