יוזמים ציונות: מפגש שני

מנהיגות פעילה

מטרת הפעילות

  • גיבוש הקבוצה.
  • היכרות עם תכנים ודילמות העוסקים במנהיגות ובהגשמה.
  • התמודדות עם עבודה בקבוצה – דפי שיח.
  • הכנה למפגש ההתנדבות – נתינה.

קהל היעד

תלמידי כיתות ח'-ט'.
קבוצה של 20-15 מודרכים.
אורך הפעילות: כשעה וחצי.

מבנה הפעילות

פתיחה – משחק או.די.טי + שיקוף: 15 דקות.
דפי שיח: 30 דקות.
צפייה בסרטון + דיון: 30 דקות.
סיכום + טקס סיכום: 15 דקות.

אפשר ורצוי לשלב בפעילות מפגש עם איש שיח מקומי – מנהיג שיספר על העשייה המקומית שלו. במקרה כזה מחליפה השיחה את הצפייה בסרטון והדיון שלאחריה.

מהלך ההדרכה

פתיחה – 10 דקות

משחקים ב"משחק הכספת": מפזרים דפים ועליהם מספרים בשטח מוגדר על האדמה/רצפה. על החניכים לדרוך על המספרים בסדר עולה. נדרש רעיון שמקובל על כולם ושיתוף פעולה של כל המשתתפים.

מבצעים עם הקבוצה שיקוף של הפעילות: איך היה? האם מישהו הוביל? האם היה צורך בהובלה או שאפשר היה להסתדר? מי הוביל והנהיג? איך היה להוביל ואיך היה להיות מובל? האם הייתה תחרות על ההובלה? איך קיבלתם החלטה?

דפי שיח בנושא מנהיגות – 30 דקות

(בנספח מצורפים חמישה קטעי קריאה שאפשר לבחור קטעים מתוכם, בהתאם למספר המשתתפים).

נחלקים לקבוצות של שלושה-ארבעה חניכים, כל קבוצה מקבלת קטע קריאה. על הקבוצה לקרוא את הקטע ולדון בשאלות המופיעות אחריו. כדי לנהל את הדיון, על הקבוצה לבחור מנהיג שיוביל את התהליך.

מקציבים לקריאה ולדיון כ-20 דקות. עם תום הזמן, כל קבוצה מקריאה את הקטע שהיה בידה, מספרת על נקודה אחת מעניינת שעלתה בדיון, ומבצעת שיקוף קצר – כיצד נוהלו הדיון וההקראה. מקשרים את הדיונים וגם את השיקוף לנושא הפעילות.

*חשוב להגביל את הקבוצות בזמן ולהתמקד בעיקר, כדי שהדיון לא יהיה ארוך ומשעמם.

שאלות שיקוף על העבודה בקבוצה
:
  • איך היה לכם לעבוד בקבוצה?
  • האם היה מישהו שהיה דומיננטי יותר?
  • האם מישהו מכם הרגיש שהוא רוצה לומר משהו ואין לו את המקום לכך?
  • האם היה נעים לנהל דיון בקבוצה? מדוע לדעתכם כן/לא?

צפייה בסרטון – 30 דקות

צופים בסרטון סח"י – סיירת חסד ייחודית (7.19 דקות):
או בסרטון "פתאום נשמעה דפיקה בדלת"

לאחר הצפייה מקיימים דיון במליאה:
  • למה, לדעתכם, בני הנוער בסרטון עושים את מה שהם עושים?
  • האם לדעתכם בנתינה של בני הנוער לאחרים יש גם קבלה ורווח לעצמם? אם כן – איזה?
  • מה תורמת העשייה לבני נוער?
  • איך העשייה של בני הנוער קשורה למנהיגות?

סיכום – 10 דקות

מסכמים את הפעילות, בשילוב קטעים מתוך דפי השיח והדיונים שהיו במהלכה: נגענו בכל מיני נושאים שקשורים אלינו ולמנהיגות. דיברנו על חלומות והרצון להגשים אותם ומה זה אומר, דיברנו על האופן שבו היינו רוצים לקרב אנשים לחזון שלנו דרך סיפור הספינה, על הצלחה וכישלון, על הכוח שיש לנו ועל המנהיג הפנימי שיש בכל אחד ואחת מאיתנו דרך מילותיו של יצחק רבין:
"אנחנו כולנו מעצבים את פני ההיסטוריה. אנחנו – העם: אנחנו – החקלאי ההולך אחרי המחרשה, המורה בבית הספר, הרופא המציל חיים, המדען מול המחשב, פועל החרושת מול המכונה, פועל הבניין על הפיגום, אנחנו – האימא המלווה בדמעות את בנה ביום גיוסו לצבא: אנחנו האב הדואג והחרד בלילות לשלום ילדיו; אנחנו- יהודים וערבים... ; אנחנו – העם – אנחנו מעצבים את פני ההיסטוריה".

טקס סיום – 5 דקות

כל אחד כותב בפנקס תכונה שיש בו שלדעתו היא תכונה מנהיגותית. מי שרוצה משתף.

עוד בנושא...