יוזמים ציונות: מפגש שלישי

יוזמים ציונות: מפגש שלישי

נתינה

מטרות הפעילות

גיבוש הקבוצה.
העלאת שאלות על ערך הנתינה בחיינו ודיון.
הכנה למפגש התנדבות.

קהל היעד

תלמידי כיתות ח'-ט'.
קבוצה של 20-15 מודרכים.
אורך הפעילות: כשעה וחצי.

מבנה הפעילות

פתיחה – משחק או.די.טי + שיקוף: 15 דקות.
גוף הפעילות: 50 דקות.
משחק המתנות: 20 דקות.
שמונה מעלות צדקה של הרמב"ם: 30 דקות.
סיכום: 15 דקות.
טקס סיום: 5 דקות.

מהלך ההדרכה

פתיחה: משחק או.די.טי – 15 דקות

לסמוך על הקבוצה/לסמוך על החבר

אפשרות 1 – הקבוצה יושבת במעגל על הרצפה, ורגלי המשתתפים מונחות ישרות לכיוון מרכז המעגל. חניך אחד עומד באמצע, ידיו צמודות לגוף והוא עוצם את עיניו. על החניך ליפול כ"בול עץ" ועל יתר החניכים במעגל לתפוס אותו.

דרך קלה יותר לבצע את המשחק: עומדים במעגל צמוד וחניך אחד נמצא באמצע. המטרה היא לנדנד את החניך מצד לצד כמו כדור.

אפשרות 2 – על כל הקבוצה להרים חניך אחד כשכל חניך משתמש רק בשתי אצבעות!

איך עושים זאת? מבקשים מנציג אחד לשכב על הרצפה (על הגב כשידיו לצדי הגוף), שאר החניכים עומדים מסביב לנציג וכל חניך מניח שתי אצבעות (אצבע מכל יד) מתחת לנציג. כעת על כל הקבוצה ביחד להרים את הנציג (אל דאגה – זה אמנם נשמע חסר סיכוי אך זה עובד בזכות המאמץ המצרפי).

גוף הפעילות – 50 דקות

משחק המתנות – 20 דקות

  • כל אחד מהחניכים מקבל ארבע כרטיסיות מתנה גזורות (מתוך נספח ב'). מקפידים שכל סט מתנות יהיה שונה ממשנהו, ושבכל רביעייה יהיה גיוון של מתנות – יקרות ערך, זולות, מתנות מוחשיות וכאלה שאינן מוחשיות.
    מסבירים לחניכים שאלו מתנות/רכוש שלהם, שביכולתם להשתמש בהן ולממש אותן.
    שמים בכובע את פתקי השמות של כל החניכים. כל חניך שולף מתוך הכובע פתק עם שם של אחד מחברי הקבוצה שלו יעניק מתנה.
  • כל אחד בוחר לפחות מתנה אחת מבין הכרטיסיות שבידיו, שהוא רוצה לתת למי שעלה לו בהגרלה, נותן אותה ומסביר מדוע.
    אחרי סיום הסבב מנהלים דיון:
    - אילו דפוסי נתינה ראינו במשחק?
    - דוע נתתי את המתנה שנתתי?
    - ממה הושפעה הנתינה? ממי שעומד מולי? מהצורך של מי שעומד מולי?
    - האם הבחירה שלי מה לתת הושפעה מגודל הוויתור שהיה עליי לעשות?
    - האם נתינה מחייבת ויתור? האם נתינה משמעותית מחייבת ויתור משמעותי?
    - האם מה שקיבלתי השפיע על מה שנתתי?
    - האם מה שראיתי שנתנו אחרים השפיע על מה וכמה שבחרתי לתת?
    - האם היו מצבים/אנשים שיצרו תחושת רתיעה מלתת?
    - איך הרגישו כשנתנו?
    - איך הרגישו כשקיבלו?
    - מהי חשיבות הנתינה?
    - מי, לדעתכם, מרוויח יותר מן הנתינה – הנותן או המקבל?
    - האם הנותן מקבל משהו בתמורה במעמד הנתינה?
    ** את המילה "נתן" אפשר לקרוא משני הכוונים (מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה).
    כלומר, הנתינה היא דו-כיוונית: הנתינה קשורה לקבלה – בכל נתינה יש קבלה!
    - מהי חשיבות הנתינה והמעורבות החברתית בחברה שלנו?

 

שמונה מעלות צדקה של הרמב"ם (ראו נספח א') – 30 דקות

הרמב"ם (רבי משה בן מימוּן) פעל במצרים במאה ה-12 ונחשב אחד האישים החשובים ביהדות:
מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. ‏הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבויות הערבית והאירופית. ספרו החשוב "משנה תורה" (או "הי"ד החזקה") הוא סיכום של כל התורה שבעל פה בכל התחומים והנושאים, ויש בו עיסוק מרובה בענייני מוסר. בספר זה מגדיר הרמב"ם שמונה סוגים של נתינה ומדרג אותם מהחשוב ביותר לנחות ביותר.

מחלקים את הקבוצה לתת קבוצות של ארבעה משתתפים:
כל קבוצה מקבלת את כל שמונה מעלות הצדקה של הרמב"ם, אך לא בסדר הנכון (ראו נספח א'). על הקבוצה להחליט מהו הסדר הנכון של הדברים – מהי המעלה הנעלה ביותר ואילו תחתיה.

  • כל קבוצה מציגה את המדרג שבנתה.
  • מנהלים דיון:
    - למה דירגתם את סוגי הנתינה כפי שדירגתם?
    - מה ההבדל בין דירוגי הקבוצות השונות?
    - אילו עמדות עלו בכל קבוצה?
    - על מה היה קל להסכים?
    - על מה נסבו חילוקי הדעות?
  • מציגים את הסדר שיצר הרמב"ם ומנסים לבחון האם דבריו שונים מאלו שעלו אצל המשתתפים ומהו ההיגיון אשר עומד מאחורי הדירוג שהוא ביצע.
  • מזמינים את המודרכים להגיד אם לדעתם יש סוגי נתינה נוספים על אלה שדירג הרמב"ם.

סיכום – 15 דקות

מסכמים את עיקרי הדברים, השאלות והמחשבות שעלו במהלך המפגש. מספרים על המפגש ההתנדבותי שיהיה בשבוע הבא, עם מי נפגשים, מה העשייה שלנו, למי אנחנו עוזרים ומדוע? שואלים את החניכים איך הם מרגישים לקראת מפגש ההתנדבות – חוששים? מתרגשים? מצפים? בעלי/חסרי מוטיבציה?

משמיעים את השיר "לתת"/בועז שרעבי בשפת הסימנים ושרים אותו.
או את "אני ואתה נשנה את העולם"/אריק איינשטיין בשפת הסימנים.

טקס סיום – 5 דקות

כל אחד כותב בפנקס מה הוא הרגיש כששמע את השיר. מי שרוצה משתף.

אפשרות נוספת: כל אחד כותב על חוויה כלשהי של נתינה שהוא חווה – אם בתור ה"נותן" ואם כ"מקבל", ומשתף איך הרגיש בחוויית הנתינה.

עוד בנושא...