מפגש שמיני, שנה ב': בחירה מודעת

אילו השפעות יש לבחירות השונות בחיינו? המשתתפים יקיימו שיח חברתי על אודות ההשפעה שיש לנו על סביבתנו

מטרות

  1. המשתתפים ידונו בהשפעות שיש לבחירות שונות בחייהם
  2. המשתתפים יקיימו שיח חברתי על אודות ההשפעה שיש לנו על סביבתנו

ציוד למפגש

  1. מוזיקה בטלפון נייד (רצוי גם רמקול)
  2. כרטיסיות צמתים מפוזרות בחדר (נספח א')
  3. סרט הדבקה (מסקנטייפ)
  4. מקרן, מחשב

הכנה מקדימה: תליית כרטיסיות הצמתים בכל החדר, כך שאי אפשר לראות את הכתוב עליהן.

פתיחה (10 דקות)

משחק התעוררות וחימום – כיסאות מוזיקליים: חוזרים לילדות ומשחקים את המשחק המוכר שבו יש שורה של כיסאות, שמספרם קטן באחד ממספר המשתתפים. הכיסאות מסודרים כך שהם פונים, לסירוגין, לצדדים הפוכים. המנחה משמיע מוזיקה ומדי פעם עוצר את המוזיקה. כל עוד המוזיקה מתנגנת המשתתפים צריכים להקיף את הכיסאות. ברגע שהמוזיקה נעצרת המטרה של כל משתתף היא לתפוס כיסא. מי שלא התיישב ונותר ללא כיסא – יוצא מהמשחק. מוציאים גם כיסא אחד וחוזר חלילה…

בסוף המשחק נשאל: איך הרגשתם במהלך המשחק – כשלא הייתה לכם שליטה על הזמן שבו המוזיקה תיעצר?
המפגש היום יעסוק בבחירה: נעמוד מול סיטואציות ונבחן את הבחירות שנבצע בהן.

חלק א' – חיים מלאי החלטות (35 דקות)

תחילה נסביר את המשחק ולאחר ההסבר כולם יצאו מהחדר כדי להתחיל במשימה.

על קירות החדר תלויות כרטיסיות (כרגע המשתתפים לא רואים את הכתוב על הכרטיסיות). נאמר לחניכים: מיד כולכם תצאו מהחדר ומדי חצי דקה ייכנס משתתף אחד, כך שבסוף כולם ישתתפו. כשתיכנסו, גשו לכרטיס מספר 1 – שבו תוצג שאלה עם שתי אפשרויות בחירה. לכל אפשרות יהיה מספר, שאליו תגשו אם תבחרו בו.

לדוגמה: אם השאלה היא מה מתחשק לכם לשתות – שתי האפשרויות שלכם יהיו שוקו בשקית או קולה בבקבוק זכוכית. ליד השוקו תהיה הספרה 4 וליד הקולה תהיה הספרה 15. אם בחרתם שוקו תחפשו את כרטיסייה מספר 4 שנמצאת ברחבי החדר, ואם בחרתם קולה תחפשו את כרטיסייה 15, וחוזר חלילה.

בכל פעם תוכלו לבחור רק באחת מתוך שתי האפשרויות, אין להמציא אפשרות שלישית.

בסופו של דבר תגיעו לקצה. ברגע שהגעתם לקצה אתם מוזמנים לחזור לשבת במעגל עד שכולם יסיימו.
  • למנחה: יש לוודא כי באמת כולם הבינו את המשימה ואפשר להתחיל.

המנחה יוציא את כולם, יהפוך את כל הכרטיסיות ויתחיל בפעילות.

לאחר שכולם חזרו למעגל נקיים דיון

  • שתפו אותנו בסופים שאליהם הגעתם!
  • מי מרוצה מהסוף שלו? מי פחות? שתפו…
  • האם הרגשתם שהבחירות שעשיתם לאורך הדרך מצדיקות את הסוף שאליו הגעתם, או שהסוף אכזב אתכם ביחס לבחירות שעשיתם?
  • איך הרגשתם עם העובדה שהיו רק שתי אפשרויות בכל שאלה? (האם זה מיקד או בלבל אתכם?)
  • האם לבחירות שעשיתם היו השלכות על אנשים נוספים? תנו דוגמאות.
  • בחיים שלנו במציאות – האם לדעתכם לרוב הבחירות שלנו יש או אין השפעות על אנשים נוספים?

התרגיל שערכנו עכשיו היה בסך הכול עניין מאוד פרטי – כל אחד עשה את בחירותיו לפי ראות עיניו ולפי מה שמתאים עבורו – ובכל זאת ודאי היו השפעות שהן מעבר לאותו אדם (המקומות שבהם אהיה, האנשים שאיתם אעבוד, המקצוע שבו אעבוד, מקום ההתנדבות שלי ועוד…)

בחלק הבא נעסוק רק בהשפעות של הבחירות שלי על אנשים אחרים.

חלק ב' – דילמות (45 דקות)

נתחלק לרביעיות. כל רביעייה תקבל דילמה (נספח ב'). הרביעייה תתחלק לזוגות, שיצטרכו להכין דיבייט כך שכל שניים מרביעייה ייצגו עמדה אחת והשניים האחרים ייצגו את העמדה הנגדית. כל זוג יצטרך להכין נימוקים שיסבירו את העמדה שלו.

לאחר כעשר דקות ברביעיות נתכנס חזרה למליאה.

כל רביעייה תעלה בתורה וייערך דיבייט (עימות). במהלך הדיבייט הרביעייה שמציגה קודם כל תציג את הדילמה ואחר כך יתחיל "קרב הנימוקים". שאר המשתתפים הצופים יאזינו לנימוקים של שתי העמדות ולבסוף יצטרכו להצביע. נספור בכל דיבייט כמה קולות דבקו בכל צד ונמשיך לסבב הדיבייט הבא – כך שכל הרביעיות יציגו את הדילמות והנימוקים שלהן.

אחרי סבב הדיבייט נערוך דיון:

  • איך הרגשתם כשהצגתם את הנימוקים שלכם?
  • האם התחלקתם לזוגות לפי האמונה שלכם בדעות, או נכפה עליכם לייצג דעה שלא בהכרח האמנתם בה?
  • כשהייתם משתתפים בקהל – האם היה דיבייט שגרם לכם לשנות את עמדתכם הראשונית?
  • מה הרגשתם כששמעתם שתי דעות מנוגדות?
  • האם ברוב הדילמות היה לכם קל להכריע או קשה?
  • מדוע חשוב להיחשף לשתי דעות ולא רק לשמוע עמדה אחת בלבד?

נסכם את השלב הזה בכך שגם כאן נאלצו המשתתפים לבצע בחירה – מהי עמדתם, בעד מי הם.

במקרה הזה הבחירה הייתה הרבה יותר מודעת – כיוון שהם נחשפו לזוויות ועמדות שונות סביב אותה סוגיה. כאשר אנחנו מקבלים החלטה מסוימת, חשוב שהיא תהיה מבוססת על כמה שיותר מידע.

  • יש לכם דוגמאות לרגעים שבהם קיבלתם החלטות או ביצעתם בחירות מסוימות – ולפני הבחירה בדקתם היטב את את הרקע לסוגיה?
  • המנחה יכול לתת דוגמאות – בבחירות לכנסת נברר מה מצעי המפלגות, לא נמהר "לבחור צד" בריב בין חברים לפני שנשמע את הדעות של שני הצדדים וכו'...

דיון מסכם (10 דקות)

נסכם את המפגש בקטע קצר:

החלטה היא רק ההתחלה. כשמישהו מקבל החלטה, הוא בעצם קופץ לתוך זרם חזק שיישא אותו למקומות שכלל לא חלם עליהם בשעה שהחליט.
פאולו קואלו, "האלכימאי"

האם אתם מסכימים עם הכותב? האם הבחירות שאנחנו עושים לוקחות אותנו למקומות שאנחנו לא יכולים לצפות?
 
  • מה אנחנו יכולים לעשות כדי כן לשלוט בכיוון שנרצה שהבחירות שלנו יובילו אותנו אליו?


אחרי שבמפגש הקודם דיברנו על מקומות שבהם אנחנו יכולים להשפיע – היום דיברנו על קבלת החלטות ובחירה מודעת. אנחנו מאמינים שככל שמקבלים את ההחלטה ממקום יותר מודע, כך נוכל להיאחז בה לאורך זמן ולעמוד מאחורי הבחירה שעשינו.

זה חלק מהתהליך שאנחנו בונים במטרה להבין איך נכון להשפיע ולהיות מעורבים בחברה שבה אנחנו חיים.