מפגש 14, שנה ב': נקודות חיבור

הן הנקודות המאחדות את החברה הישראלית על כלל קבוצותיה ואיך מתבוננים על הדברים מנקודת המבט של האחר?

מטרות

  1. המשתתפים ידונו בנקודות המאחדות את החברה הישראלית על כלל קבוצותיה
  2. המשתתפים יתרגלו הסתכלות מתוך נקודת המבט של האחר, כדי לעורר הזדהות עם האחר והבנה מעמיקה יותר שלו

ציוד למפגש

  1. בלונים כמספר המשתתפים (ועוד 3-2)
  2. מצבעים (טושים) לא מחיקים
  3. אמצעי הקרנה
  4. טקסטים של נאום השבטים (נספח א')
  5. תחפושות לשבטים (חילוני – חולצת משבצות / ג'קט ג'ינס או עור, משקפי היפסטרים; דתי לאומי – כיפה סרוגה, חולצת סוף מסלול; חרדי – זקן שחור, מעיל שחור ארוך, כובע שחור; ערבי – כפייה, שפם)
  6. דפי תכנון והיערכות לקרבות (נספח ב')
  7. 3 כרטיסיות הצבעות, דפי A3, מצבעים (טושים) צבעוניים.

** למנחה – מומלץ לצפות מראש בנאום השבטים המלא, או לקרוא אותו.

פתיחה – מלחמת בלונים (15 דקות)

המנחה מחלק לכל משתתף בלון לא מנופח וטוש. כל משתתף מנפח את הבלון וכותב את שמו בגדול על הבלון.

המנחה מסביר את ההוראות: המשחק ייערך במספר סבבים – כל סבב יתחיל במלחמת בלונים. כעבור כמה שניות שבהן נעיף את הבלונים ברחבי החדר, כל משתתף יתפוס בלון. על הבלון יופיע שם של חבר קבוצה אחר. בכל סבב תישאל שאלה אחת – ויהיה עליכם למצוא את מי שהבלון שייך לו ולשאול אותו את שאלת הסבב. אחרי שיענה – רשמו את התשובה על הבלון שלו.

וחוזר חלילה: מלחמת בלונים, שאלה וכו'...

שאלות לסבבים:

  • משהו שאני גאה בו בחברה הישראלית
  • אוכלוסייה שאני כמעט לא מכיר בישראל
  • מקום או יישוב בארץ שלא הייתי בו מעולם וחשוב לי לבקר בו
  • איזה מין ישראלי אני?
  • תחום במדינה שדרוש בו שינוי משמעותי לדעתי
  • עוד 20 שנה יהיה פה…

לאחר שהשלמנו את כל הסבבים נערוך מלחמת בלונים אחרונה וכל משתתף יתפוס בלון אקראי. נעבור בסבב כך שכל אחד יציג את המשתתף שהבלון שבידיו שייך לו. לדוגמה, אם אני תפסתי את הבלון של נחמה אני אציג אותה: שמי נחמה, משהו שאני גאה בו בחברה הישראלית הוא האחדות במשברים, אוכלוסייה שאני כמעט לא מכירה היא אוכלוסיית הצ'רקסים, אף פעם לא הייתי בתל עזקה, אני ישראלית חילונית-מאמינה, דרוש שינוי בתחום הבריאות בפריפריה ובעוד 20 שנה יהיה פה שלום עם כל המדינות השכנות.

גוף הפעילות – מי שמביט בי מרחוק לא יודע מי אני (50 דקות)

נקרא או נקרין חלק אחד מתוך נאום השבטים של ראובן ריבלין (אם מקרינים, יש לעשות זאת בשני מקטעים - בלינק זה התחלה ב-9:08 עצירה ב-11:27, המשך ב-17:37 עד 18:13)

"כיתות א' היום מורכבות מכ-38% חילונים ("ממלכתיים"), כ-15% דתיים לאומיים ("ממלכתיים דתיים"), כרבע ערבים וקרוב לרבע חרדים. אומנם מספרים והגדרות הם עניין דינמי, זהויות, כמו גם שיעורי ילודה, אינם קופאים בזמן. אבל דבר אחד ברור: התהליכים הדמוגרפיים המעצבים מחדש את פניה של החברה הישראלית יצרו למעשה "סדר ישראלי חדש", סדר שבו אין עוד רוב ברור, ואין מיעוטים ברורים. סדר שבו החברה הישראלית מורכבת מארבעה מגזרים, ואם נרצה – ארבעה "שבטים" מרכזיים, שונים מהותית אלה מאלה, שילכו ויתקרבו זה אל זה בגודלם. שבו, אם נרצה ואם לאו, "מבנה הבעלות" על החברה הישראלית ומדינת ישראל משתנה לנגד עינינו...

אבל, מעל לכל אלה, עלינו לבחון את ההשלכות החברתיות והערכיות של הסדר הישראלי החדש. אנו מוכרחים לשאול בכנות, מה משותף לכל המגזרים הללו? האם יש לנו שפה אזרחית משותפת? האם יש לנו אתוס משותף? האם יש לנו מכנה ערכי משותף שבכוחו לחבר את כל המגזרים הללו יחד, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?"

 

נחלק את הקבוצה לארבע קבוצות קטנות שייצגו את ארבעת השבטים. בין הקבוצות ייערכו "קרבות" בנושאים שונים בחברה הישראלית שבהם יצטרכו להכריע. הקבוצות יקבלו את נושאי הקרבות (נספח ב') מראש וחברי הקבוצה יוכלו לדון בינם לבין עצמם ולקבוע מהי ההחלטה שלהם בנוגע לכל סוגיה.

ההכרעות צריכות כמובן להיות מושפעות מהאפיונים של האוכלוסייה שהם מייצגים. הם יכולים להיעזר בטלפונים הניידים שלהם כדי לברר מה האוכלוסייה שלהם הייתה אומרת על כל אחד מהנושאים.

לאחר זמן ההיערכות נתחיל את ה"קרבות". בכל קרב נציג מכל קבוצה יציג את הגישה של הקבוצה שלו.


לאחר שכולם יציגו, על כל קבוצה יהיה לתמוך בהצעה של אחת הקבוצות האחרות בהצבעה באמצעות הרמת נייר. קבוצה לא יכולה לבחור בעצמה. הקבוצה שקיבלה את מרב הקולות היא זו שתנצח בסבב. המטרה היא כמובן לזכות בכמה שיותר סבבים.

נושאי הסבבים

  1. לאיזה פרויקט תעביר הממשלה תקציב של 7 מיליון שקלים המיועד לשמירה על איכות הסביבה?
  2. לאיזה פרויקט תעביר הממשלה תקציב של 15 מיליון שקלים המיועד להעלאת הבטיחות בדרכים?
  3. לאיזה פרויקט תעביר הממשלה תקציב של 50 מיליון שקלים המיועד לבריאות?
  4. לאיזה פרויקט תעביר הממשלה תקציב של 100 מיליון שקלים המיועד לביטחון?

לאחר כ-10 דקות היערכות, שבהן על הקבוצות לחשוב על פרויקטים שאליהם יעבירו את התקציב, נתחיל בקרבות. כל קרב יהיה סביב אחד הנושאים. בכל סבב של נושא/קרב, תשלח כל קבוצה נציג שיסביר ב-30 שניות את התוכנית שלה לשימוש בתקציב.

לאחר שכל הנציגים יסבירו את תוכניותיהם – ניתן לקבוצות כמה שניות להחליט במי הן תומכות – נכריז "שלוש, ארבע ו..." והקבוצות יצביעו. ככל הנראה קבוצות יצביעו למי שמשרת אינטרס של ציבור רחב ככל האפשר, ולא להצעות שישרתו את האינטרס שלהן בלבד.

לאחר ארבעת הסבבים נקיים דיון מסכם

  • נכריז על המנצחים!
  • נבקש: שתפו בתובנות/תחושות שלכם מתוך התרגיל שערכנו.
  • האם ייצגתם בנאמנות את האוכלוסייה שלכם? על בסיס מה ביססתם את הטענות שלכם?
  • גיליתם משהו חדש? משהו שהפתיע אתכם?
  • לפי מה הצבעתם לקבוצות האחרות?
  • מה לדעתכם הביא לזה שהקבוצה ה_____ קיבלה הכי הרבה הצבעות?

כאן המקום של המנחה להציף כל מיני תופעות שעלו מתוך התרגיל: איזו קבוצה דאגה בעיקר לעצמה, איזו קבוצה ראתה את החברה בצורה רחבה יותר, איזו האוכלוסייה היא המנותקת ביותר, וגם – האם הם באמת הצליחו להיות נאמנים לאוכלוסייה שייצגו?

  • מה הרגשתם כשחשבתם על אתגרים מסוימים בכובע של אוכלוסייה מסוימת, שהיא לא בהכרח האוכלוסייה שממנה אתם מגיעים?
  • על מה ביססתם את ההצעות שלכם? כמה הן קרובות לאמת, לדעתכם?
  • שאלת השאלות: אנחנו מבינים שהקבוצות האלו נבדלות מאוד זו מזו – אך מהן נקודות החיבור ביניהן?

נקריא או נקרין את המשך הקטע של "נאום השבטים"

(אם מקרינים, יש להקרין מהקטע האחרון ב-23:18 ועד הסוף)

"'הסדר הישראלי החדש' דורש מאיתנו היום לעבור מהתפיסה המקובלת של רוב ומיעוט, לתפיסה חדשה של שותפות בין המגזרים השונים בחברה הישראלית... אני מאמין שישנם ארבעה יסודות שעליהם השותפות הזאת מוכרחה לעמוד:

הראשון הוא בתחושת הביטחון של כל מגזר, בכך שכניסה לשותפות הזאת אינה כרוכה בוויתור על מרכיבי היסוד של זהותו. החרדי, החילוני, הדתי או הערבי אינם יכולים להרגיש שציפור נפשם נמצאת בסכנה או תחת איום... היסוד השני הוא האחריות המשותפת. כאשר אף שבט אינו מיעוט, אף צד לא יוכל להימלט מנשיאה באחריות לגורלה ועתידה של מדינת ישראל וכלל החברה הישראלית... היסוד השלישי הוא הוגנות ושוויון. כדי להבטיח את השותפות בינינו, יהיה עלינו להבטיח שאף אזרח אינו מופלה לרעה, או לטובה, מתוקף השתייכותו המגזרית... היסוד הרביעי, רבותיי, והמאתגר מכולם, הוא יצירת הישראליות המשותפת."

 
  • מה בעצם אומר הנשיא ריבלין על הסדר הישראלי החדש? על היחסים בין השבטים?
  • איך ניצור שותפות?

חלק מסכם – יצירת ישראליות משותפת (25 דקות)

לחלק האחרון של המפגש – גם הוא בהשראת נאום השבטים של רובי ריבלין – נתחלק לקבוצות של ארבעה משתתפים, שבכל קבוצה יש נציג מהקבוצות הקודמות שישבנו בהם (נציג מכל שבט). כל קבוצה תקבל טושים וגיליון A3 ותיצור ישראליות משותפת – סמל שמאחד את כל השבטים סביב הישראליות המשותפת.

שלב אחד לפני יהיה בחירת ערך שלדעת חברי הקבוצה משותף לכלל השבטים – אחרי שתבחרו ערך ציירו את הסמל המאחד.

לאחר כ-10 דקות נחזור למליאה וכל קבוצה תציג את סמל הישראליות המשותפת שלה ואת הערך שעומד מאחוריו. נסיים את המפגש בשאלה פתוחה למחשבה – מה אנחנו יכולים לעשות בחיי היומיום שלנו כדי לתרום ליצירת הישראליות המשותפת?