מפגש רביעי, שנה ב': נקודות מבט – תפיסת אחריות

המפגש יעזור למשתתפים לחדד את ההשפעה שיש לנקודת המבט על תפיסת העולם שלהם ועל המשמעות של בחינת המציאות מנקודות מבט שונות

מטרות המפגש

  1. חידוד ההשפעה של נקודת המבט על תפיסת העולם של המשתתף
  2. בחינת זוויות הסתכלות שונות על תחומים המשפיעים על החברה הישראלית
  3. תפיסת האחריות של בחינת המציאות מנקודות מבט שונות

ציוד למפגש

  1. דפי כתיבה ועטים
  2. תמונות (בהדפסה צבעונית)

מהלך הפעילות

פתיחה

משחק פתיחה – "אני רואה בעיני הקטנה". משתתף אחד בוחר משהו שהוא רואה במרחב מסביב ואומר לקבוצה: אני רואה בעיני הקטנה משהו שמתחיל באות.../ משהו בצבע…/ משהו שנעזרים בו ל…" (רק רמז אחד מבין האפשרויות המוצעות). על הקבוצה לנחש למה התכוון המשתתף. המשתתף שניחש ממשיך עם הגדרה משלו וכך הלאה.

לאחר מספר סבבים נסיים את המשחק ונשאל:

  • מה לדעתכם אפשר ללמוד ממשחק שכזה?
  • האם היה לכם קל לזהות על מה חשבו מציגי השאלות? האם היכרות מוקדמת עם השואלים עזרה לכם לנחש את התשובה?

 

כל אחד מאיתנו מסתכל קצת אחרת על המרחב שבו אנו נמצאים. כל אחד רואה דברים אחרים. במפגש הקודם דיברנו על הריבוי הקיים בתוך החברה הישראלית, היום נבחן האם ריבוי זה מייצר לנו נקודות מבט שונות לגבי המציאות.

חלק א' – התבוננות במליאה

נציג לקבוצה את אחת התמונות מתוך התמונות בזוגות (נספח א') שבהן רואים משהו אחד אולם כאשר מגדילים את הפריים מבינים שהמשמעות היא אחרת.

נשאל מה רואים בתמונה. אפשר לפתח את השאלה – היכן התמונה צולמה? מתי? וכדומה.

נבין שלעיתים תמונה יכולה להטעות אותנו.

בשלב השני נציג את התמונה מנספח ב'. נבקש מהמשתתפים להסביר מה הם רואים בתמונה. הפעם התמונה אינה יוצרת אשליה, אבל ננסה לחשוב: מה בתמונה מפריע לנו? האם אנחנו רגילים למה שיש בה? האם מה שקורה בתמונה הוא בסדר? ראוי? מסוכן? נבין שיש תופעות שאנחנו רגילים אליהן מחיי היומיום אולם יש בהן פגמים שחשוב שנבין אותם. נקודת המבט שלנו צריכה להיות רחבה ככל האפשר על מנת שנקבל החלטות נכונות ונתחשב גם באחר שנמצא בחברה.

חלק ב' – חקר תמונה בזוגות

כל זוג משתתפים יקבל תמונה שתציג שגרת יומיום שאנחנו רגילים אליה (נספח ג'). הזוג יתבקש לתחקר את התמונה:
  1. מה הסיטואציה?
  2. אילו בעיות יש בה?
  3. מי מושפע מבעיות אלו?
  4. כיצד יגיבו אנשים שונים לסיטואציה? עבור מי היא רלוונטית?
  5. כיצד אפשר לנהוג אחרת? הציגו דרך לשיפור הסוגיה כך שתיטיב עם כל המעורבים בה (הצגת פתרונות).


נחזור למליאה ונבקש מהמשתתפים לשתף בתמונות שקיבלו ובניתוח שעשו להן.

נקיים דיון במליאה

  • האם היה קל לאתר בעיות בסיטואציה?
  • האם הסכמתם מיד על הפתרונות?
  • עד כמה אנחנו שמים לב לסוגיות הללו בחיי היומיום?
  • האם חוש הביקורת שלנו מספיק מפותח? \
  • האם יש לנו דרכים לפעול בנושא? מהן? מתי נרצה לעשות זאת?

סיכום

אנחנו יכולים לבחור מה אנחנו רוצים לראות. לדוגמה: כאשר אנחנו אוהבים מישהו אנחנו בוחרים לראות את הטוב שבו. כשאנחנו מתרגלים למציאות מסוימת אנחנו רואים אותה כמובנת מאליה ומשלימים איתה כפי שהיא. אולם אם נתבונן בה ונשאל שאלות ייתכן שנוכל להבין את התמונה במלואה ולשפר את חיינו.