מפגש תשיעי, שנה ב': מעורבות

במפגש נבחן את המשמעות של להיות מעורב, ונתכונן לקראת הפעילות התורמת

מטרות

  1. בחינת המשמעות של להיות מעורב חברתית
  2. הכנה לקראת פעילות תורמת

ציוד למפגש

  1. בריסטולים
  2. כלי כתיבה

פתיחה

נפרוס שלושה בריסטולים על הרצפה ונבקש מהמשתתפים להשלים מקרים שהיו להם בהתאם לכותרות שעל הבריסטולים. הכותרות הן: מזל שהתערבתי כש…, חבל שהתערבתי כש…, חבל שלא התערבתי כש…
 
נתבונן יחד על הבריסטולים וננסה להבין מה המאפיינים של התשובות. מתי חשוב שנתערב בדברים מסוימים ואיזה סוג דברים אלו, ומתי חשוב לא להתערב.

 

נשאל את המשתתפים:

  • על מה היה יותר קל לחשוב – על המקרים שבהם התערבתם או על המקרים שבהם לא התערבתם?
  • האם היה קל יותר לחשוב על המקרים שבהם היה נכון וחשוב להתערב או על הפעמים שבהם אתם מתביישים שהתערבתם?
  • מה מניע אתכם להתערב?
  • האם יש קשר בין התערבות כפי שדנו בה כרגע למעורבות חברתית?

חלק א' – מעורבות מהי?

נשחק משחק אלתורים.
 
נבחר מקרה משברי (הצעות אפשריות בנספח א'; ואפשר שהמשתתפים יחליטו על מקרה). שניים או שלושה משתתפים יתחילו לשחק את המקרה וכעבור דקה אחת יתחלף אחד השחקנים במשתתף אחר, וכן הלאה. נבחן כיצד הוא משנה את הסיטואציה בהתאם להתבוננות שלו מהצד או התפיסות שלו לגבי הסוגיה.
 

עם סיום הסיטואציה נקיים דיון קצר:

  • מתי בחרתם להתערב?
  • מה גרם לכם להתנהג כך בתוך המקרה?
  • האם דברים דומים קורים לכם גם בחיים?
  • כיצד השפיעו המשתתפים המתחלפים על המקרה?

נקיים את המשחק מספר פעמים עם מקרים שונים.

חלק ב' – הכנה למפגש תורם

כעת נעסוק בתכנון ובהכנות למפגש הבא, שבו נקיים תרומה לקהילה כפי שאנו חושבים שנכון לתרום, במקום שבו בחרנו להיות מעורבים.

 

לבסוף נקיים דיון קצר לסיכום:

  • האם אנחנו מרגישים מוכנים לקראת המפגש הבא?
  • האם נותרו דברים שאנחנו רוצים לחלק בינינו למהלך השבוע?
  • כיצד נבטיח שהעשייה שלנו תהיה משמעותית?
  • מה הייתם רוצים לבקש מהקבוצה לקראת שבוע הבא?
  • האם יש לנו דרכים לפעול בנושא? מהן? מתי נרצה לעשות זאת?

סיכום

כאשר אכפת לנו ממשהו או כשמשהו מפריע לנו – אנחנו בוחרים להיות מעורבים, להיות פעילים על מנת לשנות או לקדם נושא שחשוב לנו. אכפתיות המובילה למעורבות היא המנהיגות האמיתית שמניעה אנשים להשפיע ולשנות. עכשיו גם אתכם!