מפגש שביעי, שנה ב': נקודות השפעה

המשתתפים יעסקו בנושאים שמטרידים אותם בחברה הישראלית, יבדקו מה הם יכולים לעשות על מנת לשנות את המציאות הקיימת ויתנסו בבחינת יכולות השכנוע שלהם לקראת השגת המטרות שלהם בפעילות התורמת

מטרות

  1. המשתתפים יעסקו בנושאים שמטרידים אותם בחברה הישראלית
  2. המשתתפים יגלו יכולת חשיבה פעילה – מה אני יכול לעשות על מנת לשנות את המציאות הקיימת. (ולא רק להתלונן על מה שלא מתנהל בצורה אידיאלית)
  3. המשתתפים יתנסו בבחינת יכולות השכנוע שלהם לקראת השגת המטרות שלהם לפעילות התורמת
  4. המשתתפים יתחילו לחשוב על כיווני עשייה לפעילות התורמת בהמשך התוכנית

ציוד למפגש

  1. כרטיסיות מילים למשחק טאבו (נספח א')
  2. כתבות על עצומות (נספח ב')
  3. דפי עצומה (נספח ג')
  4. עטים
  5. דפי חתימות
  6. נספח התבוננות פנימית (נספח ד')

פתיחה (10 דקות)

משחק התעוררות וחימום – "טאבו":

נחלק את הקבוצה ל-3-2 קבוצות קטנות שיתחרו זו בזו במשחק טאבו. כל קבוצה שולחת נציג שיקבל כרטיסיות עם מילים (נספח א') שיהיה עליו להעביר לקבוצה. החוקים הם שאסור לנציג לומר את המילה או מילים מאותו שורש, וגם לא את המילים שרשומות מתחתיה. כמו כן לנציג אסור להשתמש בפנטומימה, אלא במילים בלבד. לכל נציג מוקצבת דקה להעביר כמה שיותר מילים. כעבור דקה יעבור התור לנציג מהקבוצה המתחרה וכן הלאה, עד שנגמרות כרטיסיות המילים.

חלק א' – העצומה שלי (30 דקות)

נפרוס על הרצפה כתבות על מחאות שנעשו בחברה הישראלית (נספח ב').
ניתן למשתתפים כמה דקות לעבור בין הכתבות ולקרוא על המחאות והעצומות.
 

נשאל:

  1. איזו כתבה משכה את תשומת לבכם במיוחד? מדוע?
  2. מה אתם חושבים על מחאה ככלי לשינוי חברתי?
  3. אילו מרכיבים הכרחיים לטובת מחאה שתשיג את מטרותיה? (צורך ממשי קיים, אנשים שאכפת להם, הגדרת הבעיה באופן ברור, הצעת פתרון מעשי וכן הלאה…)

בואו נתנסה בזה בעצמנו!

כל משתתף יקבל דף עצומה (נספח ג'). על כל משתתף לנסח עצומה הפועלת כנגד/לקידום דבר שמטריד אותו בחברה הישראלית. העצומה יכולה להיות בכל נושא העולה על דעתו. הדגש הוא שהעצומה צריכה להוביל מהלך.

לדוגמה: הנושא לא יכול להיות "הפער בין דתיים לחילוניים" אלא, למשל, "יצירת מפגשים לדתיים וחילוניים לשיח משותף". אפשר להנחות את המשתתפים לחשוב על שני שלבים:1. מה הדבר שמפריע לי? 2. מה אני מתכוון לעשות בנוגע לזה?

הקדישו כ-4-3 דקות לזמן מחשבה אישי עד שכולם מנסחים את העצומה.

בשלב השני נערוך את מבצע החתימות: למשתתפים יינתנו 5 דקות לאסוף כמה שיותר חתימות מחברי הקבוצה האחרים. אין מנצחים בסוף. הרעיון הוא לא ל"התקמצן" על מתן חתימות לאחרים אבל לחתום רק על מה שבאמת הייתם מוכנים לפעול לטובתו או להשתתף בו, אם יצא לפועל.


עם תום 5 הדקות נשב במעגל ונדון בשאלות:

  • איך הרגשתם בתרגיל? (מי שרוצה מוזמן לשתף באסטרטגיית איסוף החתימות שלו)
  • האם הייתה לכם ההשפעה שקיוויתם שתהיה לכם?
  • האם השגתם את מספר החתימות שקיוויתם להשיג?
  • מה לגבי חתימות שנתתם לאחרים? חתמתם אחרי שחשבתם באמת אם העצומה נחוצה או אם הייתם רוצים להשתתף במה שהיא מייצגת?
  • שתפו בתובנה או מחשבה שיש לכם מתוך התרגיל הזה.

אחרי שקיימנו דיון נבדוק מה היו העצומות בחדר ומה הייתה כמות החתימות שנאספו לעצומות השונות.

חלק ב' – הגישה שלי למשימה (20 דקות)

רגע לפני שנתקדם עם העצומות שהצעתם, נבחן את עצמנו בהתנהלות של הובלת תהליך.

נחלק למשתתפים את נספח ההתבוננות הפנימית (נספח ד'). במסמך זה ישנן שתי אפשרויות בכל שורה שמתייחסות להתנהלות של המשתתף עצמו במשימה. המשתתף ממלא באופן עצמאי את השאלון.
 

שני דברים שחשוב להדגיש:

  1. המשתתפים לא יידרשו לחשוף את התשובות בפני האחרים ולכן הם יכולים למלא את השאלון בכנות מלאה.
  2. הטבלה מנוסחת בכוונה בצורה של "יותר" לגבי הכיוונים. ברור שברוב המקרים ההתנהלות לא הייתה 100% לשום כיוון, אבל תענו לאיזו מבין האפשרויות הייתם יותר קרובים.

שאלות לדיון לאחר ההתבוננות האישית:

  • שיתוף של המשתתפים – האם השתמשתם יותר בהתנהגות אסטרטגית או יותר בהתנהגות אינטימית? (נספח ה')
  • אתם מרגישים בנוח עם התוצאה שיצאה לכם? או שדווקא הייתם מעדיפים לקבל תוצאה אחרת? (משמע – לפעול אחרת)
  • האם אתם מרגישים שהדבר משקף את מי שאתם?
  • למה חשוב לדעת את אופן הפעולה ה"אוטומטי" שלי?

נדון עם המשתתפים על כך שגישות שונות להפצת רעיון משרתות מטרות שונות. זה לא עניין של גישה חיובית ושלילית, אלא צריך לדעת איזו גישה תעזור לי יותר ביחס לרעיון וביחס לקהל היעד שאליו אני פונה.

  • בואו ננסה לתת דוגמאות לאנשים שונים שנפנה אליהם ונחשוב מהי הגישה הנכונה להשתמש בה בעת הפנייה? אתם מוזמנים לתת דוגמאות מתוך הרעיונות שהעליתם בעצומות שלכם.

למנחה – אם הקבוצה לא מצליחה לחשוב על רעיונות כדאי להשתמש באחד הרעיונות שעלו בעצומות ולסייע להם עם דוגמאות של אנשים ששווה לפנות אליהם כדי לקדם אותם.

חלק ג' – נקודות השפעה (30 דקות)

בואו נדבר על תוכן העצומות שניסיתם להוביל:

  • מי רוצה לשתף בעצומה שלו/שלה? וכמה חתימות הצלחת להשיג? (תנו למספר משתתפים לשתף.)

למנחה – שאל במהלך הרעיונות שעולים אם יש מישהו שכתב רעיון דומה, או אולי אפילו רעיון סותר. שקף מהם מוקדי העניין שעולים בקבוצה.

  • איזו עצומה קיבלה את מספר החתימות הרב ביותר?
  • מישהו רוצה לשתף אם היה רעיון אחר בקבוצה שהוא ממש אהב והיה רוצה להצטרף אליו?

נבחר יחד כקבוצה 4-3 רעיונות שקיבלו פידבקים חיוביים. (בחתימות או בתמיכה מילולית.)

נתחלק לקבוצות לפי מספר הרעיונות שנבחרו.

בקבוצות נקציב למשתתפים 10 דקות לחקירה: מה נעשה עד כה בנושא? האם יש מפלגה/עמותה שמקדמת את הנושא? האם נעשו ניסיונות למהלכי שינוי שהצליחו/נכשלו?

עם תום 10 הדקות כל קבוצה צריכה להתגבש בנוגע לשני דברים:

  1. ידע נוסף על מה שנעשה בנושא העצומה שלה.
  2. מה הערך המוסף שלה? מה הם יכולים לעשות כדי לתרום לנושא?

נחזור למליאה ונערוך שיתוף בנוגע לשתי המשימות שקיבלו המשתתפים לזמן העבודה בקבוצה.

סיכום

נחשפנו היום לכמה שלבים בדרך ליצירת השפעה: משהו שמפריע לי באופן אישי ומניע אותי, רעיון מעשי, שיטות הפצת הרעיון (אסטרטגי או אינטימי), גיוס שותפים להובלת הרעיון, מחקר לגבי מה שנעשה בנושא וחשיבה על מה אני יכול לעשות – מה הערך המוסף שלי?
וכל זה בשעה וחצי :)

אנחנו מתקרבים למפגש הפעילות התורמת והיינו רוצים שתנהלו את הפעילות התורמת בצורה שתיתן מענה גם לתחומי העניין שלכם וגם לצרכים הקיימים בחברה.

במפגשים הבאים נחשוב יחד איך לקדם את אותם רעיונות, ומהי הנקודה שאפשר להתחיל ממנה.