מפגש שישי, שנה ב': כלים למנהיגות – SWOT

המשתתפים ילמדו כלים למנהיגות שישרתו אותם בטווח הקרוב והרחוק, ידונו על משמעות הפרטי בתוך הקבוצה ועל המרכיבים השונים של מודל SWOT – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים – הן כפרטים המרכיבים את הקבוצה והן כיחידה אחת

מטרות

  1. המשתתפים ילמדו כלים למנהיגות שישרתו אותם בטווח הקרוב והרחוק
  2. המשתתפים ידונו על משמעות הפרטי בתוך הקבוצה
  3. המשתתפים ידונו על המרכיבים השונים של המודל – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים – הן כפרטים המרכיבים את הקבוצה והן כיחידה אחת

ציוד למפגש

  1. ציוד על פי משחק הפתיחה שהמנחה בחר
  2. גליל אלבד כהה ומספריים – להכין כיסויי עיניים, פה, קשירת ידיים וכדומה
  3. לוח מחיק, מצבע (טוש) ללוח
  4. תמונות תעתועי ראייה (במצגת או מודפסות), דפים, כלי כתיבה
  5. אמצעי הקרנה ולינק לסרטון

פתיחה – משחק ODT מגבלות (30 דקות)

על המנחה לבחור משחק ODT מתוך הרשימה שבקישור הזה או כל משחק אנרגטי המשלב משימה קבוצתית ושאפשר לקיימו ללא חשש כשחלק מחברי הקבוצה לא רואים.

יש לשים לב למספר דגשים ללא קשר למשחק שבו המנחה בוחר:
  1. יש להביא את הציוד המתאים למשימה.
  2. יש להקפיד על מתן המגבלות – עיוור, חירש, אילם, קשור ידיים – כך שחוזקות וחולשות שונות יבואו לידי ביטוי.
  3. יש להשאיר מישהו אחד, רצוי שיהיה חניך שקט יחסית בקבוצה, ללא כל מגבלה.

אם המשחק מסתיים בצורה מהירה אפשר לערוך סבב חדש כדי לשפר ביצועים.

עיבוד למשחק (יהיה זהה ברוב המשחקים)

  1. הערכת ההצלחה – האם עמדתם במשימה? במה יותר ובמה פחות? מה היה קל יותר או מאתגר יותר?
  2. תפקוד הקבוצה – איך אתם מעריכים את תפקוד הקבוצה? מי תרם יותר או פחות? מה האסטרטגיה/אסטרטגיות שנקטתם כדי לקדם את הקבוצה?
  3. הערכה אישית – יש מישהו שאתם רוצים לפרגן לו על התרומה לקבוצה? מישהו שאתם חושבים ש"נכנע" למגבלה?

חלק א' – על מה אני נוטה להסתכל? (10 דקות)

נקרין או נראה למשתתפים תמונות שונות של תעתועי ראייה (בנספח), נשאל בכל תמונה מה בולט יותר למשתתפים (ארנב או ברווז, אישה צעירה או מבוגרת, אינדיאני או אסקימוסי וכדומה).
 
לכל אחד מאיתנו יש אינסטינקט כלשהו שדרכו הוא מסתכל על העולם. כשאנחנו מקבילים את זה לתרגיל שעשינו קודם – אילו זוויות הסתכלות שונות יכולות להיות לאנשים שונים? (הסתכלות על הצלחות או כישלונות, חוזקות או אתגרים, דרך מול מטרה וכדומה)
 
חשוב להגיד שזה לא עניין של נקודת מבט טובה יותר מאחרת, אלא פשוט שחשוב שנרחיב את הנקודות השונות שדרכן אנחנו מסתכלים על סיטואציה כי כך נרוויח יותר. בדיוק כמו בדוגמה של התמונה: אם נתאמץ נצליח לראות בברווז גם ארנב למרות שלא ראינו אותו ממבט ראשון.
 
כדי להעמיק בעניין ולהעניק כלי לחיים כמנהיגים נלמד את מודל SWOT.

חלק ב׳ – מודל SWOT והתנסות (40 דקות)

כשאנחנו ניגשים לבצע משימה – בין שזו משימה אישית ובין שקבוצתית/בצוות – כדאי שנבין לפני היציאה לדרך מהי נקודת המוצא שלנו. מודל SWOT עוזר לנו בדיוק בשלב הזה. האותיות SWOT הן ראשי תיבות של המילים Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, ובעברית – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. כלומר הרעיון הוא לנתח את האלמנטים הללו בצוות/חברה/ארגון שבהם אנחנו עובדים.

** למנחה: הסבר מפורט יותר על מודל SWOT אפשר למצוא בשפע באינטרנט. דוגמה טובה לחלוקה לטבלה אפשר למצוא בלינק הזה.
 
נוטים לסדר את המודל בטבלה של 4 תאים. השורות מתייחסות לגורמים פנים או חוץ צוותיים, והטורים מתייחסים לדברים שמקדמים או מעכבים את המשימה.

ננסה לנתח את משחק ה-ODT ששיחקנו קודם באמצעות המודל.

נשאל את המשתתפים:

  1. מה היו החוזקות שלנו? היכרות ארוכה, ניסיון בהתמודדות עם משימות.
  2. מה היו החולשות שלנו? מגבלות פיזיות, תקשורת לקויה?
  3. מה היו ההזדמנויות שלנו? שינוי השגרה הקבוצתית, מקום ליצירתיות.
  4. מה היו האיומים? מגבלת זמן, חוסר היכרות עם המשימה. (במקרים אחרים יכולים להיות מתחרים, יכולים לא לקבל משהו אם לא עומדים במשימה.)

לאחר שכולם הבינו את העיקרון של המודל נתחלק לקבוצות קטנות של כ-4 משתתפים ונערוך מודל SWOT על הפעילות התורמת הבאה של הקבוצה. אם לקבוצה כבר יש רעיון איפה וכיצד תיעשה הפעילות התורמת יש להתייחס למודל לפי הפעילות שנקבעה. אם עדיין אין כיוון לאופי הפעילות התורמת נבקש מהמשתתפים לחשוב על פעילות שהיו רוצים לבצע כקבוצה ולנתח את הרעיון שעליו הם חושבים.

למנחה – חשוב לעבור בין הקבוצות מכיוון שמודל זה מאוד מאתגר בהתנסות ראשונה.

לאחר כ-10 דקות של עבודה בקבוצות הקטנות נחזור למליאה ונשתף בחוזקות, בחולשות, בהזדמנויות ובאיומים שהקבוצות מצאו.

** אם הקבוצה טרם קבעה רעיון לפעילות התורמת ועלו רעיונות משמעותיים שווה להתעכב גם על זה.

** יש לשמור את ה-SWOT שביצעו בקבוצות הקטנות כדי לעשות שימוש במודל במפגש 10 – הפקת הלקחים.

סיכום (10 דקות)

כדי לסיים בנימה חביבה וכיפית מומלץ להקרין אחד מתוך הסרטונים המגוונים שבקישור המצורף העוסקים בחשיבות עבודת הצוות (תלוי בגיל הקבוצה, ברמת האנגלית וכדומה. מדובר בסרטונים קצרים אז אפשר להיעזר גם בטלפונים ניידים).
 
ננתח בקצרה את המסר המרכזי מהסרטון שראיתם על חשיבות עבודת הצוות.
 
עכשיו כשאנחנו נמצאים כבר פרק זמן משמעותי ביחד ועומדים בפני הפעילות התורמת הראשונה לשנה זו חשוב שנגיע אליה מתוך הבנה טובה יותר של המאפיינים שלנו כצוות. חשוב שנבין שהפרטים המרכיבים את הקבוצה הם אלה שיוצרים מאגר רחב יותר של חוזקות שיכולות לפצות גם על החולשות אחד של השני, ושחשוב שנעבוד יחד על הדברים לשם השגת המטרה המשותפת.

נספח