מפגש 10, שנה ב': הפקת לקחים

המשתתפים יקבלו כלי שישרת אותם בטווח הקרוב והרחוק ויפיקו לקחים מתוך הפעילות התורמת שביצעו יחד בשבוע הקודם

מטרות

  1. המשתתפים ילמדו כלי שישרת אותם בטווח הקרוב והרחוק
  2. המשתתפים יפיקו לקחים מתוך הפעילות התורמת שביצעו יחד בשבוע הקודם

ציוד למפגש

  1. ערכות חידות (כתב חידה, 9 עיגולים לכל קבוצה - נספח א')
  2. דפים ריקים, כלי כתיבה
  3. לוח מחיק, מצבע (טוש) ללוח
  4. דפי ניתוח SWOT שהוכנו במפגש 6

פתיחה – משחק חימום "כמה עולה קפה?" (10 דקות)

כל המשתתפים יושבים במעגל על כיסאות. במרכז המעגל עומד המנחה שנקרא המפקד. המנחה מחלק למשתתף אחד את השם "יוסי", למשתתף שני את השם "כמה"" ולמשתתף שלישי את השם "מאמא-מיה" (אפשר להחליף גם ב"וואי-וואי-וואי" או דומיו). לשאר המשתתפים במעגל ניתן מספרים בסדר עולה 1, 2, 3… כך שלכל אחד יהיה שם במשחק.
 
המשחק עובד כך שכל מי שהמנחה קורה בשמו צריך לקום ולענות "כן המפקד". המפקד תמיד ישאל את אותה שאלה, "כמה עולה קפה?" והמשתתף צריך לענות במספר בטווח שבין 1 למספר האחרון במעגל (משתתף לא יכול לקרוא ליוסי, כמה או מאמא-מיה).
 
לאחר שהמשתתף עונה במספר, המפקד קורא למישהו חדש – זה יכול להיות המספר שהמשתתף הקודם אמר, זה יכול להיות מספר אחר וזה יכול להיות מישהו מהשלושה בעלי השם. הדגש החשוב הוא על כך שרק מי שהמפקד קורא בשמו קם ורק אחרי שהמפקד קורא לו.
 
אם קם משתתף בלי שהמפקד קרא לו, או אם משתתף ענה שלא בזמן – אותו משתתף נפסל ואסור לומר את הספרה שלו יותר כתשובה לשאלה כמה עולה קפה, כי אז גם נפסלים.
 
דוגמה 1: "חמש" – "כן המפקד" – "כמה עולה קפה?" – "שבע" – "כמה?"
  • אם 5 אמר שוב 7 הוא פסול – כי המפקד קרא ל"כמה".
  • אם "כמה" לא נעמד הוא פסול – כי המפקד קרא לו.
  • אם 7 נעמד כי 5 זימן אותו – 7 פסול כי המפקד לא קרא לו.
  • אם השחקן 7 כבר מחוץ למשחק – 5 פסול, כי הוא אמר ספרה שלא במשחק.
אם למשל "כמה" או "יוסי" נפסלים אפשר למנות משתתף אחר לתפקיד, ואז המספר שהוא שוחרר ממנו יוצא מהמשחק.
 
חשוב להקפיד לשחק מהר – ככל שהקצב יותר מהיר אנשים ייפסלו יותר (אפשר גם לפסול על איטיות).

חלק א' – התנסות בתחקור (25 דקות)

המנחה יחלק את הקבוצה לקבוצות של 4-3 משתתפים. מעבר לחברי הקבוצות הקטנות יגדיר המנחה מתצפת לכל קבוצה (כך שאם למשל יש 12 משתתפים בפעילות, יהיו 3 קבוצות של 3 ועוד 3 מתצפתים – אחד לכל קבוצה). לאחר החלוקה יש לקחת את המתצפתים הצידה לשתי דקות ולתדרך אותם על המשימה שלהם:
 
כל קבוצה תקבל את אותו כתב חידה ו-7 דקות למשימה. המשימה היא לצבור כמה שיותר נקודות מתוך הניסיון. הקבוצה הראשונה שתצליח לפתור תקבל 10 נקודות, השנייה 8, השלישית 6 וכן הלאה… לאחר 3 דקות בתוך המשימה הקבוצות יוכלו לבקש רמז מהמנחה, אך בקשה לרמז תוריד 3 נקודות מהניקוד הקבוצתי.
 
בזמן שהקבוצה מתמודדת עם הפתרון, המתצפת צריך לבחון את ההתנהלות הקבוצתית שלהם – מה הם עושים טוב ומה לא, כמה הם נעזרים בעזרים שניתנו להם, כמה הם מפרים זה את זה בחשיבה, האם מישהו משתלט על העניינים, מתי והאם הם משתמשים ברמז – האם בחוכמה או לא, מה מידת המוטיבציה שלהם ועוד… למתצפת אסור לומר מילה בתהליך, הוא מתצפת דומם.
 
** אם הקבוצה צעירה יחסית או אם המנחה אינו בטוח שיצליחו להגיע לרמת תצפית מספקת – אפשר להכין להם מראש פורמט לתצפית של דירוג 5-1 לפי כל מיני פרמטרים.
 
קבוצה שמסיימת ופותרת את החידה קוראת למנחה, וכך לפי קצב הפתרון המנחה מעניק נקודות, ומוריד במידת הצורך את 3 הנקודות למי שביקש רמז.

החידה

יש 9 מטבעות, כולם שווים במשקלם פרט לאחד, שהוא קל יותר. יש למצוא באמצעות שתי שקילות בלבד במאזניים איזה מטבע הוא הקל ביותר.

הרמז: בשקילה הראשונה יהיו 3 מטבעות בצד אחד של המאזניים ו-3 בצד השני.

בסוף 7 הדקות נחזור למליאה ונראה האם יש קבוצות שהצליחו ומה היה הפתרון. אם אף קבוצה לא הצליחה המנחה מגלה את התשובה. ראו קישור לחידה.

 

נערוך דיון במליאה:

  • תחילה נשאל את המשתתפים – איך הייתה ההתמודדות עם המשימה?
  • מה עשיתם בצורה ממש טובה כדי להגיע לפתרון? (נשווה בין אסטרטגיות שונות של קבוצות שונות.)
  • מה עיכב אתכם בדרך לפתרון, או האם היה קושי בתהליך עבודת הצוות שלכם?
  • נפנה את השאלות למתצפתים – שתפו אותנו באבחנות שלכם מתוך הצפייה מבחוץ (שאלות דומות לאלו שהפנינו למשתתפים.)
  • איך הרגשתם כשהבטתם מבחוץ?
  • לכולם – מה למדתם מההתנסות הקטנה הזו?

לאחר הדיון הזה נערוך "דיון-על" לשיחה שערכנו:

  1. מהם הדברים שהיה לנו יותר קל להציף בדיון על המשימה?
  2. אילו תחושות הדיון הזה עורר בכם? (מבוכה, מיותר, חשוב, סקרנות, למידה…)
  3. מה היה תפקיד המתצפתים? איזה ערך מוסף הם נתנו לדיון?

התהליך שערכנו בדקות האחרונות היה תהליך מקוצר של למידה מתוך משימה, או במילים אחרות – הפקת לקחים. בכמה דקות הספקנו גם לקבל משימה, גם לבצע אותה וגם לנתח את ההצלחות והאתגרים שלנו.
בואו נעמיק יותר ברעיון של הפקת לקחים.

חלק ב׳ – שלבים בהפקת לקחים (15 דקות)

המטרה של הפקת לקחים היא למעשה לשפר ביצועים:

  • גם בטווח הקרוב (לדוגמה: הקבוצה ממשיכה להתנהל יחד – מה אפשר לשנות ממחר בבוקר?)
  • גם בטווח הקצת יותר רחוק (לדוגמה: מה נעשה אחרת בפעילות התורמת הבאה?)
  • גם בטווח הרחוק מאוד (לדוגמה: מה אני לומד מתוך ההתנסות הזו להמשך החיים שלי – לא משנה מה תהיה המשימה או מי יהיו האנשים שאיתם אעבוד?)

נגדיר יחד ארבעה שלבים לתהליך (כדאי לצייר על הלוח):

נשאל:

  1. למה המודל מעגלי? (כדי שהפקת הלקחים שלנו תשמש אותנו לתכנון המשימה הבאה, תהליך הפקת הלקחים לא הסתיים לאחר שהפקנו אותם, אלא ייבחן מחדש בפעם הבאה.)
  2. מה נעשה בכל שלב? (כתבו על הלוח את האמירות של המשתתפים.)
  3. הוסיפו על מה שלא נאמר מהקבוצה:
    • בשלב התכנון: נחשוב על התוכן, חלוקת זמנים, חלוקת תפקידים, היערכות מקדימה, נערוך SWOT, נדאג לציוד, נקבע יעדים ומטרות.
    • בשלב המשימה: נוציא לפועל את התכנון, נחתור לעמידה בכל מה שהגדרנו בשלב התכנון.
    • בשלב הפקת הלקחים: נבדוק את התכנון שלנו, נבדוק עמידה ביעדים שהגדרנו, נתחקר הצלחות ואתגרים (חשוב מאוד – ללמוד גם מהצלחות ולא רק ממה שלא הצליח), נחשוב כיצד לייעל דברים בפעם הבאה, נפרגן לאנשים וניתן להם משובים אישיים, נחזור לניתוח ה-SWOT שערכנו ונבדוק האם הבאנו לידי ביטוי את החוזקות וניצלנו את ההזדמנויות, ועוד…
    • בשלב התיעוד וההפצה: נוודא שכולם חשופים למסקנות (גם אם למשל רק חלק מהקבוצה ערך הפקת לקחים, נבין שערך הלמידה הוא משותף לכולם.)
    • חוזרים לשלב התכנון למשימה הבאה, הפעם תוך חזרה ללקחים מהפעם הקודמת וחוזר חלילה.

חלק ג׳ – התנסות בהפקת לקחים (30 דקות)

אחרי שהבנו את החשיבות בהפקת לקחים וקיבלנו דוגמה לתהליך המלא, נתנסה בהפקת לקחים מהפעילות התורמת שערכנו במפגש הקודם.
נתחלק לקבוצות קטנות של 3-2 משתתפים, וכדי לגוון את השיחה, כל קבוצה תקבל נושא לתחקר.
 

להלן מספר הצעות לנושאים:

  • תכנון מול ביצוע: מה מתוך מה שהגדרנו ותכננו יצא לפועל? מה פחות?
  • מה היה טוב? להצביע על כל הדברים בפעילות שהתנהלו בצורה מוצלחת.
  • מה היה פחות טוב? להצביע על כל הדברים שאפשר לשפר להבא.
  • חזרה ל-SWOT: המנחה ייתן לקבוצה זו את דפי ה-SWOT שהוכנו במפגש השישי ונראה האם מימשנו חוזקות, ידענו להימנע מהחולשות שלנו, ניצלנו הזדמנויות והתמודדנו עם איומים.


** למנחה: אפשר גם לתת לכל אחת מהקבוצות הקטנות להתייחס ליותר מסעיף אחד.


** אם יש סעיף שחשוב למנחה לתחקר אחרי ביצוע הפעילות והוא לא מופיע כאן, כמובן שאפשר להוסיף אותו.

לאחר כ-10 דקות של פעילות עצמאית בקבוצות נחזור למליאה ונשתף במה שעלה מתוך הקבוצות. נערוך דיון פתוח על הממצאים שהקבוצה משתפת בהם מתוך התחקור.


סיכום (10 דקות)

מעבר לכל החשיבה שלנו על התפקוד הקבוצתי אל מול המשימה, הזכרנו שאחד מהדברים שחשוב לעשות בהפקת הלקחים הוא לדעת לפרגן זה לזה. נערוך סבב שבו כל אחד אומר למשתתף שיושב מימינו משהו טוב על האופן שבו הוא התנהל בפעילות התורמת (או בכלל בקבוצה).
 
אם נמצא בקבוצה משתתף שלא היה בפעילות התורמת – נבקש שיפרגנו לו על משהו כללי, או יאמרו לו במה הורגש חסרונו.

המנחה יסכם את הפעילות התורמת בכמה מילות פרגון. אפשר גם להוסיף ציטוט שהמנחה אוהב. חשוב לסיים בנימה מעודדת ותומכת שתחזק את הקבוצה הלאה.