מפגש 12, שנה ג': מהם הגבולות בחיינו?

מפגש זה מוקדש לדיון במושג גבולות: האם גבול הוא אובייקטיבי או אישי? מתי אנחנו מעמידים גבולות? ומה אפשר ללמוד ממצב הגבולות של מדינת ישראל?

מטרות המפגש

  • דיון במושג גבולות
  • חשיפה לגבולות הפיזיים הקיימים ברחבי העולם

ציוד למפגש

  • מפה אילמת של ישראל/העיר
  • כלי כתיבה
  • מקרן
  • כרטיסיות גבולות מודפסות

פתיחה

נערוך שאלון ותחרות על המפה וגבולות ישראל: מה מבדיל בין שכונה לשכונה? כיצד האוכלוסייה משתנה מגבול לגבול, ולמה?

אפשרות א': מפת ארץ ישראל – נצייר את המפה על הלוח/דף נבחן אותה ונשאל: מי קבע אותה? האם היא מוסכמת על כולם?

אפשרות ב': מפת העיר, נקיים תחרות בין המשתתפים וננחה אותם להגדיר כל שכונה ושכונה על ידי סטיגמה. נשאל למה שכונה ג' מתויגת כך ושכונה ד' כך.

* התחרות יכולה להתקיים בין בודדים או בחלוקה לקבוצות.

גוף הפעילות

לאחר שראינו שגבולות עלולים להיות קצת מטושטשים בהגדרה שלנו לפי המפה של העיר/מדינה, נשאל: האם גבולות בין מדינות הם דבר פיזי/מוחשי או שמא זה מוסכם בין הצדדים? ניתן לדבר על ישראל והסובבים אותה – היכן יש הסכמה והיכן לא:

  • בגבול בין מצרים לישראל יש הסכמה ושלום (גבולות מוסכמים על שני הצדדים).
  • בגבול בין ירדן וישראל יש הסכמה ושלום (מוכר כגבול בינלאומי בקטע העובר בערבה, ובקטע העובר ממזרח לעמק בית שאן. בהסכם השלום עם ירדן נקבעו שטחים הנמצאים בריבונות ירדנית אולם ישראלים רשאים להיכנס אליהם ולעבדם, ללא צורך בדרכון. בשנת 2019 הסתיים ההסכם, והשטח הועבר לרשות ירדן. בין עין גדי לבית שאן הגבול אינו מוכר כגבול בינלאומי).
  • הגבול בין ישראל וסוריה שרוי במחלוקת (נקבע על ידי ישראל באופן חד-צדדי בשנת 1981 ב"חוק רמת הגולן", אשר החיל את המשפט הישראלי על רמת הגולן. הגבול מסומן בהתבסס על "הקו הקדמי הישראלי", המוגדר בהסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה משנת 1974. הקהילה הבינלאומית אינה מכירה ברמת הגולן כחלק ממדינת ישראל).
  • הגבול בין ישראל ולבנון שרוי במחלוקת (יש הכרה בינלאומית לגבי קו הגבול משנת 2000).
  • הגבול בין ישראל והרשות הפלסטינית שרוי במחלוקת (טרם הוגדר סופית, וגם בתוך החברה הישראלית ניתן לראות השקפות סותרות לגביו).
  • הגבול בין ישראל ושטחי הרשות הפלסטינית ברצועת עזה שרוי במחלוקת (נקבע חד-צדדית על ידי ישראל בשנת 2005, בהתבסס על הסכמי שביתת הנשק עם מצרים משנת 1949).

 

כעת צפו ביחד בסרטון ובתמונות של גבולות מכל העולם וקיימו דיון על נקודות גבול: https://www.youtube.com/watch?v=cqlMC5rJylM

תמונות של גבולות שונים מרחבי העולם תמצאו בנספח 2.

  • האם מתוך התמונות והסרטון ניתן ללמוד על אופי היחסים בין המדינות? מדוע בכלל צריך גבולות?
  • מי צריך להחליט על הגבולות?
  • מתי גבולות מהווים מחלוקת?


לאחר צפייה בסרטון והצגה של גבולות בעולם, שאלו: היכן עוד יש גבולות בחיינו? כאן המקום לייצר שיח על כך שהרבה מהחיים שלנו מחולקים לגבולות. הדיון הבא ינסה לבחון מתי אכן מדובר בגבול מוצק ויציב ומתי זו נקודת מפגש, ביחס לסוגיות שונות ולסוגים שונים של גבולות, בין הגיאוגרפי לחיינו האישיים:

  • גבול כמחסום: מתי אני בשום פנים ואופן לא עובר את הגבול?
  • גבול כגשר: מתי יש חיבור בין שני עולמות שונים?
  • שיתוף פעולה צמוד גבולות: מתי יש שיתוף פעולה בין שתי קבוצות הגובלות זו בזו?

 

בדיון הבא שוחחו על שלושה סוגי גבולות שמעסיקים אותנו במודע או לא מודע ובקשו מכל משתתף להוסיף עוד דוגמה מחייו לאחד מכל הגבולות הבאים:

  • גבולות של גילאים: מגיל 18 מותר לשתות אלכוהול?
  • גבולות מגדריים: מה מותר ואסור ללבוש בתור גבר/אישה?
  • גבולות דתיים: מה מותר ואסור לאכול בדתות שונות?

כעת נסו לדון במחסומים ונקודות מפגש שהחיים מאפשרים ומציעים.

סיכום

אלברט איינשטיין אמר: "ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאונות יש גבולות".

שאלו את המשתתפים: איך אתם מסבירים את המשפט, בעקבות מה שעברתם היום? האם גבול הוא אובייקטיבי או אישי? מתי את/ה מעמיד/ה גבולות? מה אפשר ללמוד ממצב הגבולות של מדינת ישראל?