מפגש 14, שנה ג': מוכרחים להמשיך לנגן?

מפגש זה יעסוק במוזיקה כמרכיב מרכזי בחוויית הזהות הקולקטיבית. במהלך המפגש ננסה לברר מהי מוזיקה ישראלית ומה מאפיין אותה, בין השאר, באמצעות הדיון סביב מקומה של המוזיקה המזרחית בישראל

מטרות המפגש

  • הכרה ודיון במוזיקה כמרכיב תרבותי
  • אפיון מוזיקה ישראלית
  • שיתוף של חוויות אישיות במוזיקה

ציוד למפגש

  • רמקול
  • מקרן
  • דימוי למיקרופון
  • ראיון עם אביהו מדינה מודפס

פתיחה - "לא נפסיק לשיר"

אם האווירה קלילה ניתן להתחיל את המפגש בהקרנה של קטעים מהמשחק Just Dance: 

https://www.youtube.com/results?search_query=just+dance

לאחר מכן, חלקו את הקבוצה לשתי קבוצות או יותר, והנחו אותם בכללי המשחק "לא נפסיק לשיר".

נושאים למשחק:

  • צבעים - כל קבוצה בתורה שרה שיר עם צבע/על צבע.
  • נושאים – קובעים נושאים שונים וכל קבוצה מקבלת זמן למצוא הכי הרבה שירים בנושא (אהבה, ים, טיולים, ארץ ישראל).
  • להקות/זמרים – כל קבוצה בתורה שרה שיר של להקה/זמר/ת שקובעים.

חלק א' - אפיון מוזיקה תרבותית

הסבירו למשתתפים שלפני הצלילה לאפיון מוזיקה ישראלית, תדברו על אפיון כללי של מוזיקה. השמיעו קטעי מוזיקה מרחבי העולם ושאלו כיצד הדבר מזוהה עם התרבות והמקום שממנו בא הקטע. ניתן להשמיע את הקטע למשתתפים ולתת להם קודם לנחש את ארץ המקור.

 

לאחר ששמעתם מוזיקה מרחבי העולם המבוססת על תרבויות שונות ושפות שונות, עברו לנושא המפגש - מוזיקה ישראלית.

חלק ב' - מוזיקה ישראלית

צפו בסרטון מתוך "ארץ נהדרת":

https://www.youtube.com/watch?v=-ksljsJhE8U

בקשו מכל משתתף לבחור שיר אחד שמסמל "שיר ישראלי" לדעתו. ערכו סבב והשמיעו את השירים ואת הנימוקים.

כעת קיימו דיון בשאלות הבאות:

  • מהי מוזיקה ישראלית? נסו להגדיר אותה.
  • כיצד התרבות הישראלית באה לידי ביטוי במוזיקה שלה?
  • האם יש ההבדל בין מוזיקה מזרחית למוזיקה עברית?
  • האם יש זמרים ישראלים שלא שרים מוזיקה ישראלית? (לדוגמה, נגה ארז)

 

כבר יותר מארבעים שנה, מאז סוף שנות השבעים של המאה שעברה, מתנהל בשיח הציבורי בישראל ויכוח מתמשך על אודות הערך התרבותי והאמנותי של הסגנון המוזיקלי המכונה "מוזיקה מזרחית" או "מוזיקה ים תיכונית". העמדות השונות בוויכוח זה שזורות בשלל היבטים ומשמעויות. רובן כלל אינן נוגעות לסוגיות מוזיקליות מובהקות, אלא לשאלות של זהות לאומית ומעמדית. עצם קיומו המתמשך של הוויכוח מעיד, בראש ובראשונה, על עובדה תרבותית אחת: מוזיקה פופולרית מהווה ביטוי תרבותי מרכזי ביותר בחוויית הזהות הקולקטיבית.

קראו את הראיון עם אביהו מדינה ודונו בשאלות הבאות (הראיון מצורף בנספח מס' 1):

  • מה דעתכם על הקטע?
  • אילו תחושות עלו לכם במהלך הקטע?
  • האם אתם מסכימים עם הטענות של אביהו מדינה?
  • האם, לדעתכם, הוא מתאר את המציאות כפי שהייתה?
  • האם באמת בכולנו יש את שני הצדדים שהוא מדבר עליהם?
  • האם האחד לא יכול להתקיים בלי השני?
  • למה, לדעתכם, קיימת ההתעקשות להשתמש במושגים מזרחי ואשכנזי?
  • האם באמת האשכנזים דוחקים את התרבות של המזרחים? אם כן, מה הסיבה לכך?

סיכום - פסקול אישי

הנחו את המשתתפים לבחור שני שירים: אחד המייצג את תקופת הילדות שלהם, ואחד המייצג את השנים האחרונות שלהם. בסבב, בקשו מכל משתתף לחשוף את השירים שבחר ולהסביר למה הם מייצגים את הילדות והבגרות של חייהם. התחילו בבחירות שלכם.

סכמו: כמו שכל אחד מהמשתתפים בחר בשירים אחרים מהילדות ומהבגרות, מכיוון שאנחנו משתנים וגם הטעם שלנו משתנה, כך גם המוזיקה בארץ ובעולם משתנה ומתפתחת עם כל דור חדש, ומושפעת גם מהעליות השונות שהגיעו לארץ ומהטרנדים העולמיים.