מפגש 16, שנה ג': צדק-סדק חברתי

מפגש זה עוסק במשברים ומחאות. נדבר על הזכות למחות, נציג שתי מחאות ציבוריות גדולות מהעבר בישראל ונבחן את היכולת של המוחים להשפיע על המדיניות ולקדם ערכים שהם מאמינים בהם

מטרות המפגש

  • הכרה במשברים בחברה הישראלית.
  • דיון על יכולות אזרחיות לפעול נגד אי צדק.
  • הכרה בזכויות.

ציוד למפגש

  • פתק מוחה/לא מוחה לכל משתתף
  • מחאות תלמידים מודפסות
  • מקרן
  • רמקול
  • דיון חותם מודפס

פתיחה

חלקו לכל משתתף שני פתקים: על אחד "מוחה" ועל השני "לא מוחה". בקשו מהמשתתפים להגיב לכל סיטואציה. בחירתם צריכה להיות בהתאם לסיטואציה, האם היא תגרום להם לצאת למחאה בנידון או לא.

סיטואציות:

  • מחירי הקפיטריה של בית הספר התייקרו בין לילה וקפצו ב-20%.
  • חברי הכיתה החליטו לעשות מסיבה של כל הכיתה בערב יום שישי, למרות שידוע שחלק מהחברים שומרי שבת ואינם יכולים להגיע.
  • בבית הספר שלנו רק תלמידים בעלי ממוצע ציונים מעל 85 יכולים להשתתף במסע לפולין.
  • לקראת מסיבת סיום השנה הוחלט לאסוף כ-300 ש"ח מכל תלמיד. אני יודע על שני חברים שאינם מתכוונים להגיע למסיבה בגלל העלות הגבוהה.
  • אישה במשק הישראלי מרוויחה כ-2,500 ש"ח פחות מהגבר הישראלי.
  • הוחלט שמסיבת הסיום של שכבת י"ב תתקיים יום לפני בחינת הבגרות במתמטיקה.
  • בפריפריה הגאוגרפית במדינת ישראל יש 0.4 מיטות בית חולים לכל 1,000 איש לעומת 2.9 מיטות לכל 1,000 איש במרכז (נכון ל-2019).
  • צה"ל הודיע שתלמיד שאינו זכאי לתעודת בגרות לא יוכל לשרת בתפקידים קרביים ופיקודיים.
  • ההורים שלי החליטו שאני לא יכול להיות חבר/ה של בן הכיתה משום שאבא שלו חבר במפלגה שההורים שלי לא אוהבים.
  • בכל פעם שאני מגיע לדרום תל אביב אני רואה תופעות של זנות, סמים ואלימות ומרגיש שאף אחד לא עושה כלום בנידון.

 

ניתן לתת למשתתפים להציע סיטואציות בשיטת הפופקורן ולעורר דיונים קצרים.

כעת, שאלו: למי יש זכות להפגין? האם גם ילדים יכולים להפגין? האם חיילים יכולים להפגין? אסירים? תלמידים?

חלק א' – מחאות תלמידים

בקשו שלושה מתנדבים להקריא כל דוגמה.

דוגמאות למחאות תלמידים בעולם:

  1. באפריל 2006 החלו תלמידי תיכון בצ'ילה במאבק שהלך וגדל ובשיאו הגיע לידי השבתה של כ-100 תיכונים ברחבי המדינה, זאת במחאה על אופן ניהול התיכונים הציבוריים בידי הממשלה. המאבקים נמשכו כחודשיים ובסופם הציעה הממשלה לתלמידים הצעת פשרה, שהתקבלה, והתלמידים חזרו ללימודים.
  2. בספטמבר 2015 חסמו 100 תלמידי תיכון בפורטו-ריקו את הכניסות לבית הספר התיכון שלהם ולא אפשרו ללימודים להתקיים במחאה נגד הרשויות, שהעבירו שישה מורים מבית הספר למחוז אחר. התלמידים טענו שהפחתה בכמות המורים תיצור עומס בכיתות ואף כתבו איגרת מחאה למשרד החינוך הפורטוריקני. המאבק הצליח והמורים הוחזרו בסופו של דבר לבית הספר.
  3. מאות תלמידים התאספו בנובמבר 2018 מחוץ לתיכון שער הנגב, אחד הגדולים באזור עוטף עזה, והשביתו את הלימודים במוסד החינוכי. התלמידים הפגינו על רקע הפסקת האש שיצאה לפועל בתום יממה שבה ספגה ישראל ירי של יותר מ-400 רקטות. "לאחר יממה של ירי טילים, אזעקות ללא קץ, הרוג ופצועים, אנחנו לא מוכנים להישאר אדישים למצב", הודיעו התלמידים, שיצאו בתחילת החודש לצעדת מחאה מעוטף עזה לירושלים בדרישה להשבת השקט. בעקבות הפגנה זאת נוצרה מחאת תלמידים ארצית "דרום שחור".

ניתן לעצור אחרי כל קטע או לאחר הקראה של כולם ולסכם על ידי כתיבת דברים מרכזיים על הלוח:

  • מה מפעיל אותנו? מה מעצבן אותנו?
  • האם תמיד אנחנו קמים לפעולה כשאנחנו פוגשים אי צדק?
  • האם ידוע לנו אילו כלים יש לנו בכדי למחות?
  • מתי מחאה הופכת למסוכנת או לא לגיטימית? האם יש לכם דוגמאות למחאות כאלו?

חלק ב' – מחאות ציבוריות

כעת נצפה ונבחן שתי מחאות ציבורית גדולות בחברה הישראלית, כאלה שעדיין מורגשות ומדוברות בחברה.

במידה שאין מקרן ניתן לבקש מהמשתתפים לצפות דרך הניידים (ראו גם כתבות מוצעות בנספח).

מחאת האוהלים, 2011:

https://www.youtube.com/watch?v=8W1BllJO1ok&feature=youtu.be

לאחר הצפייה בקטע, שאלו:

  • איך התחילה מחאת האוהלים? על איזה צורך היא באה לענות?
  • מדוע היא הצליחה להתפשט בכל הארץ?
  • מה אתם הייתם עושים שונה/דומה?

 

ההתנתקות, 2006:

https://www.facebook.com/watch/?v=1015961885089005

לאחר הצפייה בקטע, שאלו:

  • במה עסקה המחאה? על איזה צורך היא באה לענות?
  • אילו ציבורים היו שותפים לה?
  • מה אתם הייתם עושים שונה/דומה?

דיון חותם - שיר

סכמו: היום דיברנו על מחאות שונות שצמחו מלמטה, באו לענות על צרכים ורצונות של אנשים שונים לפעול וליצור שינוי בחברה שבה הם חיים. הזכות למחות הוא זכות בסיסית של בני אדם במשטר דמוקרטי, והיא הדרך של אנשי ציבור ואזרחים מין השורה להשפיע על המדיניות ולקדם ערכים שהם מאמינים בהם. כמו כן, דיברנו על דרכים לגיטימיות ולא לגיטימיות למחות. חשוב לזכור תמיד שיש לעשות את המחאה בדרך חוקית.

ניתן לסיים בשיר, לבחירתכם (ראו מילים בנספח):

  • שלום חנוך – מחכים למשיח
  • הדג נחש – זמן להתעורר/לא פרייארים