במפגש זה ייחשפו המשתתפים לרעיון של "שנת מפנה" בחייהם – השנה שבין תיכון לצבא, ולאפשרות לעשות בה משהו משמעותי, שיכול לשרת גם את החברה
כל משתתף יכתוב על פתק שלושה ערכים משמעותיים בחייו וישים את הפתקים בקופסה. ערכים לדוגמה: שוויון זכויות, חיבור בין סקטורים וכו'.
לאחר מכן נעבור לפעילות של כתיבה: כל משתתף יצטרך לכתוב על עצמו מהעיניים של מישהו קרוב (חבר/ה, הור/ה, אח/ות).
המטרה היא לכתוב מכתב המתאר אותי מנקודת מבט של מישהו קרוב. ניתן להנחות בעוד כמה נקודות להתייחסות: מה אעשה כשאהיה גדול? איזה קשר יש בינינו? וכדומה. לאחר מכן בקשו מהמשתתפים להקריא ולשתף כיצד האנשים הקרובים אליהם רואים אותם והאם הם רואים את הקשר שלהם שווה אחד לשני?
הניחו שני שלטים עם השנה הנוכחית והשנה שתהיה בעוד עשור (למשל, 2024 ו-2034). הפעילות תתקיים במתודה של שיט בנהר לאורך העשור ובחינה של הערכים בכל תחנה. כל משתתף יקבל דף A4, שבו יכתוב את הנקודות המרכזיות בעשור הבא לחייו. לדוגמה: סיום תיכון, עבודה לפני צבא, שירות צבאי מסוים, טיול אחרי צבא, לימודים, מגורים.
לאחר מכן יקפלו המשתתפים את הדף לצורה של סירה. הסבר קל וקצר לקיפול סירה בסרטון הבא:
https://youtu.be/5mhyY4wUdEw?si=Ucw0kWUTDGVIhlXt
לאחר מיקום כל הספינות על "הנהר", יפתחו כל המשתתפים את הערכים שכתבו ויבחנו כיצד הם באים לידי ביטוי בבחירות שלהם בעשור הבא. לדוגמה: סיום לימודים, מכינה, צבא, תואר, חתונה.
כעת שאלו, האם אנחנו רוצים לתרום מעצמנו בעשור הקרוב לטובת החברה שבה אנו חיים?
"החיים בעידן המודרני מתנהלים בקצב מהיר – מבית הספר ומהבית אנחנו יוצאים למסלול המוכר והידוע של צבא-טיול-פסיכומטרי-לימודים-קריירה-משפחה. מעטים הם הרגעים שבהם נרשה לעצמנו לקחת רגע לחשוב לאן היינו רוצים להוביל את עצמנו במסלול המטורף של החיים" (מתוך האתר של בינ"ה).
הסבירו על שנת שירות/שנת מעבר בין תיכון לצבא (מומלץ להזמין מישהו שנמצא עכשיו בשנת שירות לדבר):
שנת שירות זו שנה שבה אתם כל כולכם תורמים למען החברה בארץ, למען ילדים בסיכון, קשישים, בעלי מוגבלויות ואפילו תורמים לחקלאות המדינה. זו שנה שבה אתם לומדים להתמודד עם מצבים מורכבים בחיים, להכיל מצבים לא פשוטים, לעבוד עם אנשים שונים מכם, שעד כה לא יצא לכם לפגוש.
פזרו ברחבי הכיתה כרטיסיות שונות של דמויות בחברה הישראלית. תנו לכל משתתף פתק שעליו ירשום לעצמו דירוג מ-1 עד 9 לכל דמות (1 – הכי תורם, 9 – הכי פחות תורם).
הדמויות: חקלאי, מורה, פילנתרופ מחו"ל, רב, קצין בצבא, מתנדב בעמותה לניצולי שואה, שר בממשלה, מפתח של וויז, זמר, פעיל שנת שירות.
לאחר הדירוג והדיון, כתבו ביחד כרטיסייה של פעיל בשנת שירות ושאלו איפה הייתם מדרגים אותו ברשימה. את המפגש סיימו בסבב שבו כל משתתף/ת ישתף את דעתו לגבי השנה בין בית ספר לצבא – האם יש לו/ה מחשבות על שנת שירות או שזה לא מדבר אליו בכלל.
סכמו: הפעילות התחילה בדיון על הערכים של כל אחד והזהות האישית שלנו. לאחר מכן דיברנו על העתיד, כיצד כל אחד רואה את עצמו מתקדם ובאילו שלבים משמעותיים הוא יעבור. מתוך זה עצרנו לרגע לחשוב לא רק על עצמנו, אלא גם על החברה כולה, וחשבנו מה יכול להיות המשמעות של לקחת שנה בין סיום התיכון לשירות הצבאי ולעשות משהו משמעותי, שיכול לשרת לא רק אותנו, אלא גם את החברה. בחודשים הקרובים אני מקווה שזה ימשיך להעסיק אתכם וכל אחד/ת שיש לו עוד שאלות או מעוניין בעזרה בתהליך מוזמן לפנות אלי.
לסיום, המפגש האחרון בשנה מתקרב בצעדי ענק. היינו רוצים שאתם תהיו אלו שיחליטו מה יכלול המפגש – מה יהיה האופי שלו, אילו פעילויות יכלול, איפה יתקיים וכן הלאה. שווה לנסות להבין אם יש צוות שרוצה לחשוב על המפגש האחרון ולפתח אותו או לעשות חלוקת אחריות כלשהי בין חברי הקבוצה.