מפגש 18, שנה ג': מנהיגות לאורך הציונות

במפגש המסכם יכירו המשתתפים מנהיגים שונים מתולדות הציונות ודרכם סוגים שונים של מנהיגות ודרכים שונות לחולל שינוי

מטרות המפגש

  • הכרה של דמויות מפתח בתקופת הציונות.
  • דיון באופיים של מנהיגים שונים.

ציוד למפגש

  • דפי הסבר מודפסים
  • כלי כתיבה לכל משתתף
  • טוש ולוח
  • דיון חותם למשתתף

פתיחה

התחילו במשחק, שחקו אותו בכמה סיבובים. בכל סבב יש רק משתתף אחד שיקבל את תפקיד המנהיג, והוא זה שמחליט מה עושים.

"מצא את המנהיג" – אחד המשתתפים יוצא החוצה, הקבוצה בוחרת מנהיג/ה ושאר הקבוצה תעשה את התנועות שהמנהיג/ה עושה. המנהיג/ה מחויב לשנות תנועה כל 30 שניות לפחות. המתנדב שיצא החוצה עומד במרכז המעגל וצריך לנחש מיהו המנהיג/ה תוך שלושה ניחושים בלבד.

לאחר המשחק, נדון באופנים השונים של מנהיג/מנהיגות:

  • אילו סוגי מנהיגים יש?
  • האם יש הבדל בין המנהיגים של פעם למנהיגים של היום?
    האם מנהיגים נולדים עם תכונות מולדות או החיים הופכים אותם למנהיגים?

 

ניתן לסכם עם סבב של מנהיגים פורצי דרך מהמשתתפים (לא קרובי משפחה).

חלק א' – בחינה ודיון במנהיגים מהציונות

בחלק זה נבחן במנהיגים בתחילת תקופת הציונות ונדון בהם.

חלקו את הקבוצה לקבוצות של 3-4 משתתפים, כל קבוצה תקבל דמות של מנהיג מראשית הציונות. בנספח – תמונה של הדמות, ביוגרפיה קצרה ואחד מכתביו/נאומיו.

בקשו מהקבוצה לאפיין את דמותו של המנהיג: מהן התכונות הבולטות בו? האם ההחלטות אליהן נדרש ותפיסותיו מובנות להם, כיצד הם היו פועלים? מהי השפעתו על החברה הישראלית כיום?

כל קבוצה תנסה לתאר את הדמות שקיבלה לפי פועלה, תכונות מנהיגותה וחותמה על החברה.

כתבו את התכונות שעולות על הלוח. כאשר כל קבוצה מציגה שאלו: האם הכרתם את הדמות לפני הפעילות? באיזו מידה? האם גיליתם משהו חדש לגביה? מה הפתיע אתכם? מה אכזב אתכם לגביה? וכדומה.

דיון חותם

"לעולם לא ייתם הוויכוח: "מי מעצב את פני ההיסטוריה: המנהיגים – או הנסיבות?"

"הנה תשובתי לכם: אנחנו כולנו מעצבים את פני ההיסטוריה. אנחנו – העם: אנחנו - החקלאי ההולך אחרי המחרשה, המורה בבית הספר, הרופא המציל חיים, המדען מול המחשב, פועל החרושת מול המכונה, פועל הבניין על הפיגום, אנחנו – האמא המלווה בדמעות את בנה ביום גיוסו לצבא; אנחנו האב הדואג והחרד בלילות לשלום ילדיו; אנחנו – יהודים וערבים; אנחנו – העם – אנחנו מעצבים את פני ההיסטוריה; ואנחנו המנהיגים, שומעים את הקולות, מזהים את רחשי הלב של מאות האלפים והמיליונים ומתרגמים אותם למציאות". (יצחק רבין, נאום בקונגרס האמריקני, 1994)

סכמו: במהלך היום עסקנו בסוגים שונים של מנהיגים ומנהיגות בסיפור הציוני. ראינו איך כל אחד ואחת התאים את עצמו הן לתקופה והן לנסיבות שהיו באותו זמן ופעל לחולל שינוי בסביבה שלו/ה. דנו בסוגים השונים ובדרכים השונות להנהיג ולחולל שינוי, וכפי שדנו במפגשים אחרים, גם אנחנו חושבים ופועלים כדי למצוא את הדרך הנכונה לחולל שינוי בתקופה שאנחנו חיים ולפי יכולתנו.