מפגש שמיני, שנה ג': היש עוד פרטיות?

במפגש זה נבחן את המושג פרטיות - מהי פרטיות? מהי הזכות לפרטיות? ואיך שומרים על הפרטיות ומכבדים את פרטיות האחר בעידן שבו הכול חשוף

מטרות המפגש

  • דיון במושג פרטיות
  • הקניית ידע בזכויות הפרטיות

ציוד למפגש

  • שלושה שלטים מודפסים: פרטי/לא פרטי/גבולי
  • טוש ולוח
  • כתבות מודפסות
  • כלי כתיבה

פתיחה - פרטי או לא פרטי?

נניח על הרצפה שלושה דפים עם הכיתוב: פרטי, לא פרטי, גבולי. נסביר למשתתפים שכעת נקריא מעשים ושאלות ונבקש מהם להתמקם מאחורי השלט שהם חושבים שהוא מתאים מבחינת הפרטיות שלו. ננסה לשלב דיון קצר לאחר כל אמרה.

נושאים לדיון:

  • משכורת של עובד
  • משקל
  • האם אני נמצא בזוגיות
  • נטייה מינית
  • שיוך פוליטי
  • העדה שלי
  • זהות דתית – יהודי/נוצרי/מוסלמי
  • כמה עוקבים יש לי באינסטגרם
  • הציון שלי בבגרות
  • היחסים שלי עם ההורים שלי

 

כעת נדון עם המשתתפים ונברר, בעצם, מה זו פרטיות? האם זה משהו מוחשי שאפשר להגדיר אותו וכיצד אנחנו יכולים להיות מודעים יותר לפרטיותנו.

חלק א' - הזכות לפרטיות

נקרא או נכתוב על הלוח ונסביר:

הזכות לפרטיות היא זכותו של אדם למרחב פרטי, פיזי או וירטואלי, הנתון לשליטתו, מתוך הכרה כי ישנם תחומים בחיי אדם שאינם אמורים להיות ברשות הרבים ללא הסכמתו המפורשת. הזכות לפרטיות היא חלק מזכויות האדם הטבעיות, שלהן זכאי כל אדם באשר הוא, משום שכל אדם זקוק לפרטיות על מנת לפתח ולממש את האוטונומיה שלו כפרט. הפרטיות מאפשרת לאדם לחיות את חייו ולשלוט על מידת החשיפה של חייו בהתאם לרצונו, ללא חשיפה, התערבות או חדירה לחייו. (ויקיפדיה).

אנחנו חיים בעידן שהכול בו חשוף. יודעים עלינו כמעט הכול והמושגים פרטי ופרטיות משתנים כל הזמן.

כעת נבחן כמה שאלות בנושא חדירה לפרטיות בעולם הדיגיטלי, ונבדוק האם אנחנו מודעים לזכויותינו ומקיימים אותן. נשאל את כלל המשתתפים, ונבקש מהם להגיב לשאלות ולחלוק עם הקבוצה:

  • כשאני מעדכן סטטוס ברשת (ווטסאפ/אינסטגרם) מי יכול לראות את זה? וגם – האם אני מקדיש זמן לניסוח, או כותב לפי "מה שיוצא"?
  • האם אני בוחר אילו תמונות שלי, של משפחתי ושל חבריי כדאי להעלות לרשת, או פשוט מעלה הכול, בלי לחשוב? האם כל אחד יכול לראות תמונות שאני מעלה?
  • איזה מידע אישי על אודותיי כדאי לפתוח לפני כולם ברשת?
  • איך אני מאשר חברים/עוקבים ברשת? האם אני מכיר באופן אישי את כל מי שאישרתי? האם הייתי רוצה שכל מי שאישרתי יוכל לראות מידע אישי עליי?
  • ושאלה אחרונה, אך חשובה – האם עדכנתי הגדרות פרטיות ברשת החברתית?

 

לימוד החוקים – לפי כל זכות: נסביר שהחוק לפרטיות למעשה מחולק לשני סעיפים:

  1. איסור על פגיעה של אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו.
  2. מאגרי המידע והדיוור הישיר.

חוק הגנת הפרטיות באתר כל זכות»

חלק ב' - חברותות

נתחלק לקבוצות של 5-4 משתתפים בכל קבוצה. כל קבוצה תקבל כתבה אחרת ובמבט שונה על פגיעה בפרטיות. כל קבוצה תלמד את הכתבה, תדון בה ותציג אותה בפני כלל הקבוצה בסוף.

נושאים לדיון:

  • כיצד נפגעה הפרטיות?
  • מי לדעתכם האשם בסיפור?
  • כיצד אפשר למנוע מעשים כאלה בעתיד? אילו חוקים אפשר לחוקק במטרה להגן על הפרטיות?

 

כתבות שונות הנוגעות לפרטיות:

פייסבוק שיקרה לבית המשפט האמריקאי»

אלפי תמונות נשים דלפו מאתר טינדר»

אישה שצולמה אוכלת שווארמה תפוצה ב-20 אלף שקל»

פגעה בפרטיות: בעלת הדירה נכנסה בלי רשות»

לאחר הצגה של כלל החברותות נסכם בדיון, כיצד אנחנו יכולים לשמור יותר על הפרטיות שלנו.

לאחר הדיון נסכם ונאמר שאנחנו חיים בעידן שבו הפער בין הפרטי לציבורי מתחיל להיטשטש בגלל כל המדיה החברתית שאנחנו צורכים וגם מפיצים בה דברים אישים, אך חשוב לזכור שיש לנו הזכות לפרטיות ועל אף הלחצים הגדולים שיש בחוץ אנחנו יכולים וצריכים לשמור על עצמנו ולכבד את הסובבים אותנו.