מפגש שביעי, שנה ג': יש דבר כזה פרות קדושות?

המפגש נפתח בדיון במושג "פרה קדושה" ובבירור תחושת הקדושה שיש לכל אחד באופן אישי. החלק השני יעסוק ב"פרה הקדושה" הגדולה בחברה הישראלית - השואה. מה מותר ומה אסור ביחס אליה?

מטרות המפגש

  • דיון במושג "קדושה".
  • שיתוף המשתתפים בנושאים מאתגרים בחברה הישראלית ועיבוד הנושאים.
  • הבנת המושג "פרה קדושה".

ציוד למפגש

  • כרטיסיות טאבו
  • כרטיסיות פוסט-איט
  • ארבעה פלקטים, טקסטים וכותרות על כל פלקט
  • טלפונים ניידים או כתבות מודפסות עם שאלות לדיון
  • טקסט לדיון חותם

פתיחה

סבב שמות: שאלו – מהו האופן שבו חגגת בר/בת מצווה (משהו מיוחד שעשית, משהו שאפיין את האירוע, בחירה מסוימת שהייתה לך בתהליך).

משחק התעוררות וחימום "טאבו": נחלק את הקבוצה ל-3-2 קבוצות קטנות, שיתחרו זו בזו במשחק טאבו. כל קבוצה שולחת נציג. לנציג יוגשו כרטיסיות עם מילים שאותן יצטרך להעביר לקבוצה. החוקים הם שאסור לנציג לומר את המילה או מילים מאותו שורש, וכן לא את המילים שרשומות מתחתיה. כמו כן לנציג אסור להשתמש בפנטומימה – רק במילים. לכל נציג יש דקה להעביר כמה שיותר מילים. כעבור דקה יהיה תור הנציג מהקבוצה המתחרה וכן הלאה עד שנגמרות כרטיסיות המילים (מצורפות כנספחים).

דיון אחרי המשחק:

  • מה היו המילים שהיה לכם יותר קל להעביר/לנחש? על מה זה התבסס?
  • האם אירע מקרה שבו מישהו תיאר את אחת המילים בצורה פוגענית?
  • האם יש נושאים שצריך לדבר עליהם בצורה מאוד מסוימת? עדינה יותר? זהירה יותר?
  • מדוע? מה הופך אותם לכאלה? (למנחה – את התשובות לשאלה זו כתוב על הלוח!).
  • האם יש נושאים שהם באמת טאבו בחברה הישראלית? שאין לגביהם חילוקי דעות?

 

על המושג פרה קדושה

 בדת ההינדואיזם הפרה (וגם הפר) נחשבת לקדושה, ועל כן נמנעים המאמינים מלשחוט אותה ולאכול מבשרה.

המושג "פרה קדושה" משמש בהשאלה בעברית בת ימינו לתיאור דבר מה (כמו ערכים, אמונות, אישים ומיתוסים) שקיים טאבו רחב בחברה על פקפוק, לגלוג או כל סוג של פגיעה אחרת בו.

חלק א' - מה קדוש בעיניי?

נפתח בהסבר ושיח על קדושה. כיצד המסורת/היהדות מקדשת דברים אשר חלחלו לתוך החיים שלנו היום במציאות. למעשה אפשר לחלק את נושאי הקדושה לארבע קטגוריות שעדיין רלוונטיות באופן שונה לחיינו:

  • קדושת המקום
  • קדושת הזמן
  • קדושה של ערכים
  • קדושת האדם

 

לכל אחד מאלה, יש לכל אחד ואחת מאיתנו מקומות שהם יכולים להתחבר אליהם. אמנם לא כולם יגדירו את ההגדרה שלהם "כקדושה" אך היא מדורגת גבוה בסדר העדיפויות.

נתלה על קירות הכיתה/נניח על הרצפה ארבעה פלקטים עם ארבע כותרות. ליד כל פלקט יופיע טקסט מנחה לחשיבה שקשור לכותרת הפלקט. ניתן זמן למשתתפים להסתובב בין הפלקטים, לקרוא את הטקסטים ולענות על השאלה המופיעה על הפלקט (בעילום שם).

למנחה – אם יש צורך לחזור איתם לשורה התחתונה של החלק הקודם זה עניין אינדיבידואלי. כל אחד יכול לכתוב כל תגובה שמתאימה לו באופן אישי.

השאלות על הפלקט והטקסט המלווה:

קדושת המקום – איזה מקום קדוש עבורי?

עמוס עוז: מה קדוש בעיניי?
"בשבילי קיים מקום קדוש אחד מאז שאני ילד. הספרייה. אני בן של ספרן, חתן של ספרן. בעל של ארכיבאית (ארכיונאית, מומחית למידע), גיס של ספרן ואבא של שלושה כותבים. איזה עוד מקום יכול להיות קדוש לי חוץ מהספרייה?"

קדושת הזמן – מהו הזמן החשוב לי ביותר בשבוע/בשנה?

תפילה/לאה גולדברג

למדני אלוהי ברך והתפלל
על סוד עלה קמל
על נגה פרי בשל
על החירות הזאת
לראות, לחוש, לנשום
לדעת, לייחל, להיכשל

למד את שפתותי ברכה ושיר הלל
בהתחדש זמנך עם בוקר ועם ליל
לבל יהיה יומי היום כתמול שלשום
לבל יהיה עלי יומי הרגל

ערך מקודש – מה הערך המוביל אותי, שלא אעשה משהו שיסתור אותו?

נגה ברנר סמיה, על פרשת תרומות:

"אין במקדש חומר קדוש. מקום יכול לקבל קדושה רק אם אנחנו בני אדם מעניקים למקום קדושה. הדרך היחידה להעניק למקום קדושה היא על ידי יצירת מקום שמתגלמים בו הערכים העילאיים ביותר: הצדק, השלום, השוויון והכבוד. אלו המרכיבים של קדושה".

אדם קדוש – האם ישנו אדם או דמות שאני מעריך באופן מיוחד? שהוא דוגמה ומופת בעיניי?

שמחות קטנות/עמיר בניון ומיכה שטרית

עמוק בליבך, עיגולים של שמחה
ואור גנוז בנשמת אפך
עמוק בלב, עיגולים של כאב
אתה שונא, אתה אוהב.

לחיי התמימים ודוברי האמת
וכל החיים את חייהם באמת
שזוכרים את השמש ונוגעים באור
שיודעים אהבה, שאינה בת חלוף.

יהללו, יהללוך מלאכים
ולא תאבד דרכך בזוהר ובחשיכה
יהללו, יהללוך מלאכים
שמחות קטנות יאירו
כנצנוץ הכוכבים.


לאחר שהמשתתפים קראו את הטקסטים וענו על השאלות נחזור למליאה. 

  • נבקש ממי שרוצה לשתף במשהו שכתב.
  • נבקש ממשתתפים לציין גם דברים שראו שמישהו אחר כתב והיו מעניינים ביניהם.
  • נשאל אם יש מישהו שלא מבין משהו שנכתב ורוצה לבקש ממי שכתב להסביר.
  • האם אתם עושים משהו אקטיבי בכדי לקדש את אותם דברים? תנו דוגמאות.
  • האם אפשר לקדש משהו בלי להפוך אותו למעשה? בלי "לקדש" אותו בצורה ממשית?

חלק ב' - דיון בהיבטים שונים של השאלה: האם מותר להשוות את השואה?

כעת נדון ב"פרה קדושה" בחברה הישראלית – השואה, או יותר נכון, האם מותר להשוות את השואה? נתחלק לארבע קבוצות שונות, כאשר כל קבוצה תקרא כתבה אחרת על השואה ותענה בעקבותיה על שאלות. (אפשר ורצוי לשלוח את הכתבות לכל קבוצה כך שיוכלו לקרוא אותן בטלפון הנייד).

לאחר הדיונים בקבוצות, נחזור למליאה ונבקש מנציג אחד מכל קבוצה לספר על הכתבה שלהם ולשתף בדיונים בקבוצות שלהם.

בסוף הסבב של כלל הקבוצות, נשאל את הקבוצה: למה השוואת השואה הפכה ל"פרה קדושה" בחברה הישראלית?

* השואה הייתה אירוע היסטורי בסדר גודל שלא ניתן לעכל אותו. בין מקימי המדינה היו שורדי שואה בעצמם ורבים שאיבדו את משפחותיהם בשואה, גם אם עלו לארץ לפני כן. תחילה הייתה השואה טאבו בחברה, שלא דובר כלל. אולם עם הסכם השילומים ומשפט אייכמן החל הנושא לעלות בחברה יותר ויותר. נושא זה היה ועודנו רגיש ביותר.

השואה יצרה דחיפה מרכזית להכרה בינלאומית בצורך של העם היהודי למדינה משלו. אך עם השנים גם לגבי השואה ישנה שחיקה במושג והתפוררות ערכית סביבו.

חשוב לסיים בהנחה של"פרות קדושות" בחברה הישראלית, כגון השוואת השואה, אין תשובה חד משמעית בציבור. ככל שנעסוק בנושאים רגישים אלו, כך נוכל לבנות את עצמנו כחברה יותר חזקה ויציבה שמסוגלת לחולל בתוכה שינויים.

סיכום

עיבל – חיים גורי

כִּמְעַט כָּל הַפָּרוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת נִשְׁחֲטוּ.
מַה נַּעֲשֶׂה.
אוּלַי נִפְנֶה אֶל גְּדוֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה,
הָאוֹמֵר וְעוֹשֶׂה.
אוּלַי נַבְרִיחַ כַּמָּה מֵהֶן מִמִּזְרָח,
מֵהָע'וֹר שֶׁמֵּעֵבֶר לַגְּבוּל.
אוּלַי נְבַקֵּשׁ פֶּסֶק-זְמַן.
אוּלַי תוֹמַרְקִין יָקִים בְּיָדָיו הַקָּשׁוֹת
אַנְדַּרְטָה לְזִכְרָן הַיָּקָר –
בַּרְזֶל מְעֻרְגָּל, מִזְדַּקֵּר עַל רֶכֶס קַשּׁוּב,
מוּל מוֹאָב.
קָשֶׁה לִי אִישִׁית לְלֹא הַפָּרוֹת הָאֵלֶּה.
שָׁנִים עַל שָׁנִים רָעִיתִי אוֹתָן.
אֲנִי הוֹלֵךְ וְנַעֲשֶׂה דּוֹמֶה לִמְתוּשֶׁלַח,
לְעוֹד פָּרָה קְדוֹשָׁה שֶׁנִּשְׁחֲטָה.