מפגש שלישי, שנה ג': בונים חברה שוויונית?

המפגש השלישי עוסק במושג הבניה חברתית ובהעלאת המודעות להבניות החברתיות המגדריות שמעצבות את הדעות והמחשבות שלנו

מטרות המפגש

  • המשתתפים ידונו בהבניות חברתיות ומגדריות.
  • המשתתפים יבטאו את המחשבות והרגשות שלהם.

ציוד למפגש

  • חבילה עוברת מוכנה
  • מחשב ומסך להצגת סרטונים והשמעת מוזיקה
  • פתקי מסכים/לא מסכים
  • היגדים – הבניה חברתית
  • דפים עם מילים של שירים מודפסים
  • דפים לכתיבת שיר

פתיחה

חשוב לציין כי בשלב הזה הנחת היסוד היא שהמדריך מכיר את הקבוצה ויודע אם יש רגישויות מסוימות בקבוצה, ולכן כל מנחה יבצע את ההתאמות הדרושות לקבוצתו.

משחק פתיחה חבילה עוברת:

עכשיו נשחק משחק שכולנו מכירים – חבילה עוברת.

*** מדריך שמרגיש שהקבוצה תתנגד לחבילה עוברת יכול להשתמש בפתקים ולבקש מהקבוצה להסתדר בשורה (ציר) – מהסיכוי הגבוה ביותר/המתאים ביותר, לסיכוי הנמוך ביותר/הכי פחות מתאים – בהתאם לשאלה שמוקראת מהפתק. (אפשר שהקבוצה תסכים על הציר או שבכל פעם אחד המשתתפים יסדר את הציר בהתאם לשאלה שקיבל).

דגשים למשחק: הנחו אותם שאתם מנסים לחזות את העתיד.

  • נסו לנמק את בחירתכם, מדוע (לא יותר מדי ארוך – תשובה קצרה)?
  • נסו לענות ברצינות ולא בציניות.

 

דגשים למנחה:

נסה לבצע מעקב אחר כל אחד שקיבל שאלה (בעיקר אם השאלה מזוהה במובהק עם מגדר מסוים).

פתקים:

  • למי, לדעתך, יש את הסיכוי הגבוה ביותר להיות ראש/ת ממשלה?
  • למי, לדעתך, יש את הכתב הכי יפה?
  • מי, לדעתך, מהנמצאים כאן, יגיע הכי רחוק בצבא?
  • למי, לדעתך, יש את הסיכוי הטוב ביותר להיות כוכב פופ?
  • מי, לדעתך, הכי טוב במתמטיקה?
  • למי, לדעתך, יש הסיכוי הכי גדול להיות מורה?
  • מי, לדעתך, בקבוצה, מבין הכי הרבה במחשבים?
  • מי, לדעתך, יהיה הראשון להתחתן בקבוצה?
  • למי, לדעתך, יש הסיכוי הכי גבוה להיות מדריך כושר?
  • מי, לדעתך, מצייר הכי יפה בקבוצה?

לאחר המשחק, דונו ביחד עם הקבוצה:

  1. האם היה שוני מגדרי ברור בין הפתקים? השאלות?
  2. האם ישנם פתקים שמזוהים בצורה מובהקת עם נשיות או גבריות? אילו הם?
  3. מה קורה כאשר חורגים מהנורמה? (בת שמגיעה רחוק בצבא / בן שמשקיע ומתפתח בתור צייר) – מה התפיסה החברתית אומרת על זה?

"כמו בת" - סרטון שמסביר טוב את הנושא»

אופציה נוספת – השיר "בנים-בנות" של ערוץ הילדים »

דונו עם החניכים בנושא והסבירו להם שהיום תעסקו בהגדרות מגדריות של גבר ואישה בחברה שלנו.

חלק א' - משחק הדייטים

כל משתתף מקבל פתקים של מסכים או לא מסכים.

ישנם חמישה היגדים ברחבי החלל הקשורים בעולם הדייטים. ליד כל היגד מונחים כובע או כוס לאיסוף כרטיסיות מסכים/לא מסכים.

היגדים:

  • גבר צריך תמיד לשלם בדייט הראשון
  • גבר שיוצא עם שתי בנות הוא "גבר"
  • בחורה שיוצאת עם שני גברים היא...
  • אישה לא יכולה להציע נישואין לגבר
  • לא חייבים לרצות מישהו כדי להתחיל איתו

 

לאחר הקראת כל היגד, נסו לייצר שיח על כל משפט – מה הוא אומר? איך זה משפיע עליי? האם אני מסכים איתו?

חשוב להגיד שאין כאן תשובה נכונה ולא נכונה. יש דעות שונות של מגוון אנשים ואנחנו כאן כדי לשמוע אותם, ולהקשיב לדעות של אחרים.

לאחר שראינו שאנחנו נוטים לחשוב בצורה אוטומטית כאשר מדובר בסוגיות העוסקות בבנים ובנות, נחשוף את המושג הבניה חברתית.

הבניה חברתית

אנחנו נוטים לקחת דוגמאות אישיות מאנשים סביבנו (אחים ואחיות גדולים, אימא, אבא, דמויות מפורסמות, מורים ומורות), שמעצבים את הדעות והמחשבות שלנו. דימויי הנשים והגברים בטלוויזיה ובסביבה שלנו בונים תמונת עולם חברתית, שמייחסת תכונות שונות לגברים ונשים. מעמד חברתי, סטטוס חברתי, עבודות/קריירה, מראה וקודי לבוש מעצבים לנו את התפיסה של נכון ולא נכון. הבניה חברתית לרוב מסלילה אותנו כחברה. אנשים שחורגים מהנורמה החברתית לרוב ייתקלו בקשיים רבים ואי קבלה של החברה.

נסו לחשוב על הסביבה שלנו, שמחליטה עבורנו כיצד אנחנו אמורים להתנהג, כיצד עלינו להתלבש, וקובעת מהם ההבדלים בין נשים וגברים.
נסו לתת, ביחד עם החניכים, דוגמאות להבניה חברתית. (אפשר לתת דוגמאות שאינן מהעולם המגדרי. לדוגמה, "מסלול החיים הנכון": בית ספר – צבא – טיול – לימודים – משפחה.)

לסרטון שמסכם היטב את הפעילות»

חלק ב' - השוואה של שני שירים ושינויים

חלקו את הקבוצה לבנים ולבנות. כל קבוצה מקבלת שיר:

בנים – ברבאבא: https://youtu.be/aqZMHUEE3uA?si=KK0In6J7RyuHZ8iV

בנות – שיר הפרחה:  https://youtu.be/tUm3HMDsWg4?si=H8B3aoZ41_ukNevx

תנו לכל קבוצה את המילים של השירים, והסבירו לחניכים שכל שיר מיועד למגדר מסוים.

המשימה היא להפוך את המגדר של השיר ולראות האם הוא מתאים למגדר השני. אם הקבוצה זורמת ופתוחה, אפשר לתת לחבריה לנסות לשיר אותו עם קריוקי.

סיכום

מפגש זה חשף אותנו להבניות החברתיות שעמן אנו חיים. חלקנו יכולים לראות בהבניות הללו דבר טוב וחלקנו יכולים לראות בהן משהו שלילי. כך או כך עלינו להיות מודעים להן, ולהרהר האם נכון לנו לחיות בחברה שבה יש שונות מגדרית, תפיסה שונה לגבי מסוגלות של בנים ובנות, רק בגלל המין שלהם.