מפגש 12: נוגע לא נוגע

סדנה שמטרתה לבחון אקטיביות חברתית בקרב המשתתפים – איך אפשר ליישם את יכולות ההנהגה לטובת מעורבות חברתית ועשייה קהילתית?

רציונל

במפגש הקודם בחנו חברי הקבוצה את יכולות המנהיגות שלהם. במפגש זה נראה איך אפשר ליישם את יכולות ההנהגה לטובת מעורבות חברתית ועשייה קהילתית. במפגש 14 הקבוצה תגיע לשלב שבו היא מערבת את הקהילה בעשייה החברתית שלה. פעילות זו היא פעילות ראשונה שמכינה את חברי הקבוצה למעבר מן הפרט אל הכלל, מן הקבוצה אל החוץ. בפעילות זו ידונו בסיטואציות חברתיות שונות ובחשיבות של אקטיביות חברתית, תוך מתן דגש על מעורבותם האישית במצבים שונים.
 
משך הפעילות: שעה וחצי

מטרות הפעילות

  1. לבחון מצבים שונים של מעורבות חברתית
  2. להעלות סיטואציות מתוך החיים המוכרים שבהן אפשר להיות מעורבים
  3. העצמת כוח היחיד לחולל שינוי בסביבה הקרובה
  4. העצמת כוחה של הקבוצה לחולל שינוי חברתי.

עזרים

  1. מכשיר להשמעת מוזיקה
  2. רמקולים
  3. בלונים.

פתיחה (15-10 דקות)

השמיעו את השיר ללא הגדרה קודמת:

הגשמה עצמית
מילים ולחן: אריק ברמן

אני עולה לירושלים למסיבה המי-ומית,
אני הולך לרחוץ ידיים בביצה המקומית,
אני אשים פתק או שניים בחומה האלוהימית
אבל לא לשם שמיים אלא לשם הגשמה עצמית.

אני אוביל גדודים של נוער במלחמה הקיומית,
יכתבו אלי בדואר, אני אחתום להם את שמי,
לאסיר בבית הסוהר, לחולה הסופנית,
אבל לא בשם הטוהר אלא בשם הגשמה עצמית.

איזו אישה פעם אמרה לי שבכלל זה לא כדאי לי,
אבל מה היא מבינה? אני עוד שנייה נוגע!
"תשמור את החלומות לעצמך וללילות,
כדי שתוכל להתעורר, אחרת תשתגע..."

אני אבוא לתוכנית אירוח ואחייך לצלמים,
המיקרופון לא יהיה פתוח אבל יראו לי את הפנים,
לשמאלי סוכן ביטוח, לימיני איזו דוגמנית
היא תדבר על החיבור לרוח ועל הגשמה עצמית.

אני אביא איזו זמרת שתשיר לי בתקליט,
אני אכתוב שיר על כדורגל, עם פזמון כזה קליט,
נערבב עם קורט רגש שיר מולדת עממי,
אבל לא בשם הדגל אלא בשם הגשמה עצמית.

איזו אישה פעם אמרה לי...

אני אשיר שיר לשלום על הכיכר הלאומית,
אני אצביע לשלום על הכיכר המהומית,
אני אצדיע לשלום על הכיכר הנאומית,
אני אביא את השלום! כן, הגשמה עצמית.

אני אשיר לך סרנדה למרפסת הדרומית,
זאת תהיה כזו בלדה עם הלחן הממיס,
שיוריד אותך למטה, את לא תרגישי בתרמית
וניסע אלי הביתה לקצת הגשמה עצמית.

איזו אישה פעם אמרה לי...
נדמה לי שאמא פעם אמרה לי...

שאלות לדיון:

  • מה זאת הגשמה עצמית?
  • באיזה אופן השיר מתאר הגשמה עצמית (חיובי/שלילי)?
  • איך השיר הזה מתאר את החברה?
  • איזו אקטיביות חברתית יש בשיר ואיך היא מתוארת?
  • לפי השיר, מה המניעים היום של אנשים להיות אקטיביים?
  • אם בסופו של דבר התוצאה של האקטיביות היא אותה תוצאה, האם המניעים לעשייה הם חשובים בכלל?
  • האם אתם מסכימים עם הגישה שבשיר?

* הערה למנחה: שני השירים עוסקים באותו הרעיון של האדם הפועל למען עצמו. בחרו את השיר שיותר יתאים לאופי הקבוצה, גם אם ייתכן שהשיר אינו מוכר לקבוצה.

עכשיו נשמע שיר נוסף:

אני ואתה
אריק איינשטיין
מילים: אריק איינשטיין
לחן: מיקי גבריאלוב

אני ואתה נשנה את העולם
אני ואתה אז יבואו כבר כולם,
אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

אני ואתה ננסה מהתחלה.
יהיה לנו רע, אין דבר זה לא נורא,
אמרו את זה קודם לפני,
זה לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

אני ואתה נשנה את העולם,
אני ואתה אז יבואו כבר כולם,
אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

שאלות לדיון:

  • מה דעתכם על השיר?
  • האם אתם מתחברים לגישה הזו של העשייה?
  • האם לדעתכם זאת שאיפה ריאלית?
  • האם שני אנשים מסוגלים באמת לשנות את העולם?
  • מהם ההבדלים בין שני השירים?
  • באיזה משני השירים אתם מוצאים את עצמכם יותר?
  • האם אפשר תוך כדי עשייה ופעילות לנוע בין שני המצבים שמייצגים את השירים?

פרמטר של עשייה (30 דקות)

מעמידים את הקבוצה בשורה בקצה הכיתה. מקריאים סיטואציות שונות – כל משתתף שהיה מתערב בסיטואציה צועד צעד קדימה, ומי שלא, צעד אחורה:
 
  • חרם על ילד בכיתה
  • ראיתם מישהו גונב מסטיק במכולת השכונתית
  • ראיתם ילד מתעסק בתיק של ילדה אחרת בזמן ההפסקה
  • מישהו מרביץ לאח/ות שלכם
  • מישהו מעתיק במבחן
  • מישהו משקר למורה
  • מישהו גדול מציק לילדה מהכיתה
  • מישהו מדבר לא יפה למנקה של הבית ספר
  • מישהו מתעלל בכלב
  • ילד קטן זורק פחית על המדרכה
  • אתם עומדים באוטובוס ועולה אישה מבוגרת ואף אחד לא קם
  • אימא ניקתה את הבית ואחד האחים מלכלך את המטבח.

 

המשתתפים נשארים לעמוד לפי המקום הסופי שאליו הגיעו ומאותו מקום מעלים שאלות לדיון:

  • האם אתם מרוצים/מאוכזבים מההתקדמות שלכם על הרצף?
  • באילו מהמקרים היה ברור לכם שתתערבו?
  • באילו מהמקרים התלבטתם?
  • האם קרה לכם בעבר שראיתם מקרה שבו לא התערבתם ואחר כך התחרטתם?
  • האם קרה לכם מקרה שבו היו לידכם אנשים וציפיתם ממישהו אחר שיתערב למענכם?

לפוצץ את הבועה (30 דקות)

כל משתתף מקבל פתק ובלון. כל אחד כותב על הפתק תקווה שיש לו בנוגע לחברה, מכניס לבלון ומנפח. על הבלון המנופח הוא כותב משהו שמפריע לו במדינה. עושים סבב ושומעים מה כל אחד כתב על הבלון, וכותבים את הדברים על לוח/בריסטול.

מפזרים את הבלונים בחלל ומחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות. כל קבוצה צריכה לפוצץ כמה שיותר בלונים ולאסוף כמה שיותר פתקים. רושמים על הלוח רשימה של כל מה שכתוב על הפתקים, לצד רשימת הדברים שמפריעים במדינה.

שאלות לדיון:
  • אחרי ש"התפוצצה" הבועה/בלון – מה אתם חושבים על הרשימות שיש על הלוח?
  • האם מישהו רוצה לשתף במה שכתב בפתק שלו ולמה כתב זאת?
  • האם יש קשר בין התקוות לבין מה שמפריע?
  • האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות באופן פרטי?
  • האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות בתור קבוצה?
  • רושמים על הלוח רשימה שלישית, של הדברים שאפשר לעשות בשביל לגשר על הפער בין שתי הרשימות.

סיכום (15-10 דקות)

כל משתתף מקבל טבלה של לו"ז שבועי וממלא את הלו"ז השבועי שלו עד לפרטים הקטנים ביותר. עוברים על הטבלאות השונות ומחפשים את המקומות שבהם יש זמן להכניס עשייה קטנה: לקרוא עיתון, לשמוע חדשות, אפשר להיעזר גם ברשימת המעשים שהקבוצה העלתה במשימה הקודמת.

אם נחשוב בגדול על הדברים שמפריעים לנו במדינה, זה יכול להיות מאוד מסתכל. איזה כוח יש לאדם אחד מול תופעה חברתית גדולה? אבל ישנה משמעות גם למעשים הקטנים שגם הם עושים שינוי. השינוי החברתי יכול להתחיל גם בקטן, בבית הספר ובבית, בשכונה, במקומות המוכרים.

מדגישים ומעצימים את העובדה שנבנתה פה קבוצה, ומלבד הכוח שיש לכל אחד מחברי הקבוצה להשפיע על המציאות, יש להם את כוח הקבוצה, שרוצה ויכולה לחולל שינוי יחד, וכך כל אחד מחברי הקבוצה מגדיל את כוחו – כמו במפגש השביעי, כאשר עשו יחד כקבוצה עשייה חברתית משותפת.