מפגש 16: הגשמה עצמית – סדנת בירור המניעים האישיים שלנו בחיים

המפגש מתמקד במניעים האישיים של כל אחד מחברי הקבוצה – מהם הדברים שמניעים אותו לפעולה. מהם היעדים שלנו בחיים, מה אנחנו צריכים כדי להגשים את המטרות שלנו בחיים?

רציונל

במפגש הקודם דנו בדרכים שונות לעשיית צדק עבור אחרים. היום המפגש יתמקד במניעים האישיים של כל אחד מחברי הקבוצה – מהם הדברים שמניעים אותו לפעולה. מהם היעדים שלנו בחיים, מה אנחנו צריכים כדי להגשים את המטרות שלנו בחיים.

מטרות המפגש

  1. בירור המושג הגשמה עצמית
  2. היכרות עם פירמידת הצרכים של מאסלו (נספח א')
  3. הגדרת יעדים וצרכים אישיים של כל אחד מן החניכים

עזרים

  1. פירמידות ריקות (נספח ב')
  2. בריסטולים
  3. כלי כתיבה

אורך הפעילות: כשעה וחצי

מהלך הפעילות

משחק פתיחה

מקריאים לקבוצה סלוגן מוכר מפרסומת בלי לגלות את שם המפרסם. הקבוצה צריכה לנחש בעצמה למי שייך הסלוגן. אפשר לעשות זאת גם כתחרות בין קבוצות.

*הערה למנחה: הסלוגנים המוצעים הם בגדר המלצה. אפשר ורצוי להוסיף סלוגנים אקטואלים.
 
  • Just do it (נייק)
  • לגוף ולנשמה (נביעות)
  • תמיד איתך (שוקולד פרה)
  • טבעי שלא תשלוט בעצמך (תפוצ'יפס)
  • לגדול בידיים טובות (הופ)
  • להיות ראשון זה מחייב (בנק הפועלים)
  • לגדול בבית ישראלי (תנובה)


אפשר להציע לחברי הקבוצה גם לחשוב על סלוגן ולאתגר את חברי הקבוצה.

נשאל:

  • מהו תפקיד הפרסומות והסלוגנים?
  • על מה שם כל אחד מסלוגנים דגש?
  • מהי דרך הפנייה שלהם אל הצרכן?
  • מהו המסר שלהן אל הצרכן?


פרסומות מנסות לשדר לצרכן שהוא צריך את המוצר שהן מפרסמות, הן מנסות לקלוע לצרכים של הצרכן. עד כמה הן מצליחות לעשות את זה? מה באמת צריך האדם כדי להיות מאושר? בפעילות הבאה ננסה לברר מהם באמת צורכי האדם ונראה עד כמה הפרסומות באמת קולעות לצרכים שלנו.

פירמידת הצרכים של מאסלו

כל חניך מקבל דף של פירמידת צרכים ריקה (נספח ב'). כל אחד צריך למלא את הטבלה בסדר עולה, מהצרכים הבסיסיים ביותר של האדם שיעזרו לו להיות מאושר ולהגשים את עצמו בעולם, עד לצרכים הגבוהים ביותר.
 
עורכים סבב וכל אחד מציג מה הוא הכניס אל הטבלה שלו.

שואלים:

  • מהן הנקודות הדומות שעלו בכל הפירמידות?
  • מה שונה?
  • מהי לפי דעתכם הגשמה עצמית?
  • האם הגשמה עצמית היא יעד שיש להגיע אליו או להיות בשאיפה מתמדת להשיגו?
  • עד כמה אתם עסוקים ביומיום בהגשמה עצמית?


לאחר מכן מציגים את הטבלה של מאסלו (נספח א') ואת הצרכים שלה.

שואלים:

  • מה דעתכם על החלוקה?
  • האם לדעתכם אפשר לדלג מעל שלב ולעבור הלאה?
  • מהו החלק של החברה בטבלה הזאת?
  • אילו מהפרסומות קלעו באמת לצרכים?
  • איפה הייתם ממקמים את עצמכם בטבלה?

הלכה למעשה: מגשימים

מחלקים את הקבוצה לשניים. כל קבוצה מקבלת משימה שהיא מתבקשת להגשים, לא בהכרח משהו ריאלי. כל קבוצה מקבלת בריסטול וכותבת תוכנית עבודה מפורטת לשלבים מעשיים – כיצד היא מגשימה את החלום הקבוצתי.
 
כל קבוצה מציגה את המשימה ואת דרך הפעולה שלה.

שאלות לדיון:

איך הגבתם למשימה שקיבלתם? אם היה מדובר במשהו שהחלטתם עליו בעצמכם ולא משהו נתון, האם זה היה קל יותר?
  • האם השלבים להגשמת החלום תלויים רק בבן אדם אחד?
  • כמה זמן לדעתכם יעבור עד להגשמת היעדים?
  • מה מקומה של החברה בהגשמת המשימה והיעדים?
  • האם לקחתם בחשבון מכשולים?
  • אילו מכשולים לדעתכם יכולים לצוץ בדרך?
  • למרות ההבדלים בין שתי הקבוצות, מה דומה בין המטרות (רצון להתמיד, אמונה בחלום, שאיפה להצליח...)?
  • מה הקשר בין עשייה פרקטית והמשימה?
  • האם משמעותה של הגשמה עצמית היא להגשים את המשימה?
  • אילו חששות עולים עם הגשמת משימות?

פעילות מסכמת

כל חניך מקבל דף ריק וכותב לעצמו מטרה. הוא כותב לעצמו שלוש דרכים מעשיות שיעזרו להגשים את המטרה ושלושה מניעים שדוחפים אותו לרצות להגשים את המטרה.
 
היום דנו במושג הגשמה עצמית וניסנו להבין ביחד מה המשמעות שלו בחיים שלנו, מה אפשר לעשות כדי להגשים אותו, מה מעורבות החברה בתוך זה. בשגרת היומיום אנחנו בעיקר עסוקים בדברים הבסיסיים ביותר שראינו בטבלה של מאסלו, אבל ראינו שזה לא מספיק כדי להרגיש טוב עם עצמנו, וצריך לנסות להגשים גם את השלבים הגבוהים יותר. אנחנו צריכים להיות מחוברים לחלומות שלנו כמו לשאר הצרכים, להבין מה מעניין ומה מניע אותנו בחיים.