מפגש 21: השביל הזה מתחיל כאן

מפגש סיכום ועיבוד לתהליך השנתי

רציונל

הקבוצה נמצאת במפגש האחרון שלה. במפגש חשוב לשקף לחברי הקבוצה את התהליך המשמעותי שעברו במהלך השנה האחרונה ולהזכיר להם את התחנות שהיו בדרך. במערך ישנן הצעות לתרגילי פרידה שונים, אפשר לשנות אותם בהתאם להרכב קבוצה, אך חשוב שגם אם יש שינויים התרגיל יעסוק בתהליך הקבוצתי, האישי ובתהליך הפרידה שעומד בלב המפגש.

מטרות

  1. ציון נקודות דרך משמעותיות בשנה הזו
  2. להודות לחברי הקבוצה באופן אישי
  3. דיון במושג הפרידה ועיבוד שלו

עזרים

  1. פתקים קטנים
  2. מעטפות
  3. דפי שירים
  4. רמקולים (לא חובה)

אורך הפעילות: כשעה וחצי

מהלך הפעילות

משחק פתיחה

מושיבים את כל חברי הקבוצה במעגל כיסאות כשהפנים כלפי חוץ, אפשר להציע לעצום עיניים. המנחה מתחיל לפרוט את כל המפגשים שהיו במהלך השנה, הנושאים שבהם עסקה הקבוצה, הפעילויות החברתיות שקיימו. לאחר כל אזכור של מפגש נותנים לחברי הקבוצה להגיד מילים שעולות אצלם בהקשר לאותו מפגש.

 

מה עשינו במפגשים?

  1. במפגש הראשון התחלנו להכיר זה את זה, שיחקנו משחק היכרות ובנינו חוזה קבוצתי.
  2. במפגש השני דיברנו על החזון של מדינת ישראל.
  3. במפגש השלישי יצאנו החוצה להכיר את היישוב דרך סדנת שטח.
  4. במפגש הרביעי, אחרי הסדנה בחוץ, ניסינו להבין מה מעניין אותנו בסביבת היישוב שלנו, איך הסיור השפיע.
  5. המפגש הבא, החמישי, היה השלב שבו התחלנו לחשוב יותר כקבוצה ופחות כיחידים. כקבוצה תיכננו ובישלנו ארוחה ביחד.
  6. במפגש השישי התחלנו לתכנן את הפעילות הראשונה שלנו יחד כקבוצה אקטיביסטית.
  7. המפגש השביעי היה הפעילות החברתית הראשונה של הקבוצה.
  8. במפגש שלאחר הפעילות, המפגש השמיני, ניסינו להבין יחד מה עבד יותר ומה פחות, ניסינו לברר מה מקורות הכוח של כל אחד מאתנו.
  9. במפגש התשיעי דיברנו על הציונות, איך היא התחילה, מה היו השלבים הראשונים שלה.
  10. במפגש העשירי התקרבנו יותר אל היישוב שלנו וראינו מי המנהיגים המשמעותיים שלו.
  11. במפגש ה-11 חקרנו סוגי מנהיגות שונים דרך סדנת OTD ותרגילים שונים של הקבוצה יחד.
  12. בפעילות הבאה, במפגש 12, ניסינו לברר מהם הנושאים החברתיים שחשובים לנו, שאנחנו רוצים להיות מעורבים בהם.
  13. במפגש ה-13 התכוננו לעשייה החברתית השנייה של הקבוצה.
  14. במפגש 14 קיימנו פעילות חברתית בשילוב עם הקהילה.
  15. במפגש 15, אחרי הפעילות החברתית השנייה, דיברנו על צדק וצדקה דרך שמונה מעלות הצדקה של הרמב"ם.
  16. לאחר מכן, במפגש 16, ניסינו לברר מה המניעים שלנו בחיים דרך טבלת הצרכים של מאסלו.
  17. במפגש 17 דיברנו על שלושה מושגים: חלום, חזון ומציאות, מה הקשר והמורכבות שיש בין שלושת המושגים האלו.
  18. במפגש 18 דיברנו על תחומי אחריות ועל הדברים שהם באחריותנו האישית.
  19. במפגשי 19 התכוננו להפנינג.
  20. ובמפגש האחרון קיימנו את ההפנינג.


*הערה למנחה: ייתכן שבהתחלה לא יהיו הרבה מילים על כל מפגש. תנו מרווחי זמן בין תיאור כל מפגש, אל תחששו משתיקות.

שאלות לדיון אחרי

  • איך אתם מסכמים את הדרך שהקבוצה עשתה?
  • איזה מפגש זכור לכם במיוחד ולמה?
  • אילו פעילויות היו פחות מוצלחות לדעתכם?
  • אם הייתם יכולים להוסיף מפגש משלכם, מה הייתם מעבירים?

תרגיל כתיבה: סיכום ועיבוד המפגשים

כל משתתף מקבל שלושה פתקים וכותב בכל פתק מילה המתארת עבורו את המפגשים. מפזרים את כל המילים על הרצפה או תולים אותן על הקיר. כל משתתף בוחר שלוש מילים שהוא עצמו לא כתב מתוך מאגר המילים. דרך שלוש המילים הנבחרות כל משתתף כותב ומסכם את החוויה שלו מהמפגשים. עושים סבב וכל אחד מקריא את מה שכתב.

 

שאלות לדיון במהלך הסבב:

  • מה היו המילים המקוריות שלך?
  • האם המילים שבחרת היו יותר מדויקות או שהצלחת למצוא מילים שלא חשבת עליהן?
  • אם היית צריך לצמצם את הכול למילה אחת, מה היא הייתה?
  • האם היה קושי לסכם את המפגשים?
  • למילים של מי התחברתם?

הדוור

כל משתתף מקבל כמה פתקים. לפי הנחיות המנחה, כל משתתף כותב פתק לאחד מחברי הקבוצה, מקפל אותו ורושם את שם המשתתף שהפתק מיועד לו. המנחה, שהוא הדוור, שם במעטפות לפי שמות לכל משתתף את הפתקים שהוא קיבל מחברי הקבוצה, כך שבסוף הפעילות לכל אחד יש מעטפה אישית עם פתקים מחברי הקבוצה.
*הערה למנחה: רצוי שלא רק תהיה הדוור, אלא גם תשתתף ותכתוב פתקים.

 

הנחיות לכתיבה:

  • רציתי להגיד לך תודה על...
  • הפתעת אותי כש...
  • הייתי גאה בך כש...
  • רציתי לבקש סליחה על...
  • אני מעריך בך שאתה...
  • רציתי להגיד ולא הייתה לי הזדמנות ש...
  • כתיבה חופשית


אפשר לשים ברקע בזמן כתיבת הפתקים מוזיקה (מילה טובה – יהודית רביץ; אותיות פורחות באוויר – אביתר בנאי.)

זה שיר פרידה

בפעילות האחרונה פזרו שירים הקשורים לפרידה (מופיעים בנספחים). כל משתתף בוחר שיר שמתקשר אליו, זה יכול להיות כל השיר, או רק משפט או מילה. מבקשים מחברי הקבוצה לשתף בבחירה שלהם:
 
  • לאיזה חלק בשיר התחברתם?
  • איך אתם מסבירים את המושג פרידה?
  • האם יש סוגים שונים של פרידה?
  • איך אתם מגיבים לסוגים שונים של פרידות?
  • למה צריך להתעסק בפרידה ולא פשוט "לחתוך"?

 

חשוב שאת המפגש יחתום המנחה. דברו על התהליך שהקבוצה עברה, על נקודות חוזק ועל נקודות תרופה. סכמו איך אתם חוויתם את התהליך, איך אתם מרגישים בתוך הפרידה והתהליך השנתי הזה.