מפגש שמיני: מקורות כוח

המפגש בוחן מהם מקורות הכוח האישיים של המשתתף, וכיצד הוא יכול למנף את מקורות הכוח הללו ולהעצים את עצמו בכל פעולה

רציונל

במהלך המפגש נדון ביכולות של המשתתף להחליט, לבחור, לשנות ולהשפיע על עצמו ועל הסביבה שלו. עד כמה אנחנו עושים זאת במודע עד כמה שלא במודע?

מפגש זה פותח את הפרק השני של המפגשים העוסקים במנהיגות, והוא מתקיים לאחר פעילות תורמת. לפיכך, בתחילת המפגש נעסוק בעיבוד לפעילות התורמת כפתיח לבחינת מקורות כוח. נבקש לעמוד על מקורות כוח פנימיים ומקורות כוח חיצוניים.

מטרות המפגש

  1. חיזוק תחושת המסוגלות של המשתתפים
  2. הבנת המשתנים המחזקים את המשתתפים ואת הצלחתם
  3. יצירת מוטיבציה לפעולה.

עזרים

  1. 3-2 כדורים קטנים (בגודל של כדור טניס), דלי/פח קטן
  2. בריסטול וטושים או לוח וטושים.

פתיחה

כל משתתף בתורו ינסה לקלוע לדלי/פח/סל את הכדור. אם קלע, יבחר מי יענה על השאלה – הוא או אחד החברים. לא קלע – יענה הוא בעצמו.

שאלות אפשריות למשחק:
  • איך היה לי במפגש הקודם (המפגש לתרומה לקהילה)?
  • מה אהבתי במהלך התרומה?
  • מה היה לי קשה יותר במהלך התרומה?


* למנחה: אפשר שכולם יענו על שאלה אחת. אפשר לבקש מהמשתתפים להוסיף שאלות עם ההתקדמות במשחק.

במהלך השיחה נסו לחלץ מהדברים שנאמרים גורמי הנעה לפעולה שהילדים מציינים (לדוגמה: ערכים, מחויבות לקבוצה, חוויית הצלחה, תמיכה ברעיון, רצון להוכיח לעצמי שאני יכול).

הפעילות המרכזית

נקיים רצף של שלושה משחקים קצרים:

נופל סומך – המשתתפים מתחלקים לזוגות. בכל זוג – אחד מבני הזוג עומד עם הגב לחברו ועליו ליפול לאחור מבלי להזיז רגליים או לקפל ברכיים. (הידיים בהצלבה על החזה.) אחרי פעם או פעמיים מחליפים תפקידים.
 
מילה טובה – מבקשים מהמשתתפים להסתובב בחלל. בכל פעם שהמנחה מוחה כף עליהם להגיד מילה טובה זה לזה – מה למדתי ממך במפגשים, כיצד עזרת לי, מה אני אוהב בך, וכו'...
 
על הגובה – המשתתפים ממשיכים להסתובב בחדר. בכל פעם שהמנחה מוחה כף עליהם להיות הכי גבוהים שהם יכולים. (למנחה: הם יכולים להימתח, להרים ידיים, לעמוד על משהו גבוה, לבחור לעזור זה לזה ולהרים זה את זה בתורות – כל חשיבה יצירתית שלהם תתקבל בברכה. אנחנו לא נסביר מה המשמעות או מה האפשרויות, רק נגיד שכל האפשרויות והפרשנויות פתוחות בפניהם.)

דיון:
  • איך הרגשתם במהלך המשחקים הללו? האם הצלחתם בהם?
  • למה מתוך המשחקים התחברתם יותר ולמה התחברתם פחות?
  • מה למדתם על התחושות שלכם מתוך המשחקים? האם הם שינו אצלכם משהו?
  • מה מניע אתכם בתוך משחקים כאלה? ובכלל?
  • האם אפשר להשליך מזה על מה מניע אתכם ביומיום מה יכול לעזור לכם לפעול ולהצליח?
  • מה עוזר לכם להצליח?

נכין טבלה על הלוח/בריסטול:
"מהם מקורות הכוח שלי"

את הטבלה נחלק ל"מקורות כוח פנימיים" ומקורות כוח חיצוניים", ונמלא אותה עם המשתתפים.

דוגמה לטבלה מלאה (כמובן שאפשר להוסיף דברים):

מקורות כוח פנימיים מקורות כוח חיצוניים
חשיבות הנושא בעיניי
מוטיבציה להוכיח לעצמי שאני יכול רצון לא לאכזב את הקבוצה
חשיבה יצירתית התחייבות מוקדמת למישהו אחר
ערכים שמובילים אותי חיזוקים חיצוניים – עידוד, קבלת מחמאות והוקרה אחר מעשה
תחושת הצלחה עזרה ויכולת לסמוך על מישהו אחר (מקור להתייעצות, תמיכה, סיוע)
ניסיון קודם תגמול (פרס / ציון)
עניין
סקרנות

 

  • מה ההבדל בין מקורות הכוח השונים?
  • מדוע החשיבות להיות מודעים אליהם?
  • האם יש מקורות כוח "טובים יותר" / "חשובים יותר"?
  • האם אפשר להישען רק על מקורות כוח מסוג מסוים (פנימי או חיצוני)?
  • הביאו דוגמאות למקרים שבהם נדרשתם לאסוף כוחות על מנת להצליח במשהו? באילו מקורות כוח נעזרתם?
  • באילו מקורות כוח השתמשתם במפגשים עד כה?

סיכום

כאשר אנו חשופים ומודעים למקורות הכוח שלנו, אנחנו יכולים להשתמש בהם טוב יותר. בידנו טמונה היכולת להצליח ליצור שינוי אם רק נרצה בכך, להוביל והשפיע על הסביבה שלנו. ככול שנהיה מודעים יותר לבחירות שאנחנו עושים ולדרך הפעולה שלנו, כך יהיה לנו קל יותר.