קבוצה של חברים מתלבטים יחד איפה הם יטיילו בשבת. כל אחד מציע רעיון אחר, הם לא מצליחים להגיע להסכמה, עד שאחד החברים משתיק את כולם, ומתחיל לעשות סדר בהצעות השונות שעלו, ביתרונות ובחסרונות.
הסיטואציה הנתונה הסתיימה ללא הכרעה של המנהיג. המשיכו את סיטואציית ההכרעה של החבר בשתי דרכים שונות: האחת שמציירת אותו כמנהיג שלילי, והשנייה כמנהיג חיובי.
* למנחה: אפשר לתת לקבוצה לחשוב על השאלה האישית באופן אישי בלי לפרט. נאמר לקבוצה לחשוב על השאלה במהלך הפעילות ונחזור להתעסק בה בהמשך.
ציוד: כיסאותהמשימה: עומדים על כיסאות בצעד אחד של הכיתה. רצפת הכיתה היא נהר סוער עם תנינים רעבים. צריך להעביר את כל המשתתפים והכיסאות לצד השני של הכיתה. אם מישהו נופל מהכיסא, מתחילים מחדש. עם הזמן מורידים כיסאות כך שאנשים מצטופפים על כיסאות. אם הקבוצה מצליחה, אפשר לאתגר אותה להצליח את המשימה תוך 10 דקות (או פחות, תלוי בכמות המשתתפים).שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:
ציוד: חבל, כיסויי עיניים.המשימה: ליצור צורות שונות עם החבל בעיניים עצומות. לא מורידים את כיסויי העיניים עד שמגיעים לצורה הנכונה. יש מנהל משימה עם עיניים פקוחות. דוגמאות לצורות: עיגול מושלם, ריבוע, משולש, מספר, אות בעברית, אות באנגלית.הצעה למנחה: לבחור משתתף שפחות מתבלט בקבוצה.
שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:
אביזרים: חישוק פלסטיקכל חברי הקבוצה יושיטו ידיים עם אצבע מושטת קדימה. על האצבעות יונח חישוק פלסטיק. המשימה: להוריד את החישוק לקרקע כאשר כל האצבעות נוגעות בחישוק בזמן ההורדה. לאחר כמה ניסיונות אפשר להציע גם במשימה זו מנהל משימה שלא ישתתף ורק ייתן הוראות לקבוצה.
* למנחה: במהלך העיבוד חשוב להתייחס גם לתהליכים שאתם בתור מנחים ראיתם בקבוצה. אם מישהו התבלט במיוחד, אם מישהו הפתיע, תגובות של הקבוצה למשימות מסוימות. לאפשר גם לביקורת של חברי הקבוצה לעלות, אם יש. אם הייתה משימה שהם לא אהבו לפתוח ולדבר גם על זה. למה הם לא אהבו, אילו תחושות זה עורר בהם. להיזהר ממצב שבו הקבוצה מתחילה לבקר את אחד מחברי הקבוצה באופן שעובר את גבול הטעם הטוב. הקבוצה צריכה להישאר מרחב פתוח אך יחד עם זאת מוגן.
חוזרים לשאלה מתחילת המפגש: איזה מנהיג אמרתם שאתם? האם בסוף הסדנה התחזקה הבחירה שלכם, או אולי השתנתה?
נספח: הרחבה על סוגי מנהיגים