מפגש 11: איזה מין מנהיג אני?

במפגש ייחשפו המשתתפים לסוגי ההנהגה השונים ולמאפייני המנהיגות הקיימים, וכל אחד יזהה את סוג ההנהגה המתאים לו. כך יוכלו לרכוש כלי מנהיגות שונים

רציונל

בשני המפגשים הקודמים הקבוצה למדה על מנהיגים לאומיים ומקומיים הקשורים לחברה הישראלית ועסקה בהם. במפגש הזה תחקור הקבוצה את מאפייני המנהיגות הקיימים בתוך הקבוצה עצמה. בפעילות זו ייחשפו המשתתפים לסוגי הנהגה שונים תוך כדי חיפוש אחר סוג ההנהגה של הקבוצה ושל כל אחד מהמשתתפים באופן אישי וחקירה שלו. זהו מפגש המאפשר רכישת כלי מנהיגות באמצעות למידה תאורטית והתנסות בפועל.
 
אורך המפגש כשעה וחצי

מטרות הפעילות

  1. הכרת סוגי הנהגה שונים
  2. התנסות בפועל במשימות הנהגה דרך פעילויות שונות
  3. בחינה ועיבוד של יכולות ההנהגה, ההקשבה וההכלה הקיימות בקבוצה.

עזרים

  1. חבל
  2. חישוק
  3. כיסויי עיניים
  4. בריסטולים
  5. טושים
  6. שטיח/שמיכה.

מהלך הפעילות
פתיחה: סוגי מנהיגים (15 דקות)

שמש אסוציאציות: אילו סוגי מנהיגות אתם מכירים?

כתבו על לוח את סוגי המנהיגות שהמשתתפים מעלים – התייחסו למושגים שעולים, ובקשו הגדרה והסבר למושגים אלה. אם הקבוצה לא מעלה סוגי הנהגה, הוסיפו אתם סוגים כאלה (הרחבה בנספח):

המנהיג השקט: פעמים רבות הנהגה מתקשרת לנו כמשהו סוחף וחזק, אבל בתוך קשת ההנהגה קיים גם המנהיג השקט. מישהו שסומכים עליו בעיניים עצומות, אותו אדם שאולי פחות שומעים אותו, ודווקא השקט הפנימי שלו הוא זה שמעניק לסובבים אותו ביטחון וגורם להם ללכת בעקבותיו. דוגמה למנהיגים שקטים מן ההיסטוריה: אלברט איינשטיין, מהטמה גנדי ואימא תרזה.

מנהיג פורמלי: מנהיגות הנובעת ממעמדו של האדם במדרג הארגוני.
מנהיג מתירני: מספק את החומרים, מציע את עזרתו בכל מה שיידרש, ונותן לקבוצה להתקדם בעצמה.

מנהיג דמוקרטי: נוטה יותר לערב את הקבוצה, גם בבניית המדיניות וגם בחלוקת האחריות. מאפשר לחברי הקבוצה להשתתף בדיון על קביעת המטרות ועל חלוקת התפקידים. מעודד שיתוף פעולה בקבוצה. נותן ביקורת ושבחים על פעולות ולא על אנשים.

מנהיג סמכותי: קובע את המדיניות, המטרות והדרך להשגתן. נותן הוראות ומחלק תפקידים בלי להסביר מעבר להכרחי ובלי להראות את התמונה הכללית.

מנהיג חברתי: מנהיג שעזר לקבוצה בתחומים שאינם קשורים ישירות למשימה: הצחיק את החברים, עזר להפיג מתחים, תיווך בעימותים בין חברי הקבוצה.

הקריאו את הסיטואציות הבאות ושאלו את הקבוצה מה תפקיד הדמות בסיפור, באיזה סוג מנהיגות היא משתמשת.

* הערה למנחה: לקבוצות תאטרליות וחזקות, אפשר לתת את הסיפורים באמצעות כרטיסיות, כדי שימחיזו אותם.
 

סיטואציה ראשונה:

מישהי נכנסת לחדר רועש, עם צעקות רבות. היא מניחה את תיק הצד שלה ומשלבת ידיים. כעבור חמש דקות משתרר שקט והיא מתחילה לדבר.
  • מי היא האישה?
  • מה התפקיד שלה?
  • מהו סוג ההנהגה שלה? (סמכותי? אישיותי?)

 

סיטואציה שנייה:

קבוצה של חברים מתלבטים יחד איפה הם יטיילו בשבת. כל אחד מציע רעיון אחר, הם לא מצליחים להגיע להסכמה, עד שאחד החברים משתיק את כולם, ומתחיל לעשות סדר בהצעות השונות שעלו, ביתרונות ובחסרונות.

  • מהו התפקיד של אותו חבר?
  • איזה סוג הנהגה הוא הפעיל?

הסיטואציה הנתונה הסתיימה ללא הכרעה של המנהיג. המשיכו את סיטואציית ההכרעה של החבר בשתי דרכים שונות: האחת שמציירת אותו כמנהיג שלילי, והשנייה כמנהיג חיובי.

  • שאלה אישית: מהו סוג המנהיגות שלך?

* למנחה: אפשר לתת לקבוצה לחשוב על השאלה האישית באופן אישי בלי לפרט. נאמר לקבוצה לחשוב על השאלה במהלך הפעילות ונחזור להתעסק בה בהמשך.

תרגילי ODT (שעה – 60 דקות)

לפניכם ארבעה תרגילי ODT, בחרו שניים מתוכם בהתאם לצורכי הקבוצה. משך זמן של כל תרגיל משתנה מקבוצה לקבוצה. עברו על התרגילים וסדרו אותם לפי שיקולכם והיכרותכם עם הקבוצה.

מעגל כוח

ציוד: חבל קשור משני הקצוות (בצורה שייווצר מעגל).

המשימה: הקבוצה עומדת במעגל ומחזיקה את החבל. המשתתפים צריכים להתיישב ביחד על הרצפה בלי לשכל את הרגליים ומבלי לעזוב את החבל. פעם אחת כשהקבוצה מחזיקה את החבל מבחוץ, ופעם אחת כשהחבל בפנים.

שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:
  • איך חוויתם את המשימה?
  • מה עזר לכם להשלים את המשימה?
  • מה עיכב אתכם והפריע לכם להצליח במשימה?
  • איך תרמתם באופן אישי להצלחת המשימה?


כיסאות בנהר

ציוד: כיסאות

המשימה: עומדים על כיסאות בצעד אחד של הכיתה. רצפת הכיתה היא נהר סוער עם תנינים רעבים. צריך להעביר את כל המשתתפים והכיסאות לצד השני של הכיתה. אם מישהו נופל מהכיסא, מתחילים מחדש. עם הזמן מורידים כיסאות כך שאנשים מצטופפים על כיסאות. אם הקבוצה מצליחה, אפשר לאתגר אותה להצליח את המשימה תוך 10 דקות (או פחות, תלוי בכמות המשתתפים).

שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:

  • איך חוויתם את המשימה?
  • מה עזר לכם להשלים את המשימה?
  • מה עיכב אתכם והפריע לכם להצליח במשימה?
  • איך תרמתם באופן אישי להצלחת המשימה?
  • האם הופתעתם מהתנהלות הקבוצה?
  • האם אחרי כמה ניסיונות בניתם אסטרטגיה כלשהי?

חבל עיוור

ציוד: חבל, כיסויי עיניים.

המשימה: ליצור צורות שונות עם החבל בעיניים עצומות. לא מורידים את כיסויי העיניים עד שמגיעים לצורה הנכונה. יש מנהל משימה עם עיניים פקוחות. דוגמאות לצורות: עיגול מושלם, ריבוע, משולש, מספר, אות בעברית, אות באנגלית.

הצעה למנחה: לבחור משתתף שפחות מתבלט בקבוצה.

שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:

  • איך חוויתם את המשימה?
  • האם לדעתכם הקבוצה השתפרה בשיתוף הפעולה לעומת התרגיל הקודם?
  • איך ההרגשה כשמישהו אחר אומר לכם מה לעשות?
  • האם היה לכם קשה לשחרר שליטה או שאולי זה היה יותר נוח וקל?
  • מתי הרגשתם תסכול במהלך המשימה?
  • איך הרגשתם שתרמתם להצלחת המשימה?
  • מה היה הגורם שעודד והרים את הקבוצה להצלחת המשימה?

 

טבעת הליום

אביזרים: חישוק פלסטיק

כל חברי הקבוצה יושיטו ידיים עם אצבע מושטת קדימה. על האצבעות יונח חישוק פלסטיק. המשימה: להוריד את החישוק לקרקע כאשר כל האצבעות נוגעות בחישוק בזמן ההורדה. לאחר כמה ניסיונות אפשר להציע גם במשימה זו מנהל משימה שלא ישתתף ורק ייתן הוראות לקבוצה.

שאלות לעיבוד לאחר התרגיל:

  • איך חוויתם את המשימה?
  • מתי הרגשתם תסכול במשימה?
  • מה היה הגורם שעזר להצלחת המשימה?
  • איך הרגשתם כשמישהו אחר אמר לכם מה לעשות? (שאלה שהיא רלוונטית אם מונה מנהל משימה.)
  • מתי הרגשתם שהקבוצה מצליחה להשתלט על המשימה?

סיכום פעילות: עיבוד (בין 15 דקות ל-30 דקות, לשיקול המנחה)

שאלות לעיבוד:
 
  • איזה תרגיל אהבתם יותר ואיזה פחות?
  • מתי היה לכם קשה?
  • מתי הפתעתם את עצמכם?
  • מתי חבר קבוצה הפתיע אתכם?
  • מה קורה למרחב האישי שלנו בזמן פעילות קבוצתית?
  • איך שומרים על המרחב האישי בתוך הקבוצה והמשימה?
  • עד כמה אתם משחררים במשימות ונותנים למישהו אחר להוביל אתכם?
  • עד כמה אתם מוותרים לעצמכם?
  • עד כמה אתם מוותרים לחברי הקבוצה?
  • האם אתם דורשים מעצמכם את אותו הדבר שאתם דורשים מהקבוצה?
  • באילו משימות הרגשתם בנוח?

* למנחה: במהלך העיבוד חשוב להתייחס גם לתהליכים שאתם בתור מנחים ראיתם בקבוצה. אם מישהו התבלט במיוחד, אם מישהו הפתיע, תגובות של הקבוצה למשימות מסוימות. לאפשר גם לביקורת של חברי הקבוצה לעלות, אם יש. אם הייתה משימה שהם לא אהבו לפתוח ולדבר גם על זה. למה הם לא אהבו, אילו תחושות זה עורר בהם. להיזהר ממצב שבו הקבוצה מתחילה לבקר את אחד מחברי הקבוצה באופן שעובר את גבול הטעם הטוב. הקבוצה צריכה להישאר מרחב פתוח אך יחד עם זאת מוגן.

חוזרים לשאלה מתחילת המפגש: איזה מנהיג אמרתם שאתם? האם בסוף הסדנה התחזקה הבחירה שלכם, או אולי השתנתה?

סיכום

ישנם הרבה סוגי הנהגה וכל אחד מוצא את הנתיב שמתאים לו ונוח לו בתוך המגוון הגדול. לעיתים אנחנו יכולים לזהות באדם יותר מסוג מנהיגות אחת, סיטואציות שונות יוציאו מאתנו סוגי הנהגה שונים. יש מנהיגים שתופסים את המושכות באופן טבעי, יש כאלו שצריכים שיאפשרו להם. בתור קבוצה אנחנו צריכים להכיר את סוגי ההנהגה השונים, להכיר את עצמנו בתור מנהיגים, ולדעת להיות רגישים לשאר חברי הקבוצה ולנטיית המנהיגות שלהם. לדעת לתפוס לפעמים את המושכות, או לשחרר כדי לאפשר למישהו אחר.

 

נספח: הרחבה על סוגי מנהיגים