מפגש רביעי: אם אין אני לי

הסדנה המתקיימת לאחר סדנת השטח (סיור עירוני חוקר) ותפקידה לייצר בקרב המשתתפים מחויבות רגשית ליישוב, ורצון תרום לסביבה

מטרות הסדנה

  • עיבוד חווייתי ורגשי לסיור חוקר
  • חיזוק תחושת השייכות ליישוב
  • פיתוח חשיבה על אחריות חברתית
  • קביעת הדרך שבה ירצו לתרום במפגש השביעי.

משך הסדנה: שעה וחצי.

מהלך המפגש – פתיחה

פזרו את התמונות המודפסות על הרצפה, ובקשו מהמשתתפים להסביר מה הם רואים.
מה יש בתמונות? מה הן מייצגות? (יש לוודא שהם זוכרים שהם צילמו אותן.)
איך אנחנו מרגישים לגבי הבחירות שלנו מה לצלם?
בעקבות הסיור החוקר – האם כשאתם מסתובבים ביישוב אתם מסתכלים על הדברים אחרת? אם כן, במה זה מתבטא?

בקשו מהקבוצה להתחלק לקבוצות של שלושה. כל קבוצה תתבקש לענות על השאלות הבאות (אפשר לשנות את הסדר):

אם… מה היה יכול לשפר את היישוב כפי שהוא היום?
אין… מה חסר ביישוב והיה משפר אותו אם היה?
אני… מה אני או אנחנו יכולים לעשות כדי לשנות את היישוב? לטפח אותו?
לי… כיצד אפשר לעזור לנו ליישם את השינוי?

בקשו מהמשתתפים לייצר כלי שאיתו הם יכולים לשכנע ברעיון שלהם לשיפור העיר (פלקט שיווקי, דגם, ג'ינגל, עצומה וכו').

כעת כל קבוצה תשכנע את המשתתפים הנוספים ברעיון שלה, ולבסוף תתקיים הצבעה חשאית (אסור להצביע לרעיון של עצמך). המדריך ישקלל את תוצאות הבחירות בהמשך, בזמן המשחק.

בחנו את הרעיונות, האם הם יישומיים וריאליים? איזה סוג חשיבה נדרש בשביל המשימה הזו? כיצד זה גרם לכם להרגיש?
הקריאו את המשפט:
" אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתי." משנה, מסכת אבות, א, י"ג.
מה אומר המשפט? מה המסר? האם אתם מסכימים איתו?

* הרחבה למנחה (אפשר להשתמש בה להסבר והעמקת הדיון)
המשנה היא קובץ הסדרה של הלכות שעברו כתורה שבעל פה. עיקר עריכתה וניסוחה הסופיים נעשו בסוף תקופת התנאים. מקובל לחשוב שנחתמה על ידי רבי יהודה הנשיא ב-218 לספירה (גישה נוספת מייחסת את שנת החתימה ל-188 לספירה). מסכת אבות היא המסכת התשיעית בסדר נזיקין שברובו עוסק בדינים ובהלכות, אולם מסכת אבות עוסקת בענייני מוסר, מידות טובות ודרך ארץ.

פרשנות למשפט: עליי לדאוג לעצמי, כיוון שאף אחד לא יעשה זאת במקומי, אבל לא מספיק לדאוג רק לעצמי, כי אז מהו הערך שלי? ואם אני עושה זאת, אז אין סיבה לדחות אלא לעשות את הדברים עכשיו.

משחק – סיפור עירוני

כל משתתף יקבל דף, ועליו יכתוב שורה ראשונה מסיפור שקשור לעיר. את המילה האחרונה יכתוב בשורה מתחת ויקפל את השורה שכתב. מהמילה שנותרה ימשיך מי שנמצא לימינו את הסיפור ושוב יכתוב משפט באורך כשורה. מילה אחרונה שורה למטה, ולקפל. וכך חוזר חלילה עד שמסתיים המעגל.

מקריאים את הסיפורים שנוצרו על העיר.
בזמן הכתיבה שקללו את תוצאות ההצבעה החשאית שערכתם קודם.

האם הפעילויות הקודמות למשחק הכתיבה השפיעו על אופן הכתיבה? כיצד?
דונו עם המשתתפים האם התוצאות משקפות משהו שהיו רוצים לעשות באמת, האם יש להם היכולות לכך?
הסבירו למשתתפים כי בהמשך הפעילות אנחנו גם נתרום בעצמנו. הציעו מספר הצעות, כולל ההצעות שהמשתתפים הציגו, על מנת לבחור מה היו רוצים לעשות בפעילות תרומה, ובחרו משהו שאותו תעשו בהמשך.

הצעות לדוגמה:
  1. הקמת גינה קהילתית
  2. העלאת המודעות הציבורית להיסטוריה של המקום
  3. הקמת תחנת מיחזור – הסברים על מיחזור
  4. שיפוץ אתר עירוני/ או מחוץ לעיר (טבע סמוך)
  5. הגדלת השטח הירוק בעיר
  6. פסטיבל עירוני.