מפגש שלישי: תפקחו את העיניים – סיור חוקר

מפגש שיעסוק בהכרת היישוב באמצעות שיח מקדים, סיור ודברי סיכום. מטרתו לחזק את הקשר ליישוב ובמקביל לחזק את תחושת האחריות והמחויבות של משתתפי התכנית.

עולה בשביל – זהות, מקום וערכים

בחינת עולמם האישי של המשתתפים. הפרק עוסק באופן משמעותי בתפיסת עולמם ושייכותם למקום, תוך הדגשת הנושאים: פיתוח בר קיימא, היסטוריה מקומית וציונית, יחסי אדם וסביבה, אהבת הארץ והאחריות לשמירתה. בסיומו מתקיים פרויקט קבוצתי של תרומה מוחשית (הקמת גינה קהילתית, פארק מחזור, אימוץ שטח גיאוגרפי וטיפוחו, טיפוח גן/מבנה היסטורי בעיר וכו'). תרומה זו היא למען הקהילה, אך בשלב זה אינה עוסקת בממשק עמה.

משך זמן המפגש

המפגש יתקיים לאורך שעה וחצי

פתיחה – 20 דקות
סיור – 30 דקות
עיבוד הסיור – 30 דקות
סיכום – 10 דקות

רציונל המפגש

הסיור החוקר הוא ליבת הפרק הראשון. תפקידו לחזק את היכרות המשתתפים עם היישוב שבו הם חיים, ובכך לחזק את תחושת השייכות שלהם לאזור שבו הם מתגוררים. התבוננות בוחנת ביישוב ובאנשיו מאפשרת למידה מעמיקה, יצירת מחויבות ואכפתיות ומהווה בסיס לקבלת אחריות ורצון לשנות.

מטרות המפגש

  • הכרת היישוב ומאפייניו
  • קיום שיח בלתי אמצעי עם תושבי המקום
  • פיתוח התבוננות מעמיקה וביקורתית
  • חיזוק הקשר ליישוב
  • חיזוק תחושת המחויבות והאחריות.

עזרים

  • דף הוראות לסיור חוקר
  • כלי כתיבה
  • מפת היישוב
  • שימוש בסיור בטלפונים הניידים של המשתתפים
  • מחשב נייד וכבל חיבור למחשב
  • ברקו (מומלץ)

מהלך המפגש

פתיחה

פתחו את המפגש בשאלה פשוטה ביותר: איפה את/ה גר/ה (בפנייה אישית למשתתפים ולא ברבים)? כאשר ייזרקו תשובות שונות לחלל האוויר (בבית/ שם הרחוב/ שם היישוב/ ישראל) , הוסיפו את השאלה: מה זה המקום הזה?

נסו לאסוף את ההגדרות של המשתתפים ולמפות יחד איתם – האם זה משהו רגשי? אישי? קבוצתי? האם התשובות אינפורמטיביות? מה אנחנו יודעים על היישוב שבו אנחנו גרים?
 
בקשו מהמשתתפים ליצור תעודת זהות ליישוב:

• מתי הוקם?
• מי ייסד אותו?
• היכן הוא נמצא (גיאוגרפית)?
• מה גודלו?
• מי גר בו?
• מה יש סביבו?
• מה הסיפור ההיסטורי שלו?

אין ציפייה שהילדים יידעו הכול.
אם הם יודעים – האם כולם מכירים את ההיסטוריה של היישוב? מדוע חשוב לנו להכיר אותה? האם ההיסטוריה הזו ייחודית ליישוב זה?
אם אינם יודעים – האם חשוב לדעת? למה? מי כן יודע? כיצד נוכל לדעת? מה מעניין אותנו לדעת?

** מכתב מ"ראש העירייה" (לא חובה. חיזוק למערך)
לקראת היציאה לסיור אפשר לצייד את המשתתפים במכתב מראש הרשות שבו הוא מזמין אותם לבחון את העיר ולהציע כיצד היו רוצים להשפיע על אופייה. על המכתב להיות מזמין ופותח שיח משמעותי, שמחזק את תחושת השליחות בקרב המשתתפים.

 

סיור

כעת נצא להכיר את היישוב מקרוב וכדי לאסוף עליו מידע נוסף מזוויות שונות ותקופות שונות. חלקו את הקבוצה לקבוצות בנות 4-3 משתתפים.
 
כל קבוצה תקבל גזרה אחרת ברחבי העיר שבה היא תתבקש לסייר ולבחון נושאים שונים: אופי העיר, אנשיה, ההיסטוריה שלה, חזותה ועוד. בכדי להקל על המשתתפים הם יקבלו דף סיור חוקר ובו המשימות שלהם לסיור (ראו נספח).
 
הגדירו את שעת החזרה של המשתתפים לנקודת המפגש.

עיבוד

בקשו מהמשתתפים להציג את התובנות שלהם מהסיור (בשלב זה נעסוק רק ביצירת תמונת ראי של החברה. רק במפגש הבא נעסוק בעיבוד רגשי של התובנות). מי האנשים שאיתם דיברו? מה גילו דרכם? האם קיבלו מידע סותר מאנשים שונים? מה אנשים אוהבים?
 
אילו תמונות צילמו (הציגו אותן על גבי מסך או מחשב)? מה הן מסמלות? מה החוזקות של היישוב? מה החולשות שלו? כיצד הוא נראה? האם יש תכנון וחלוקה?
 
האם הייתה שונות בין התיאורים של הקבוצות השונות? מה אנחנו למדים מהשונות?
 
כעת, כשאתם רואים את התמונה של כל הקבוצות ביחד, מה אתם יודעים על היישוב יותר ממה שידעתם קודם? מה אתם חושבים עליו?

סיכום

סכמו את המפגש דרך הנקודות הבאות:

  • היום למדנו להכיר בדרך קצת שונה את המקום שבו אנו חיים ואת הסביבה שלנו. התבוננו במקום דרך עיניים בוחנות ואולי גילינו דברים חדשים.
  • לכל מקום יש סיפור, פעמים רבות אנחנו לא מכירים אותו, או מכירים רק חלק ממנו. אם לא נכיר אותו, הוא לעולם לא יהיה שלנו. האם אנחנו חלק מהסיפור הזה? האם אנחנו רוצים להיות חלק?
  • במפגש הבא ננסה להבין מה אנחנו יכולים לעשות עם הידע, עם הרגשות שלנו, עם ההסתכלות המחודשת.

 

נספח: דף לקבוצה מסיירת