מפגש עשירי: היו רבים כבר לפניי

במפגש זה יחזקו המשתתפים את ההיכרות עם היישוב, מאפייניו וההיסטוריה שלו, דרך נקודת המבט של מנהיגות מקומית, ויבינו מהי ההשפעה שהייתה למנהיגים על החברה

רציונל

במפגשים הקודמים עסקנו בהכרת היישוב, בבירור הערכים שלנו וביכולות שלנו. במפגשנו האחרון בחנו מנהיגים מראשית הציונות. במפגש זה נרד קומה ונצלול פנימה למנהיגות של היישוב. נמשיך לחזק את ההיכרות עם היישוב, מאפייניו, ההיסטוריה שלו, והכול דרך הזווית של מנהיגות מקומית.
נשאל את עצמנו שאלות על סוגי מנהיגות – האם יצירה תרבותית היא מנהיגות בעצמה? מה גורם לנו להגדיר מישהו כמנהיג, וכיצד המנהיגים הללו השפיעו על פני החברה?

מטרות המפגש

  1. יצירת מקורות גאווה מקומיים
  2. העמקת השיח על מהו מנהיג
  3. הכרת מודלים שונים של מנהיגות.

פתיחה

חלקו למשתתפים פתק ובקשו מהם לכתוב תכונה שמאפיינת אותם. לאחר שכולם כתבו, בקשו מהם לכתוב בצד השני תכונה שמאפיינת את היישוב שבו הם גרים.
נחלק פתק נוסף ובו נבקש מהם לכתוב בצד אחד מה הדבר שמייחד אותם ומה הדבר שמייחד את היישוב שלהם.
נבקש לבחון את השונות בין הפתקים ובין האישי למשותף ביניהם.

 
  • האם הייתה הסכמה ביניהם על אופי העיר וייחוד העיר?
  • האם אלו דברים שמובילים לגאווה או ללעג?
  • האם אפשר להשוות בין תכונות אנושיות לתכונות של יישוב?
  • מה ייחודיות מציירת עבורנו?
  • האם חשוב לנו להרגיש מיוחדים, להרגיש שהמקום שבו אנו גרים מיוחד?

פעילות

על הרצפה נפזר שאלות לפחות כמספר המשתתפים (דפי שאלות מופיעים בנספח).
כל משתתף ייקח לעצמו שאלה שהוא יודע את התשובה לגביה. התשובה לשאלה מתארת דמות מסוימת.
כעת נשחק 21 שאלות, כך שכל אחד יצטרך לייצג את הדמות העונה לשאלה שלקח (בלי שאחרים ידעו מהי השאלה). אפשר להחליף את המשחק גם בהמחזה בפנטומימה של הדמות או תן-קו.

מתוך הדמויות שעלו ננסה לחלץ מהן דרכי האפיון שלהן.
 
נשאל:
  • האם היינו יכולים להגדירן כמנהיגים? באיזו דרך?
  • האם בכל מקרה מנהיגות צריכה לבוא לידי ביטוי באותה הדרך?
  • האם הדמויות מוכרות? האם הן צריכות להיות יותר מוכרות? לנו?ליישוב? כיצד אפשר להכיר אותן/את הסיפור שלהן טוב יותר?
  • מה מגדיר מנהיג עבורי? מהו עבורי מקור השראה?

חלקו למשתתפים חימר/דאס ובקשו מהם ליצור פסל סביבתי שמסמל מנהיגות (זה יכול להיות דמות/משהו מופשט/אירוע מסוים).

* למנחה: בהתאם לרמת הגיבוש והשיח בקבוצה, אפשר לבקש מהמשתתפים לייצר פסל משותף של כולם יחד, או שכל אחד יעשה משהו אישי.

עיבוד (לתהליך קבוצתי):

  • איך הייתה העבודה ביחד?
  • מה היה החלק הקשה יותר – תכנון או ביצוע?
  • מה עשיתם כשחשבתם אחרת מהקבוצה?
  • איך התנהלתם כאשר הייתה אי הסכמה בין חברים?
  • האם גם פה הייתה מנהיגות?
  • כיצד תסבירו את הפסל שיצרתם?
  • האם מנהיגות מסוג זה היא בת השגה? האם היא אידאל או משהו שאתם מכירים? משהו שיש בכם?

עיבוד (לתהליך אישי):

  • בקשו מהמשתתפים להסביר את עבודותיהם
  • שאלו איך היה תהליך היצירה עבורם
  • מה הנחה אותם בקו המחשבה?
  • האם התוצר משקף את הרעיון הראשוני?
  • האם מנהיגות מסוג זה היא בת השגה? האם היא אידאל או משהו שאתם מכירים? שיש בכם?
  • כיצד אתם יכולים לממש מנהיגות?

סיכום

למנהיגות יש הרבה פנים, צבעים וצורות. כל אחד יכול לבחור את הדרך שלו להנהיג ולהשפיע. עליו רק להחליט שהוא מעוניין להיות במקום מוביל ולקבל אחריות.
 
עצם הבחירה שלכם להיות פה, להתעסק בשאלות אלו, לתרום ולתת מעצמכם זוהי כבר התחלה של מנהיגות מקומית.

 

נספח: שאלות