ODT אזור חיץ

אזור חיץ. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קקל
אזור חיץ. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל
במשחק הלוחות הבא יברחו המשתתפים משרפות ויתקדמו בעזרת עצים – ויכירו את בעיית שרפות היער ואת הדרכים שבהן קקל מתמודדות עימן

רקע

קק"ל פועלת למניעת שרפות יער, ומשקמת ומטפחת יערות נפגעי שרפות. הקטנת כמות חומר הבעירה בשטח היער וקיטוע רצף הצמחייה הם שתי השיטות העיקריות לבלימת שרפות. לשם כך יערני קק"ל עוסקים באופן שוטף בדילול עצים וצמחייה (בין היתר באמצעות רעיית עיזים ופרות), בגיזום ובסילוק גזם ופסולת עץ.

שיקום היער לאחר השרפה נשען, בעיקרו, על תהליכי התחדשות טבעית, לצד הערכת נזק הפגיעה וסילוק מפגעים בטיחותיים. למרות הרצון לראות שטחי יער שנשרפו הופכים במהרה לירוקים שוב, ניגשת קק"ל לפעולות השיקום בזהירות ובסבלנות, כדי לאפשר לטבע להתאושש וכדי לסייע לו להשתקם בקצב שלו. נטיעות יבוצעו רק במקרים שבהם ההתחדשות הטבעית אינה מספקת.

צפו! הדרכה בקליק – סרטון הדרכה להפעלת ערכת "אזור חיץ"

כל ההוראות להפעלת הערכה, לשימושכם

מידע למדריך

משך הפעילות: 20 דקות.

קהל יעד: כיתות ו' ומעלה.

המשימה: על כל הקבוצה להגיע מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום באמצעות דריכה רק על לוחות שעליהם מצויר עץ ולהימנע מכניסה לשרפה.

תוכן קק"לי: בפעילות זו תיפגש הקבוצה עם המושג שרפות יער ותכיר את הדרכים שבהן קק"ל פועלת למיגור השרפות ולבלימתן.

עזרים:

  • 30 לוחות עץ דו צדדיים שעליהם מופיעים מצד אחד ציורים של סימני שאלה ומצד שני ציורים של להבות, ו-10 לוחות עץ דו צדדיים שעליהם מופיעים מצד אחד סימני שאלה ומצד שני איורים של עצים.

הכנות לפעילות

מסדרים על הרצפה שתי קבוצות של 20 לוחות עץ עם סימן השאלה כלפי מעלה. צורת הסידור היא חמש שורות וארבעה טורים בכל קבוצה. בכל שורה יהיו שלוש להבות ועץ אחד, בסדר אקראי. יש לשים לב שהעץ בכל שורה יהיה ברווח של לוח או שניים בלבד מהעץ שבשורה מתחתיו.

מהלך הפעילות

המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות. בשלב הראשון על כל קבוצה למצוא את כל הלוחות שעליהם מצויר עץ. משתתף אחד הופך לוח מהשורה הראשונה. אם מצוירת על הלוח להבה הוא הופך אותו חזרה, ומשתתף אחר מגיע והופך לוח נוסף מהשורה הראשונה.

אם מצויר על הלוח עץ, המשתתף רשאי לעמוד עליו ולהפוך לוח מהשורה השנייה. וכך ממשיכים – בכל פעם שהופכים להבה חוזרים אחורה, ובכל פעם שהופכים עץ מתקדמים – עד שנוצר נתיב של עצים.

בשלב השני על כל הקבוצה לעבור את השרפה בשלום עד קו הסיום.
הקבוצה שמבצעת את המשימה במהירות הגבוהה ביותר מנצחת.

עיבוד

בסיום הפעילות או במהלכה אפשר להציג לחברי הקבוצה את הדרכים שבהן פועלת קק"ל למיגור שרפות היער:

  • גיזום ודילול צמחייה באמצעות רעיית עיזים ופרות.
  • יצירת אזורי חיץ: רצועות שטח רחבות (50–100 מטר לפחות) שבהן הצמחייה דלילה מאוד, ותפקידן למנוע התפשטות שרפה בין יער ליער או בין יער למקום יישוב.
  • נטיעת עצים ושיחים בעלי מאפייני התלקחות נמוכים.
  • בניית תשתיות טובות, כמו דרכי גישה ליער ושילוט ברור, ואספקת מים שוטפת.
  • גילוי מהיר של מוקדי השרפה באמצעות תצפיות ממגדלי תצפית שקק"ל ממקמת ביערות, רחפנים ומערכות לוויין, ותגובה מהירה על דיווחי אזרחים.

שאלות לדיון

  • כיצד תוכלו למנוע שרפות?
  • מה הפעילות לימדה אתכם?
  • כיצד התנהלה ביניכם עבודת הצוות במהלך הפעילות?
  • העץ ואני: עזר לסיכום פעילות ה-ODT

    מה תפקידו של כל אחד מאיתנו בקבוצה, האם אנחנו תופסים את המקום שהיינו רוצים לתפוס, והאם בחיי היומיום המצב שונה? לפניכם עזר פעילות שמסייע לסיכום פעילויות בשטח